AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #1 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg har ikke så mye kunnskap om mine rettigheter som ansatt, så jeg trenger litt råd fra dere som kan litt mer om dette enn meg Dette er min andre jobb, så jeg har ikke så mye erfaring heller, og er 20 år. Jeg jobber på et hotell, og har jobbet der i snart et halvt år. Da jeg fikk jobben ble jeg og hovedsjefen enig om 35 % stilling. Jeg går et ganske krevende studie, så det passet meg perfekt, har ikke mulighet til å jobbe så mye mer enn det. Det som nå har skjedd da, er at jeg jobber ca. 60 %. De har ikke spurt meg om jeg kan jobbe mer, bare skriver det opp på timelistene. Jeg tok dette opp med sjefen, og han bare "uffet" seg over situasjonen, fortalte at vi er underbemannet for tiden. Jeg fikk til slutt presset frem fra han at han skulle se hva han kunne gjøre. Så gikk det noen uker, jeg purret, og han sa det samme. En stund etter dette dro han på ferie i tre uker... Ingenting har skjedd. Jeg skal snart ha en veldig hektisk eksamensperiode, og er redd for at jeg kommer til å prestere dårlig på skolen pga. denne jobben. Det blir helt feil for meg å prioritere denne deltidsjobben der jeg jobber dobbelt så mye som jeg skulle, i stedet for utdanningen min, som jeg skal jobbe med resten av livet. Jeg er ganske konfliktsky og "snill pike", og jeg føler sjefen misbruker det litt. Flere av oss ansatte har også opplevd å bli skrevet opp hver eneste helg (selv om vi har avtale om å jobbe annen hver), og lignende, uten å bli spurt. Og når vi sier at vi ikke kan, sier sjefen at vi ikke har noe valg. "Det er sånn det er i denne jobben" også videre. Det jeg har stusset litt på er at alle jeg jobber med i resepsjonen er samme personlighetstype som meg, på en måte...De er også veldig medgjørlige og pliktoppfyllende, tør ikke si nei osv. Så det jeg lurte på da, er hvilke rettigheter jeg har? Kan jeg forlange å jobbe 30 prosent på dagen, eller må jeg bare vente til sjefen får ordnet det? Kan jeg stå på mitt her, eller er dette vanlig når man er deltidsvakt? Hva ville dere gjort? Anonym poster: 6f8928b9eb086519e4aa2b7db35f017f
Capt. Obvious Skrevet 11. oktober 2012 #2 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg ville startet å se meg etter en annen jobb, dette høres bare useriøst ut. Sjefen din kan selvsagt ikke bare skrive deg opp på 60%, da skal du ha en ny kontrakt som du også skal underskrive på selv. Han kan "uffe" seg så mye han vil. Jeg skjønner at sjefer har det tøft iblant, spesielt når det er vanskelig å skaffe nye ansatte eller man blir presset fra ledelsen over om å spare penger. Likevel er det dette som er jobben hans, som han valgte selv, og han skal uansett gjøre det i tråd med gjeldende lovverk. De som ikke er inneforstått med det får heller revurdere sin sjefsstilling og finne på noe annet. Om du er organisert så kan du ta kontakt med fagforeningen å få litt hjelp derfra. De har oversikt over hvilke tariffavtaler som evt. gjelder, samt også grei oversikt over lovverket. I tillegg kan man ikke bare skrive opp folk på en vaktliste uten videre når avtalen er annenhver helg. Dersom dette faktisk står i kontrakten din har du en sterk sak, dette er da kontraktsbrudd med tanke på både stillingsprosent og avtale om helgejobbing. Men uansett, se deg også om etter en ny jobb. Det er ingen vits i å jobbe lenge under dårlige sjefer som hverken har forståelse for personalbehandling eller lovverk. Og dette med å være snill, grei og fleksibel kan man like godt legge av seg først som sist, for det bare utnyttes i dagens arbeidsliv.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #3 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg hadde også en deltidsjobb samtidig som jeg var student. Selv om jeg jobbet mindre enn det du gjør, jobben var perfekt for meg, og jeg visste at jeg var god i jobben så valgte jeg å si den opp for å prioritere studiene. Siden du alt har prøvd å si i fra til sjefen om det ville jeg prøvd enda en gang i en litt skarpere tone, med henvisning til kontrakten og avtalt prosentstilling. Om han ikke endrer seg så hadde jeg byttet jobb. Anonym poster: 10a878707a9d51e5aee54969fb7b864c
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #4 Skrevet 11. oktober 2012 Takk for gode svar, godt å høre at jeg har en sak. Når jeg snakker med sjefen får han meg til å føle meg masete og storforlangende, og det ender liksom opp med at han er den som har det vanskelig for det er så mye å gjøre. Jeg føler jeg er fleksibel og medgjørlig, men ikke får noe som helst tilbake. Og til den første personen som svarte meg, jeg merker det, altså! Jeg prøver så godt jeg kan å være en god ansatt, men jeg føler også bare det blir misbrukt. Og det følte jeg i den forrige jobben min også - men der var det mer kollegaer som ga meg dårlig samvittighet når jeg ikke kunne ta vaktene deres, etter å ha tatt sikkert 10 vakter for dem tidligere, og de hadde tatt 0 for meg. Æsj jeg tror jeg er dumsnill altså. Trives veldig godt i jobben ellers, så det er veldig dumt at det skal være sånn. Jeg er ikke organisert, nei. Men nå vurderer jeg det Takk for svar begge to! Skal snakke med sjefen når han er tilbake fra ferie. Anonym poster: 6f8928b9eb086519e4aa2b7db35f017f
feuerstein Skrevet 11. oktober 2012 #5 Skrevet 11. oktober 2012 Nå er jo ikke jeg selv en som synes det er ugreit å jobbe i helger, men jeg mener å ha lest at det finnes regler mot å måtte jobbe to helger/søndager på rad, dvs man kan gjøre det frivillig, men ikke settes opp ufrivillig. Noen som kan detaljene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå