Gå til innhold

Filosofi

CalvinCalvin

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg er muligens for ny her til å ha sett dette, men jeg kan ikke finne noen tråder som tar for seg Bacon, Chalmers, Nietzsche, Jung.. Dersom noen kunne peke meg i riktig retning av dette ville det være flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jeg gjøre!

Var heeeelt ny her og tenkte det ville være greit å forhøre meg om en slik tråd allerede var startet først :)

Take c a r e :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ethereal

Hva vil du oppnå med en slik tråd, og hva søker du? Er du ute etter ren faktainformasjon, er linker som de Saga gav, det rette stedet å starte. Men hvis du er ute etter å diskutere hva èn bestemt filosof mener, blir det verre.

Selv er jeg fascinert av eksistensialismen, men å påstå at jeg kan noe særlig utover det som er allemannseie, vil jeg ikke påberope meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Beklager forsinket reply.

Ethereal;

'Hva vil du oppnå med en slik tråd, og hva søker du?'

:ler:

<<

'Jeg er muligens for ny her til å ha sett dette, men jeg kan ikke finne noen tråder som tar for seg...'

-Jeg forstår det slik at Care leste innlegget mitt da hun besvarte som nedenfor;

'Finner ikke noen tråder med disse karene. Men kan du ikke lage en tråd selv?'

:)

Ethereal;

'..men å påstå at jeg kan noe særlig...'

-Godt. Hvorfor skulle man gjøre noe slik?

-Flotte url`s saga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som fascinerer deg med eksistensialismen, Ethereal? Har du lest noe av eller om Søren Kirkegaard f. eks? Mye spennende å hente der synes jeg. Det går vel forresten an å diskutere litt om hva filosofer mener og tenker, uten å være spesialister på feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Helt enig.

For de som ikke vet, klassiske eksistensialister er Søren Kierkegaard, Martin Heidegger, Jean-Paul Sartre. Og Peter Wessel Zappfe for oss nordmenn. De er opptatt av fri vilje, og være tilstedeværende og klar i væren. Hva dette betyr er de selvfølgelig uenig i.

En filosofi tråd. Huzzah!

Selv vil jeg klassifisere meg selv som filosof, med det mener jeg ikke at jeg er noe bestemt smart, bare det at jeg har en tendens til å tenke kansje for mye på grunnleggende ting og organisere dette.

Jeg har også tatt ex-phil nå, planlegger kansje å ta filosofi(hvis jeg også kommer inn da) på uni. Og jeg har lest et klassisk filosofisk værk allerede(oh yes baby!): Spinoza's Etikk. Jeg liker å starte på grunnen av, selv om ikke Spinoza er helt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...