Gå til innhold

Rystende statistikk om voldtekt

Gjest inox

Anbefalte innlegg

Ah, beklager det ser ut som selve studien ikke ligger på nett lengre. Den gjorde det da jeg lagra den linken.

Det er likevel mange andrehåndskilder som referer både denne studien og flere tilsvarende, her er noen jeg fant ved et kjapt søk, det er mange flere:

Michigan Students Affairs - http://sapac.umich.edu/article/196

University of Illinois at Chicago - http://www.uic.edu/d...pe_support.html

Men against rape - http://www.oneinfour.../statistics.php

Crisis Connection - http://www.crisiscon...es_and_rape.htm

Washington City Paper - http://www.washingto...theyre-rapists/

Inox, dersom du summerer ALLE voldtekter kvinner i usa blir utsatt for i løpet av et helt år, - så er det allikevel flere menn som blir voldatt enn kvinner. Aller flest som blir voldatt i usa er menn i fengsel!

http://nplusonemag.com/raise-the-crime-rate

(hmm, la meg gjette? Da er løsningen din strengere fengsler og mer straff? Hvorfor er det ikke kvinner som finner interesse i å tale menns sak selv om menn blir mer utsatt for overgrep)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utenfor tema for denne tråden. Vil du diskutere utroskap så start en ny tråd.

Inox, så du linken jeg viste deg om at det er flere menn enn kvinner som blir utsatt for voldekter i usa? Jeg vet det er dårlig gjort av meg å forandre verdensanskuelsen din med at menn er mer utsatt for overgrep enn kvinner, men kunnskap er makt, og man må forholde seg til virkeligheten som den er og ikke som man skulle ønske den var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inox, dersom du summerer ALLE voldtekter kvinner i usa blir utsatt for i løpet av et helt år, - så er det allikevel flere menn som blir voldatt enn kvinner. Aller flest som blir voldatt i usa er menn i fengsel!

http://nplusonemag.c...-the-crime-rate

(hmm, la meg gjette? Da er løsningen din strengere fengsler og mer straff? Hvorfor er det ikke kvinner som finner interesse i å tale menns sak selv om menn blir mer utsatt for overgrep)

Fullstendig klar over problemstillingen i amerikanske fengsel. Det er likevel utenfor tema for denne tråden. Det samme gjelder spørmålet om straff.

Det må være mulig å diskutere en konkret problemstilling som omhandler kvinner uten at det skal settes opp mot alle samfunnsproblem menn er offer for. Start en ny tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inox, så du linken jeg viste deg om at det er flere menn enn kvinner som blir utsatt for voldekter i usa? Jeg vet det er dårlig gjort av meg å forandre verdensanskuelsen din med at menn er mer utsatt for overgrep enn kvinner, men kunnskap er makt, og man må forholde seg til virkeligheten som den er og ikke som man skulle ønske den var.

Se mitt svar i posten over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samtykke. Det er et viktig ord. Fantasi også.

Problemet er at disse unge mennene vi her snakker om ikke engang er klar over at de voldtar - de tror det er slik alle menn oppfører seg.

Og jeg har snakka med et tiltalls menn som tenner på play-rape, men knapt en eneste kvinne. Anekdata har ingen vekt og er totalt meningsløs å bruke som argument.

Det er akkurat det jeg forteller. Når du sitter og chatter play-rape fantasier med menn så legger du opp til forvirringer.

Unnskyld meg, men ser du ikke dette her selv?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på ingen måte se hvordan det skulle føre til forvirring. Disse mennene burde da klare å se forskjellen mellom en fantasi utført med samtykke, trygghet og gjensidig respekt.... og en reell voldtekt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på ingen måte se hvordan det skulle føre til forvirring. Disse mennene burde da klare å se forskjellen mellom en fantasi utført med samtykke, trygghet og gjensidig respekt.... og en reell voldtekt.

Bonito, jeg klarer å se det! For meg så er til og med samtaler om voldtekter ubehagelige, - la meg gi eksempler.

kvinne - duu, jeg tenner på menn som kaster seg over meg og holder over munn min menn mens de tar seg til rette med sleske og svette hender.

waco - nja,, kanskje du heller burde dra å besøke en tyrkisk kelner eller no?

kvinne - neeei æsj ekkel, er du en sånn som ikke klarer å fantasere!?? Som ikke skjønner forskjell på fantasi og virkelighet? Når jeg sier jeg fantaserer så gjør jeg egentlig ikke det, - jeg vil jo ikke dette her.

waco - eeh, jo fortell det til kelneren, jeg forstår ikke hensikten med å fantasere om ting man ikke har lyst til, men det er vel kanskje bare meg?

kvinne - ææsj, det er baare deg uuuujæææ du er så puslete, æsj eeeh, du setter meg ikke på plass selv om jeg er bitchete, du er så feig.

waco - hmm, det hjelper ikke å forsøke å provosere for å igangsette en reaksjon med å være dustkjerring. Jeg lar meg ikke bondefange så lett.

kvinne - nå skjønner jeg hvorfor du får til noe til?? Du har sikkert ikke tatt medisinene dine, - du er duuum. wacooo er tulling, duuuum.

waco - ??

Sånn er mine chatter.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Because 6% of college-aged men, slightly over 1 in 20, will admit to raping someone in anonymous surveys, as long as the word “rape” isn’t used in the description of the act—and that’s the conservative estimate. Other sources double that number (pdf).

Den første linken fungerer ikke, så hva er grunnlaget for denne påstanden?

Søkte litt på nettet siden linken ikke funket, og ikke alle synes undersøkelsen er spesielt troverdig:

http://antimisandry.com/sexism-misandry-discrimination/another-set-bs-rape-stats-feminists-throw-men-42464.html

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første linken fungerer ikke, så hva er grunnlaget for denne påstanden?

Søkte litt på nettet siden linken ikke funket, og ikke alle synes undersøkelsen er spesielt troverdig:

http://antimisandry....-men-42464.html

Se min post #16.

Kilden du velger å støtte deg på er "Curing Feminist Indoctrination"...?

Argumentasjonen deres holder ikke vann. Dette er den faktiske ordlyden i spørsmålet de har innvending mot. De overser helt den viktige kvalifiseringen "If they did not cooperate" i argumentasjonen sin. Det ligger ingen tvetydighet i spørsmålet.

(1) Have you ever been in a situation where you tried, but for various reasons did not succeed, in having sexual intercourse with an adult by using or threatening to use physical force (twisting their arm, holding them down, etc.) if they did not cooperate?

Lisak & Miller at 77-78.]

Det er også kun 30 % av voldtektene som involverer vold og trusler, så evt feilrapportering ville gitt lite utslag. Hovedsaklig begås voldtektene mot ofre som er drukket for fulle til å kunne motsette seg. Av de som begår gjentakende overgrep ser det ut som om de voldelige har størst sjanse til å voldta igjen.

The breakdown between the modus operandi of the rapists also tells us a lot about how wrong the script is. Of all 120 admitted rapists, only about 30% reported using force or threats, while the remainder raped intoxicated victims. This proportion was roughly the same between the 44 rapists who reported one assault and the 76 who reported multiple assaults. (What the authors call “overt-force rapists” committed more sexual assaults, on average, than the “intoxication rapists” by about 6 to 3, but the parts of the sample are so small that this result did not reach statistical significance and could be sampling error rather than a real phenomenon. I’d really like an answer to that, though.)

http://yesmeansyesbl...-the-predators/

Ved selvrapportering som disse undersøkelsene baserer seg på er det også kjent at voldtektsmenn underrapporterer antall overgrep. Så det reelle tallet er antakeligvis høyere enn disse statistikkene viser.

Sex offenders minimize their number of victims. Speaking with 99 male sex offenders, court records showed 136 victims between them, but later during treatment, they eventually confessed to 959 victims between them (Slicner, 2007).

http://sapac.umich.edu/article/196

Edit: min post #25 var blitt post #16.

Endret av inox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vold og overgrep er et samfunnsproblem som må fram i lyset skal vi ha noen mulighet til å redusere det. Men igjen omtales kun den volden og de overgrepene som rammer kvinner og som utføres av menn. Hvorfor skal man ikke omtale de overgrep som kvinner begår mot andre kvinner, menn og barn?

Det finnes en rekke eksempler på at vold mot menn er "morsomt" gjerne gjenngitt i TV-serier, filmer og f. eks. i typiske kvinnetalkshow. Og det er spesielt morsomt når kvinner begår denne volden. Så når TS som kvinne nok en gang setter fokus på dårlige holdninger hos noen menn så spør jeg om det ikke snart er på tide at kvinner tar et oppgjør med egne dårlige holdninger?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vold og overgrep er et samfunnsproblem som må fram i lyset skal vi ha noen mulighet til å redusere det. Men igjen omtales kun den volden og de overgrepene som rammer kvinner og som utføres av menn. Hvorfor skal man ikke omtale de overgrep som kvinner begår mot andre kvinner, menn og barn?

Det finnes en rekke eksempler på at vold mot menn er "morsomt" gjerne gjengitt i TV-serier, filmer og f. eks. i typiske kvinnetalkshow. Og det er spesielt morsomt når kvinner begår denne volden. Så når TS som kvinne nok en gang setter fokus på dårlige holdninger hos noen menn, så spør jeg om det ikke snart er på tide at kvinner tar et oppgjør med egne dårlige holdninger?

Når kvinner i uminnelige tider har vært kuet og herset med av menn, er det ikke merkelig at de oppleves befriende og forlystende når en TV-serie viser kvinner som får tatt igjen litt mot dem som har stått for diskrimineringen. Det er viktig å vise at kvinner kan ta opp kampen mot menn, og at dette nytter.

Problemet med seksuelle overgrep gjelder i all hovedsak menn som forgriper seg på kvinner. De 12% som innrømmer overgrep, inkluderer neppe alle dem som har latt sine faste partnere måtte lide seg gjennom ufrivillige samleier. Likevel, dersom en hadde fått buret inne de verste 12% av mennene, hadde dette muligens hatt såpass preventiv effekt at de øvrige hadde forstått at alle seksuelle handlinger må forutsette gjensidig ønske om dette hver eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det kunne være MEGET interessant å få en diskusjon rundt hva det kan være som gjør at seksuelt voldelige ritualer og praksiser får feste i et studentmiljø i en slik grad at det får et eget navn og blir opphøyet til en aktivitet. Som "slut dumping" eller idealisering av voldtekt.

For ikke å snakke om det RELATIVT høye antallet av menn som innrømmer gjentatte voldtekter og voldtektsforsøk, og som iflg noen studier ser ut til å tro at dette er normal atferd for en mann. Hvordan er dette mulig? Det ER ikke normalt, men kanskje så mye som 10% av en ganske variert collegebefolkning i USA ser ut til å mene det. Og noen av disse er serievoldtektsmenn i et omfang som er svimlende. De ser seg ut potensielt lette bytter, og manøvrerer dem i en posisjon der de kan voldtas, gang på gang på gang. Med kaldt overlegg. Det er blitt deres normale, og for alt jeg vet, foretrukne seksualitet. Og skal man tro studiene, så troner de også høyt på statistikkene over sk vold i nære relasjoner, og vold mot barn.

Jeg ville synes at det var veldig interessant å ha en diskusjon om hva det er som gjør dette. Og det hadde vært kjekt om den ikke ble avsporet. Dette gjelder en liten del av befolkninga, ikke alle menn, og å diskutere det er ikke en demonisering av menn som krever et illsint motangrep på kvinner og DERES dårlige holdninger. Men jeg ser at f.eks Jalp og Waco er kjapt på banen med et egentlig ganske forutsigbart "Men hva med damene? De er faen ikke noe bedre! La oss snakke litt om det i stedet." Hvorfor det, egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en rekke eksempler på at vold mot menn er "morsomt" gjerne gjenngitt i TV-serier, filmer og f. eks. i typiske kvinnetalkshow. Og det er spesielt morsomt når kvinner begår denne volden. Så når TS som kvinne nok en gang setter fokus på dårlige holdninger hos noen menn så spør jeg om det ikke snart er på tide at kvinner tar et oppgjør med egne dårlige holdninger?

Gjentar visst meg selv stadig i denne tråden... Jeg er fullstendig klar over at kvinner også utøver vold, og at menn kan være offer for vold utført av kvinner. Det er ikke tema for denne tråden.

Det må være mulig å diskutere en konkret problemstilling som omhandler kvinner uten at det skal settes opp mot alle andre samfunnsproblem. Start en ny tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det kunne være MEGET interessant å få en diskusjon rundt hva det kan være som gjør at seksuelt voldelige ritualer og praksiser får feste i et studentmiljø i en slik grad at det får et eget navn og blir opphøyet til en aktivitet. Som "slut dumping" eller idealisering av voldtekt.

For ikke å snakke om det RELATIVT høye antallet av menn som innrømmer gjentatte voldtekter og voldtektsforsøk, og som iflg noen studier ser ut til å tro at dette er normal atferd for en mann. Hvordan er dette mulig? Det ER ikke normalt, men kanskje så mye som 10% av en ganske variert collegebefolkning i USA ser ut til å mene det. Og noen av disse er serievoldtektsmenn i et omfang som er svimlende. De ser seg ut potensielt lette bytter, og manøvrerer dem i en posisjon der de kan voldtas, gang på gang på gang. Med kaldt overlegg. Det er blitt deres normale, og for alt jeg vet, foretrukne seksualitet. Og skal man tro studiene, så troner de også høyt på statistikkene over sk vold i nære relasjoner, og vold mot barn.

Jeg ville synes at det var veldig interessant å ha en diskusjon om hva det er som gjør dette. Og det hadde vært kjekt om den ikke ble avsporet. Dette gjelder en liten del av befolkninga, ikke alle menn, og å diskutere det er ikke en demonisering av menn som krever et illsint motangrep på kvinner og DERES dårlige holdninger. Men jeg ser at f.eks Jalp og Waco er kjapt på banen med et egentlig ganske forutsigbart "Men hva med damene? De er faen ikke noe bedre! La oss snakke litt om det i stedet." Hvorfor det, egentlig?

Takk for en god post :)

Jeg har ingen svar til hvordan det er mulig at en slik kultur har fått utviklet seg - bare spørsmål.

Ser nå at det tallet jeg brukte innledningsvis antakelig er for lavt. Flere av studiene variere fra 5 % helt opp til rystende 25 %. Så om en antar at et mere reelt tall ligger mellom disse to ytterpunktene så har vi 15 %. Altså hele 3 av 20 unge menn.

Dette sitatet sier vel en hel del om holdningene:

t might seem like it would be hard for a researcher to get these men to admit to something that fits the definition of rape. But Lisak says it's not. "They are very forthcoming," he says. "In fact, they are eager to talk about their experiences. They're quite narcissistic as a group — the offenders — and they view this as an opportunity, essentially, to brag."

http://www.npr.org/t...oryId=124272157

Hva enn årsaken er så ser det ut til at disse holdningene dannes tidlig. Disse tallene er rystende:

- A survey of 11-to-14 year-olds found:(ref 5)

· 51% of the boys and 41% of the girls said forced sex was acceptable if the boy, "spent a lot of money" on the girl;

· 31% of the boys and 32% of the girls said it was acceptable for a man to rape a woman with past sexual experience;

· 87% of boys and 79% of girls said sexual assault was acceptable if the man and the woman were married;

· 65% of the boys and 47% of the girls said it was acceptable for a boy to rape a girl if they had been dating for more than six months.

http://www.uic.edu/d...pe_support.html

Edit: Større tekst i sitat.

Endret av inox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stand-up komikere kødder om rusmisbruk, alkoholmisbruk, vold, voldtekt, incest, pedofil, rasisme, abort, koner, ekskoner, egne barn, andres barn osv.

Get over it

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sier mann42, er at om kanskje 5% av alle menn er villige til å fornedre seg selv ved å bruke makt, - så tør jeg påstå at ihvertfall 50% av alle kvinner har hatt den leken med den lille 5% gruppen.

Jeg er jo mot voldtekter og jeg er imot overgrep, jeg forsøker bare å forklare atferden sett fra at et sosialantropoligisk perspektiv.

Det at førsteklassinger som begynner på skoler på videregående og collager, og high school blir utsatt for hets, mishandling og trakassering fra eldre elever er mennskets fascinasjon for ondskap og disiplinering.

Burde ikke spørsmålet vært, hvorfor ønsker førsteklassinger å bli godtatt av eldre elever? De blir jo eldre selv neste år. Finner ikke du denne menneskeatferden interessant og verdt en liten betraktning?

Første delen av posten din - en rabiat påstand. Det er ikke kun de menn som voldtar har slike fantasier, og disse mennene klarer utmerket godt å skille fantasi og virkelighet. Voldtekstfantasier er utbredt blant kvinner, men en påstand om at 50 % har dem godtar jeg ikke uten kilde. Forøvrig har dette ingenting med problemstillingen å gjøre.

Den andre delen av posten din er jeg derimot enig i er gode poenger som jeg ser kan ha innvirkning på hvordan denne ukulturen kan ha utviklet seg.

Det er akkurat det jeg forteller. Når du sitter og chatter play-rape fantasier med menn så legger du opp til forvirringer.

Unnskyld meg, men ser du ikke dette her selv?

Jeg sitter ikke og "chatter play-rape fantasier". Play-rape er ikke min greie. Ikke chatting heller for så vidt. Det lar seg faktisk helt fint å snakke med menn om seksualitet generelt sett.

La meg late et øyeblikk her late som om du har rett, og at de stakkars unge guttene blir helt forvirret over hva som er fantasi og hva som er virkelighet. Det er er et mindretall av disse voldtektene som blir utøvd ved vold, kun 30 % faktisk. Flertallet skjer når offeret er drukket for fulle til å motsette seg.

The breakdown between the modus operandi of the rapists also tells us a lot about how wrong the script is. Of all 120 admitted rapists, only about 30% reported using force or threats, while the remainder raped intoxicated victims. This proportion was roughly the same between the 44 rapists who reported one assault and the 76 who reported multiple assaults. (What the authors call “overt-force rapists” committed more sexual assaults, on average, than the “intoxication rapists” by about 6 to 3, but the parts of the sample are so small that this result did not reach statistical significance and could be sampling error rather than a real phenomenon. I’d really like an answer to that, though.)

http://yesmeansyesbl...-the-predators/

Bonito, jeg klarer å se det! For meg så er til og med samtaler om voldtekter ubehagelige, - la meg gi eksempler.

Denne tråden handler ikke om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Some academic feminists have made excessive use of shoehorning and navel-gazing in order to make just about anything into "rape." What later became known as the "Beethoven rape controversy" was ignited by this statement by feminist musicologist Susan McClary:

The point of recapitulation in the first movement of the Ninth is one of the most horrifying moments in music, as the carefully prepared cadence is frustrated, damming up energy which finally explodes in the throttling murderous rage of a rapist incapable of attaining release.

Another example of this was Sandra Harding's declaration that Isaac Newton's Principia was a "rape manual."

"All men are rapists" - Catharine MacKinnon

"All sex is rape" - Marilyn French, The Women's Room.

Det er en grunn til at man ikke tar feminister seriøst når det gjelder voldtektsdebatter.

Anonym poster: 9d7126f3fcda9eee509455d4b026f88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjentar visst meg selv stadig i denne tråden... Jeg er fullstendig klar over at kvinner også utøver vold, og at menn kan være offer for vold utført av kvinner. Det er ikke tema for denne tråden.

Det må være mulig å diskutere en konkret problemstilling som omhandler kvinner uten at det skal settes opp mot alle andre samfunnsproblem. Start en ny tråd.

Er du seriøs? I såfall foreslår jeg at du finner frem et speil og fortsetter diskusjonen. Hvis du ikke tåler at det i en seriøs debatt trekkes frem parealeller og sammenligninger, har du grunnleggende manglende forståelse i å drive debatt og diskusjon.

Jeg skjønner at det er vanskelig å akseptere for mange kvinner at også svært mange menn blir utsatt for vold, også fra kvinner, men det nytter ikke å løpe unna problemet.

Når det blir tatt opp en diskusjon hvor menn bruker voldtekter etc. i humor, er det selvsagt på sin plass å trekke frem at kvinners vold mot menn er for de fleste kvinner ustyrtelig komisk, bl.a. videoer av kvinner og barn som sparker menn i pungen.

Du ønsker å tåkelegge hele debatten ved å fremstille dette som et ensidig problem. Vel, I got news for you; Verden er dessverre ikke så svart hvit som du vil ha det til.

Videre tror jeg også at denne undersøkelsen du refererer til bør man virkelig ta med en klype salt og ettergå ganske nøye om man ønsker å ta den seriøst.

Hva hadde du sagt om man hadde snudd på dette og spurt kvinner om hvor mange som har anklaget gutter for voldtekt etter å ha angret på å ha sex eller pga andre motiver? Hva om f.eks. 1 av 20 eller 1 av 25 kvinner faktisk hadde svart at de i løpet av sin ungdom hadde gjort dette, ikke nødvendigvis anmeldt det, men anklaget noen for dette? Det er ikke usannsynlig at man hadde fått tilsvarende tall i tilsvarende undersøkelser. Kanskje hadde du tatt en Kristin Halvorsen og kun anerkjent de rapportene som underbygger egne meninger, og forkastet de andre?

At 5% av menn er voldtektsforbrytere er selvsagt bare sprøyt. Like mye sprøyt at 5% av kvinner har anklaget menn for falsk voldtekt.

Synes virkelig disse voldtektsdiskusjonene begynner å få et kraftig useriøst preg over seg. Noe denne debatten også er et bevis på. Her tåles åpenbart ikke å nevne at voldtekter er et enormt problem også mot menn (jfr. amerikanske fengsler), vold mot menn begått av kvinner, vold mot barn begått av kvinner. Det er ikke bare legitimt å trekke dette frem i denne debatten, det er høyst nødvendig for å få et nyansert bilde av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...