AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #1 Skrevet 10. oktober 2012 Hei, velger å skrive dette som anonym. Min venn som jeg bor med sammen med min kjæreste har skaffet seg skillpadde uten å ha noen godkjente papirer på dette. Vi har et akvarium fra før av som alle var med på å kjøpe men som jeg må rengjøre, bytte vann i osv. (Fordi kompisen "Ikke vet hvordan man gjør det" og "det er tryggest hvis du gjør det") Jeg har ærlig aldri hatt lyst på noen skillpadde og synes egentlig synd på den da kompisen ikke har noen kunnskap om dyret. Jeg mener også at det er bekymringsverdig at han har skaffet seg et slikt dyr når han ikke en gang klarer eller gidder å ordne i akvariet. Jeg vil egentlig ikke ta noe ansvar for den heller da den plutselig stod på stuebordet når jeg kom hjem fra jobb her om dagen uten at noen hadde sagt noe til meg om dette. Når jeg spurte han hvorfor han skaffet den fikk jeg som svar at den var kul. OK, det er sikkert jævlig kult å ha hest også, men man må ha kunnskap om dyret. Helst før man skaffer dyret. Jeg vurderer derfor å kontakte mattilsynet, men er litt usikker dersom de (kompisen) kan spore det tilbake til meg. Da kommer jeg til å bli kastet ut og vi kommer til å bli uvenner. What to do? Anonym poster: 039a6b743988e13a3a671acc2a0cb583
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #2 Skrevet 10. oktober 2012 Sannsynligvis vil skilpadden bli avlivet. Jeg ville ha tatt det opp med kameraten at han må ta ansvar for dyret sitt selv og det på en fremragende måte, ellers vil du melde ham. Anonym poster: bd79f7476c2a6faf5bfb9323282b3fa0
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #3 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg har tenkt til å snakke med han først, men slik samtalen gikk for en time siden virker det nesten som at jeg har blitt matmor for et dyr jeg ikke vil ha. Det fikk jeg også vite hva dyret heter, noe jeg personlig gir blanke i - fordi det ikke er mitt dyr og fordi jeg ikke skal ha noe med det å gjøre. Ts Anonym poster: 039a6b743988e13a3a671acc2a0cb583
Thorn Skrevet 10. oktober 2012 #4 Skrevet 10. oktober 2012 Enig med anonym bruker, gi ham beskjed om at han må ta ansvar for dyret, ellers melder du ham. Om ikke noe skjer da, er du villig til å høre med dyrehager el.l. om noen har mulighet for å ta i mot den? Syns det er så ufattelig trist at den med stor sannsynlighet vil bli avlivet på grunn av en idiot som har dyr fordi det er kult
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #5 Skrevet 11. oktober 2012 Det er kjempe trist at den mest sannsynlig vil bli avlivet, men heller det enn at TS flytter ut og skilpadden lider fordi eieren dens er en kronidiot. Meldt fra du TS - PLUSS: du kan kanskje og kontakte et akvariet hvis du har et i nærheten - og høre om de kan ta den? Anonym poster: 04a2446bc23c9788b57ed2abfe9aa89a
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #6 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg vet om en som la ut skillpadden sin til salg på finn (smart)! Han fikk politiet på døra, dyret ble hentet og avlivet og han fikk bot. Anonym poster: abfbd2b14fe1c52c5f9da3a9ca1ccc4e
Gjest Skrevet 11. oktober 2012 #7 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg ville ringt mattilsynet! Heller at dyret får en trygg, kjapp og ikke smertefull død, enn at den kanskje kommer til å lide senere i livet når TS ikke er der for å kunne passe på den lengre! Jeg er usikker på "tamme" skilpadder, men jeg regner med at de lever en god stund!
Gjest Badabing Skrevet 11. oktober 2012 #8 Skrevet 11. oktober 2012 Så lenge den har det godt og at eier tar vare på den, ville jeg ikke meldt fra. Men om han derimot ikke gidder å sette seg inn i stell av skilpadder, er det bedre å melde fra. 2
Gjest Fluttershy Skrevet 11. oktober 2012 #9 Skrevet 11. oktober 2012 Kan du ikke heller høre om han er interessert i å gi fra seg dyret da? Det finnes trygge nettsider å legge ut slike dyr på. Der kan det sikkert dukke opp noen som er villige til å gi det stakkars dyret et godt hjem. Repti.net er en veldig grei side å bruke. Ellers bør du jo gi klar beskjed til han om at du ikke er interessert i å ha ansvar for dyret. Han kan ikke tvinge deg til det akkurat.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #10 Skrevet 12. oktober 2012 Han aner ikke hva den spiser og har ikke en lampe som de skal ha i buret.(for å få det varmt nok og de D3 vitaminene) Nå har han funnet ut at den mest sannsynlig har råte i skallet. ts. Anonym poster: 039a6b743988e13a3a671acc2a0cb583
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #11 Skrevet 12. oktober 2012 Det er forjævlig at skilpadden avlives om det meldes. Men han er ikke i stand til å ta seg av den, så noen andre burde overta ansvaret. Dyrehage etc? Anonym poster: 0e7b5c51695da90fd932aa8aa1ed12d6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #12 Skrevet 12. oktober 2012 Om du ikke gjør noe er du jo med på mishandling. Anonym poster: 0e7b5c51695da90fd932aa8aa1ed12d6
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #13 Skrevet 12. oktober 2012 Eksen min hadde en diger skilpadde, en slik som svømmer rundt i vann og ligger under lampe resten av dagen, liter liten kjøtteter. Jeg ville ikke ha den mer for den led rett og slett, eksen gadd ikke å ta seg a den, det er VIKTIG at akvariet blir gjort rent jevnlig, man mø også være svært forsiktig med tanke på bakterier, så en ikke blir syk. Han solgte skilpadden via reptilnet, reptil.no eller noe, husker ikke helt, der annonserte de i allefall ulovlige dyr trygt. Skilpadda bor hos en jente nå som har diiiiiigert akvarium til den, heldigvis. Det er mye jobb med en slik skilpadde, det burde idiotkompisen din ha satt seg inn i før den ble ditt ansvar. Ring akvariet i Bergen, spør etter han Remi, mulig de kan ta den. Anonym poster: 7dfb4f59a1f6b3cbc0e6f8553173129c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå