Gå til innhold

Rystende statistikk om voldtekt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er en undergrunn av nettsider, youtube channels, osv hvor 'komikere' bruker voldekt og vold mot kvinner som poeng for grove 'vitser'. Helt sinnsvakt. Søk på 'rape joke' så finner du fort ut at dette er et omfattende problem.... Priser meg lykkelig for at vi her til lands ikke har noe ord for 'rape joke'.

Denne 'komiske sjangeren' legitimerer voldtekt og vold mot kvinner. Folk leser og hører på dette og ler faktisk. Det er til å bli kvalm av... Har ikke ord for hvor sinnsvakt det er. Så at det gjør noe med kulturen blant unge menn er jeg ikke overraska over - de tror dette er morsomt.....

Her er et glimrende bloggpost - To all those men that don't think rape jokes are a problem

Edit: Se min post #16 for flere kilder.

Endret av inox
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke dette handler om at de ikke vil ha jenter på studiet sitt. Her var det f. eks. snakk om fysikkstudenter, og de fleste realfag studenter jeg kjenner klager som regel på at det er for fp jenter på studiene deres.

Sannsynligvis gjør de det fordi de er unge menn som tenker mer med kuken enn hodet, og kanskje det har noe med å oppleve frihet og makt? Jeg tror ikke de har noe spesiell grunn til å gå etter jentene på den måten, det er vel bare det at de mangler empati og ikke bryr seg om den de behandler dårlig. Jeg tror også at noen av de som liker voldtekt er gutter som er frustrerte og ikke får seg jenter på vanlig vis.

Anonym poster: 1c4757260b3d3c16cfec3e9ad6a3aa95

Problemet er ikke nødvendigvis at de 'liker det', men at de tror at det er helt normal oppførsel og noe alle menn gjør. 'Rape culture' og 'rape jokes' henger sammen. Siterer fra bloggposten jeg linka tidligere, den linker igjen til kilder:

"Because 6% of college-aged men, slightly over 1 in 20, will admit to raping someone in anonymous surveys, as long as the word “rape” isn’t used in the description of the act—and that’s the conservative estimate. Other sources double that number (pdf).

A lot of people accuse feminists of thinking that all men are rapists. That’s not true. But do you know who think all men are rapists?

Rapists do.

They really do. In psychological study, the profiling, the studies, it comes out again and again.

Virtually all rapists genuinely believe that all men rape, and other men just keep it hushed up better. And more, these people who really are rapists are constantly reaffirmed in their belief about the rest of mankind being rapists like them by things like rape jokes, that dismiss and normalize the idea of rape."

Skrevet

Jeg vet ikke om de kara du pleier å henge med, men jeg hadde følt det passe flaut å måtte presse meg på ei jente. Om ei jente ikke brunster på meg som jeg er, - ja da får jeg heller ikke stå så da blir det ikkeno på noen av oss.

Forresten synes jeg det er ekkelt å kline/kysse/ligge med folk jeg ikke kjenner så heldigvis er denne voldteksproblematikken ikke noe som angår meg da jeg ikke trives å være i "ilden" og disse "konfrontasjonene".

Selv om jeg er en mann som ikke liker seksuell eksplisitt voldeligee og hardfaste seksuelle handlinger, - men har det forhindret meg i å ta del i mange kvinners innerste lyster? Hvor mange ganger har ikke jeg snudd meg i vemmelse etter å bli forklart kvinners innerste fantasier?

Ønsket om å bli brukt kolliderer med menns ønske om romantikk? Gutters ønsker om hengivenhet og trofasthet og lojalitet blir erstattet med kvinners ønske om å fornedre seg selv av en hun selv fornedrer? Hennes lyst til å pirre sin egen hovmodighet blir menns reduserte apetitt?

Hvor mange ganger har ikke gutters lystne blikk og dragning mot respektfullhet, anerkjenelser og troverdigheter blitt avslått at kvinners lyst til å tråkke på sin egen verdighet?

Si meg, kjenner dere kvinner dere selv egentlig? Har noen av dere kvinner egentlig analysert deres innerste lyster og behov? Hvorfor tiltrekkes dere kvinner så mye av gutter dere vet er destruktive for dere samtidig som dere avviser snille gutter som bare ønsker dere alt godt!?

Skrevet

Noen har visst glemt å ta medisinene sine i dag...

Anonym poster: 878f9cb59c34d2eea7ced72b01878c63

• Liker 2
Skrevet

Noen har visst glemt å ta medisinene sine i dag...

Fordi jeg synes det er helt feil å voldta kvinner, uansett årsak, enten det er fordi jeg ikke vil gjøre kvinner innbilske eller fordi jeg liker å bruke vold, - så skal en bli oppfattet som en som ikke tar medisiner?

- Så jeg burde ta medisiner for da får jeg lyst til å voldta, få en brunst fra avgrunnen og hoppe på dere for å gi dere bekreftelsen?

Kvinner må i sannhet være vanskelig å tilfredstille. På grunn av min godhet og mine evner til å berolige kvinner og trøste dem så finner jeg det gledlig å gi kvinner tips og råd i hverdagen. Veldig ofte avviser kvinenr rådene mine som er ment gode.

For eksempel! - For mange år siden var jeg på byen og en kvinne ville at jeg skulle følge henne hjem på grunn av voldtektsfaren. Fordi jeg er rasjonell, fornuftig og liker å skape selvtillit så fortalte jeg henne usikre kvinnen at, - "næmmen ingen vil vel voldta deg!"?

- Hun ble så sint at hun spyttet etter meg. Hvem kan egentlig forstå kvinner? Dere VIL være redde for menn, det gir dere en slags makaber bekreftelse? Kan noen forkare hvorfor denne kvinnen avslo mitt råd i stedet for å bli lykkelig og glad for at ingen ville anstrengt seg for henne?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg siterte en undersøkelse blant ungen menn i college-alder, hvor 1 av 20 faktisk svarer at de har voldtatt noen.

Når 1 av 20 unge menn har voldtatt så er det et samfunnsproblem, og noe vi må kunne snakke om.

Det er ingen som har sagt at du er den 1 av 20. Du kan gjerne være en av de 19 andre. Ingen grunn til å ta dette personlig.

Edit: komma

Innlegg redigert for fjernet innhold

Sophie-Ann, mod

Endret av inox
Skrevet

Problemet er ikke nødvendigvis at de 'liker det', men at de tror at det er helt normal oppførsel og noe alle menn gjør. 'Rape culture' og 'rape jokes' henger sammen. Siterer fra bloggposten jeg linka tidligere, den linker igjen til kilder:

"Because 6% of college-aged men, slightly over 1 in 20, will admit to raping someone in anonymous surveys, as long as the word “rape” isn’t used in the description of the act—and that’s the conservative estimate. Other sources double that number (pdf).

A lot of people accuse feminists of thinking that all men are rapists. That’s not true. But do you know who think all men are rapists?

Rapists do.

They really do. In psychological study, the profiling, the studies, it comes out again and again.

Virtually all rapists genuinely believe that all men rape, and other men just keep it hushed up better. And more, these people who really are rapists are constantly reaffirmed in their belief about the rest of mankind being rapists like them by things like rape jokes, that dismiss and normalize the idea of rape."

Hei. Har du en link til studien som du hentet teksten fra? Det var bare pdf-filen som virket for meg, og jeg ville gjerne lest studien i sin helhet.

Forstemmende data. Den verste studien sier jo at opp til 12% av deltakere i studien bekreftet at de hadde gjort ting som er ensbetydende med voldtekt, når de blir spurt på en måte som ikke bruker det ordet, men bare beskriver handlingene.

Skrevet

Hei. Har du en link til studien som du hentet teksten fra? Det var bare pdf-filen som virket for meg, og jeg ville gjerne lest studien i sin helhet.

Forstemmende data. Den verste studien sier jo at opp til 12% av deltakere i studien bekreftet at de hadde gjort ting som er ensbetydende med voldtekt, når de blir spurt på en måte som ikke bruker det ordet, men bare beskriver handlingene.

Det jeg synes er sjukt er at når man leser inne på seksualtrådene så er det å leke voldtekt en veldig allminnelig kvinnefantasi, - faktisk er det flere kvinner enn menn som tenner på playrape! Hvorfor skal vi menn hele tiden og alltid få skylda, når de stakkars guttene bare febrilsk forsøker å tilpasse seg mange kvinners lyst og fantasier!?? Jeg vet ikke om noen gutter som tenner på play-rape, men jeg har snakket med titalls kvinner.

• Liker 3
Skrevet

Det er ingen som har sagt at du er den 1 av 20. Du kan gjerne være en av de 19 andre. Ingen grunn til å ta dette personlig.

Edit: komma

Jeg gidder ikke en gang ta ansvar for voldtekter jeg, for det er ikke mitt problem i det hele tatt. Faktisk så synes jeg heller kvinner burde tatt et lite oppgjør for sin hang til destruktive gutter og den atferden det er å avvise snille gutter som bare ønsker dere godt!

Dette er en reell problemstilling som har vært debattert på kvinneguiden i alle år, enda så har vi ikke fått forklaringen på kvinners trang til å gjøre destruktive handlinger, men masse prat om hvordan vi 19 ut av 20 skal ta ansvar for hva den tyvendedelen av befolkningen gjør.

Det er sjukt det!

• Liker 2
Skrevet

Det jeg synes er sjukt er at når man leser inne på seksualtrådene så er det å leke voldtekt en veldig allminnelig kvinnefantasi, - faktisk er det flere kvinner enn menn som tenner på playrape! Hvorfor skal vi menn hele tiden og alltid få skylda, når de stakkars guttene bare febrilsk forsøker å tilpasse seg mange kvinners lyst og fantasier!?? Jeg vet ikke om noen gutter som tenner på play-rape, men jeg har snakket med titalls kvinner.

Det er ENORM forskjell på et seksuelt spill mellom to mennesker som er enige om at det er det som skal foregå, og en faktisk voldtekt. De som voldtar, tilpasser seg ikke noen andres fantasier og lyster, de tilfredsstiller kun sine egne, og er veldig bevisst på at det er det de gjør. Så spar meg for "stakkars forvirrede gutter som ikke skjønner hva kvinner egentlig vil"-litanier. Dette er seksuelle rovdyr, ikke forvillede får.

• Liker 14
Skrevet

Hvis det er USA vi snakker om så er jo bare det å tenke lystige tanker om en kvinne å regne for voldtekt. At menn i det landet der tør ha sex med kvinner uten å ha en signert kontrakt og vitner er for meg komplett uforståelig.

• Liker 2
Skrevet

Det er ENORM forskjell på et seksuelt spill mellom to mennesker som er enige om at det er det som skal foregå, og en faktisk voldtekt. De som voldtar, tilpasser seg ikke noen andres fantasier og lyster, de tilfredsstiller kun sine egne, og er veldig bevisst på at det er det de gjør. Så spar meg for "stakkars forvirrede gutter som ikke skjønner hva kvinner egentlig vil"-litanier. Dette er seksuelle rovdyr, ikke forvillede får.

Det jeg sier mann42, er at om kanskje 5% av alle menn er villige til å fornedre seg selv ved å bruke makt, - så tør jeg påstå at ihvertfall 50% av alle kvinner har hatt den leken med den lille 5% gruppen.

Jeg er jo mot voldtekter og jeg er imot overgrep, jeg forsøker bare å forklare atferden sett fra at et sosialantropoligisk perspektiv.

Det at førsteklassinger som begynner på skoler på videregående og collager, og high school blir utsatt for hets, mishandling og trakassering fra eldre elever er mennskets fascinasjon for ondskap og disiplinering.

Burde ikke spørsmålet vært, hvorfor ønsker førsteklassinger å bli godtatt av eldre elever? De blir jo eldre selv neste år. Finner ikke du denne menneskeatferden interessant og verdt en liten betraktning?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg gidder ikke en gang ta ansvar for voldtekter jeg, for det er ikke mitt problem i det hele tatt. Faktisk så synes jeg heller kvinner burde tatt et lite oppgjør for sin hang til destruktive gutter og den atferden det er å avvise snille gutter som bare ønsker dere godt!

Dette er en reell problemstilling som har vært debattert på kvinneguiden i alle år, enda så har vi ikke fått forklaringen på kvinners trang til å gjøre destruktive handlinger, men masse prat om hvordan vi 19 ut av 20 skal ta ansvar for hva den tyvendedelen av befolkningen gjør.

Det er sjukt det!

Jeg har ikke sagt det er hverken ditt problem eller ansvar. Det er derimot et samfunnsproblem. Om du vil delta konstruktivt i samfunnet eller ikke er ikke mitt ansvar.

Edit: dobbelt sitering

Endret av inox
Skrevet

Det jeg sier mann42, er at om kanskje 5% av alle menn er villige til å fornedre seg selv ved å bruke makt, - så tør jeg påstå at ihvertfall 50% av alle kvinner har hatt den leken med den lille 5% gruppen.

Jeg er jo mot voldtekter og jeg er imot overgrep, jeg forsøker bare å forklare atferden sett fra at et sosialantropoligisk perspektiv.

Det at førsteklassinger som begynner på skoler på videregående og collager, og high school blir utsatt for hets, mishandling og trakassering fra eldre elever er mennskets fascinasjon for ondskap og disiplinering.

Burde ikke spørsmålet vært, hvorfor ønsker førsteklassinger å bli godtatt av eldre elever? De blir jo eldre selv neste år. Finner ikke du denne menneskeatferden interessant og verdt en liten betraktning?

Du har aldri vært redd for å påstå ting, det skal du ha. Men jeg kunne godt tenke meg å se en annen begrunnelse for påstandene, enn dine egne fantasier om hvordan kvinner er.

• Liker 5
Skrevet

Her er en link.

http://yesmeansyesblog.wordpress.com/2009/11/12/meet-the-predators/

Skrevet (endret)

Ah, beklager det ser ut som selve studien ikke ligger på nett lengre. Den gjorde det da jeg lagra den linken.

Det er likevel mange andrehåndskilder som referer både denne studien og flere tilsvarende, her er noen jeg fant ved et kjapt søk, det er mange flere:

Michigan Students Affairs - http://sapac.umich.edu/article/196

University of Illinois at Chicago - http://www.uic.edu/d...pe_support.html

Men against rape - http://www.oneinfour.../statistics.php

Crisis Connection - http://www.crisiscon...es_and_rape.htm

Washington City Paper - http://www.washingto...theyre-rapists/

Edit: dobbelt sitat

Endret av inox
Skrevet

Jeg har ikke sagt det er hverken ditt problem eller ansvar. Det er derimot et samfunnsproblem. Om du vil delta konstruktivt i samfunnet eller ikke er ikke mitt ansvar.

Edit: dobbelt sitering

Et samfunnsproblem må jo være utroskap! Det er den egentlige årsak til skillsmisser, selvmord, sykdommer, alkoholisme, narkomani, vold, slossing, kranglinger og som fører til mer utroskap. Dette igjen fører til kolossale ringvirkninger for samfunnet, at så mange flytter fra hverandre setter press på boligmarkedet, - skillsmissebarn har seks ganger høyere sannsynlighet til å henge seg sjøl! Folk blir uføretrygdede og må gå til psykolog i mange mange år.

Hvis vi gjetter at det kanskje er hundre eller kanskje det er tusen (litt åssen man teller) voldtekter i året, - kan det være ti millioner utroskaphandlinger! Og her hvor man kan veie tusen eller hundre voldtekter som tyder på et minimalt og veldig marginalisert problem med tanke på de overveldige informasjoner, kampanjer, på tv, på internett på musikken, i media, i fengsel og rettvesenet som alle arbeider sammen mot det felles mål å avskaffe voldtekter, - så forteller du at dette her er samfunnsproblemet, mens den reelle kreften, - den lovlige handlingen som igangsetter alle disse ulykker, oppløsninger av familier og eiendom, alle disse selvmord og "kjøre seg ihjel i fjellveggen etter utroskaper" ikke en gang skal nevnes som skadelig for et samfunn!???

Jeg blir bare mer og mer overrasket over hvordan kvinner rettferdiggjør sine argumenter. I de gamle kart fra middelalderen var det et stort sort hull i midten av afrika, - der sto det, - "hic sunt leones", som betyr, her er det løver.

Har menneskesjelen de samme sorte hull i sine indre som gjør at de årsaksforklarer sine argumenter som de gjør? En ti millioner utroskaper i året som fører til hundretusen barn ikke vokser opp med sine barn kan veie tyngre enn et ytterst marginalt problem, som er sjeldnere enn antall overdoser av narkotika i løpet av et år?

Hvor mye ressurer bør et samfunn bruke på å bekjempe et imagiært voldteksproblem i stedet for å fokusere noe på det virkelige problemet, utroskap som fører til alle form for ulykker?

(det merkelige er ikke faktaen, men folks uvitenhet, forundrede og overraskende øyne når de ser at litt skade er ikke mindre vondt enn mye skade)

Skrevet

Ah, beklager det ser ut som selve studien ikke ligger på nett lengre. Den gjorde det da jeg lagra den linken.

Det er likevel mange andrehåndskilder som referer både denne studien og flere tilsvarende, her er noen jeg fant ved et kjapt søk, det er mange flere:

Michigan Students Affairs - http://sapac.umich.edu/article/196

University of Illinois at Chicago - http://www.uic.edu/d...pe_support.html

Men against rape - http://www.oneinfour.../statistics.php

Crisis Connection - http://www.crisiscon...es_and_rape.htm

Washington City Paper - http://www.washingto...theyre-rapists/

Takker.

Skrevet

Samtykke. Det er et viktig ord. Fantasi også.

Problemet er at disse unge mennene vi her snakker om ikke engang er klar over at de voldtar - de tror det er slik alle menn oppfører seg.

Og jeg har snakka med et tiltalls menn som tenner på play-rape, men knapt en eneste kvinne. Anekdata har ingen vekt og er totalt meningsløs å bruke som argument.

Skrevet (endret)

Et samfunnsproblem må jo være utroskap! Det er den egentlige årsak til skillsmisser, selvmord, sykdommer, alkoholisme, narkomani, vold, slossing, kranglinger og som fører til mer utroskap. Dette igjen fører til kolossale ringvirkninger for samfunnet, at så mange flytter fra hverandre setter press på boligmarkedet, - skillsmissebarn har seks ganger høyere sannsynlighet til å henge seg sjøl! Folk blir uføretrygdede og må gå til psykolog i mange mange år.

Hvis vi gjetter at det kanskje er hundre eller kanskje det er tusen (litt åssen man teller) voldtekter i året, - kan det være ti millioner utroskaphandlinger! Og her hvor man kan veie tusen eller hundre voldtekter som tyder på et minimalt og veldig marginalisert problem med tanke på de overveldige informasjoner, kampanjer, på tv, på internett på musikken, i media, i fengsel og rettvesenet som alle arbeider sammen mot det felles mål å avskaffe voldtekter, - så forteller du at dette her er samfunnsproblemet, mens den reelle kreften, - den lovlige handlingen som igangsetter alle disse ulykker, oppløsninger av familier og eiendom, alle disse selvmord og "kjøre seg ihjel i fjellveggen etter utroskaper" ikke en gang skal nevnes som skadelig for et samfunn!???

Jeg blir bare mer og mer overrasket over hvordan kvinner rettferdiggjør sine argumenter. I de gamle kart fra middelalderen var det et stort sort hull i midten av afrika, - der sto det, - "hic sunt leones", som betyr, her er det løver.

Har menneskesjelen de samme sorte hull i sine indre som gjør at de årsaksforklarer sine argumenter som de gjør? En ti millioner utroskaper i året som fører til hundretusen barn ikke vokser opp med sine barn kan veie tyngre enn et ytterst marginalt problem, som er sjeldnere enn antall overdoser av narkotika i løpet av et år?

Hvor mye ressurer bør et samfunn bruke på å bekjempe et imagiært voldteksproblem i stedet for å fokusere noe på det virkelige problemet, utroskap som fører til alle form for ulykker?

(det merkelige er ikke faktaen, men folks uvitenhet, forundrede og overraskende øyne når de ser at litt skade er ikke mindre vondt enn mye skade)

Nettopp!!

Vi kan bare ha ETT samfunnsproblem, og det skal kalles el problemo societal numero uno, og være det eneste vi kan diskutere. Right on!

Endret av Mann 42
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...