Gå til innhold

Får magetrøbbel av nugatti, fersk gjærbakst og noen pizzaer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det hender seg sånn at jeg av og til får skikkelig magetrøbbel (løs mage, diaré, luft). Jeg kvier meg for å gå til legen med problemet siden det ikke er sååå ofte det skjer heller. Jeg vet at jeg blir dårlig i magen av noen pizzaer. ikke kjøpepizza, men blir dårlig av pizzaen i kantina der jeg jobber og noen hjemmelagde pizzaer. Jeg blir i tillegg dårlig av fersk gjærbakst (boller, kanelsnurrer, skillingsboller, osv). Men nå har jeg funnet ut at jeg også blir dårlig i magen av nugatti.

Er det noen som har tips om HVA det er jeg reagerer på? Spesifikt altså.

Her er ingrediensene i nugatti: sukker, solsikkeolje, hasselnøttkjerner (9 %), skummetmelkpulver, kakaopulver, mysepulver, emulgator (soyalecitin, E471), aroma.

Noe av dette reagerer jeg altså på, men hva da? Jeg vet det ikke er sukker, hasselnøtter eller kakaopulver. Og hvorfor får jeg eksakt samme symptomer når jeg spiser nugatti som når jeg spiser fersk gjærbakst?

Jeg vet jeg kanskje spør vanskelig, men tenkte det kunne være noen med allergier her som har litt erfaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir jo vanskelig å si når man ikke vet hva annet du spiser, men jeg tenkte på melk og gjær...

Skrevet

Det kan hende du reagerer på kombinasjoner av ting. Mange reagerer på f.eks. sukker og melk/hvetemel/gjær i kombinasjon. Jeg blir dårlig av søt gjærbakst, men jeg tåler fint grov gjærbakst uten sukker. Og jeg blir dårlig av sjokolade, men tåler fint smågodt (i moderate mengder såklart). Og jeg kan fint spise yoghurt, men om jeg drikker melk blir jeg dårlig.

Så det er ikke alltid så enkelt å sette fingeren på nøyaktig hva det er man reagerer på.

Anonym poster: db8d2998d1a997340f68a4b5287a7b77

• Liker 1
Skrevet

Gluten?

Laktose?

IBS?

Anonym poster: bdd3ac6d39cbfdbe78d8d5ad86e3e43c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...