AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #1 Skrevet 10. oktober 2012 mat,interiør og klær i mnd? vi er 2 voksne og 1 liten jenta på 3,5år ..men vi bruker mellom 6000-7000kr kjøper ofte billige merker til mat og klær men vi kommer opp til 6000-7000kr i mnd men det er både klær,shampoo,hygiene artikler,mat,utemat(det er sjeldent)bare hvis lille jenta blir sulten så kan hende jeg kjøper en chessburger på Mac.Donald. synes dere det er mye eller ikke? vi har en inntekt på ca. 20 000kr ..jeg er student og han jobber deltid,,men han letter etter jobb, men det er vaskelig når han ikke så god på norsk.. hva synes dere?synes dere det er mye eller burde jeg prøve å kutte ned en del ting? som sagt jeg tenker på hvert eneste uke(siden det er jeg som har kontrollen på økonomi)men føler at det er mye likevel..hva synes dere? Anonym poster: 0c4c83a1608a1b86b8886d2236efa73a
waco Skrevet 10. oktober 2012 #2 Skrevet 10. oktober 2012 Sett opp et budsjett. Følg budsjettet og deretter kan du ta noen endringer. Det hadde vel vært litt hyggelig å kunne spare litt penger til en regnværsdag?
Gjest Wei Wei Skrevet 11. oktober 2012 #3 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg vil foreslå det motsatte av budsjett -- før regnskap først. Du bør samle alle kviteringer og notere alle store og små kjøp, fordelt på kategorier i f.eks. 1-2 mnd., så finner du ut hvor pengene forsvinner. Etter det kan du lage et budsjett som skal gi dere mulighet til å stramme opp på noen av kategoriene. Man behøver ikke å kutte ut noen av vanene, men mulighens bare redusere dem en del.
Drizzt Skrevet 11. oktober 2012 #4 Skrevet 11. oktober 2012 Enkelt, TS. Ikke gå i interiør butikker, kjøp First Price mat, ikke gå inn i klær butikker, ikke kjøp noe på Narvessen eller andre kiosker og den type som McDonalds. Så plutselig ser du at du sparer masse. 1
absinthia Skrevet 11. oktober 2012 #5 Skrevet 11. oktober 2012 Mitt beste tips er å sette opp handleliste og handle alt dere trenger en gang i uka, slik at dere bare trenger å kjøpe litt melk og lignende med kort holdbarhetstid utenom. Her i huset var vi veldig flinke til dette en stund og så ganske store gevinster på dette, - ble mindre kake og godtespising på oss voksne av det også! 1
Gjest Blue Jeans Skrevet 11. oktober 2012 #6 Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Personlig synes jeg ikke at det er så veldig masse når pengene skal rekke til så mye, men om dere føler at det er for mye, så kan dere kanskje gjøre noen justeringer. Du kan jo kanskje se på hva dere spiser, er vel der det er lettest å kutte ned. Finnes mange billige merker som funker like bra som de orginale! Og dere trenger ikke å lage sikkelig middag hver dag. Selv synes jeg tomatsuppe (med makaroni) og hvitløksbagett ved siden av er veldig godt! Kan sikkert slenge oppi egg eller pølser også. Alt dette finnes i billig merker, og jeg merker i alle fall ikke noe stor forskjell. En sekk med poteter kan brukes til mye. Kok litt ekstra poteter når dere lager det, og stek restene dagen etterpå. Stekte poteter er mye bedre enn frossen chips fra frysedisken (min mening) Hjemmelaget tomatsuppe går også an, en boks med tomatpure og hakkede tomater i blenderen, stek kjøtt og når det er ferdig stekt så kan du legge de i sausen og tilsette pepper og salt. La sausen koke en god stund! Og kok noe pasta ved siden av. Loff er godt å ha ved siden av. Ja...du trenger kanskje ikke sånne tips, men det finnes helt sikkert måter dere kan bruke mindre penger på mat. Men samtidig er det jo viktig å kose seg, husk det:) Innlegg redigert for fjernet innhold Sophie-Ann, mod Endret 11. oktober 2012 av Sophie-Ann
Gjest Allergikeren Skrevet 11. oktober 2012 #7 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg vil foreslå det motsatte av budsjett -- før regnskap først. Du bør samle alle kviteringer og notere alle store og små kjøp, fordelt på kategorier i f.eks. 1-2 mnd., så finner du ut hvor pengene forsvinner. Etter det kan du lage et budsjett som skal gi dere mulighet til å stramme opp på noen av kategoriene. Man behøver ikke å kutte ut noen av vanene, men mulighens bare redusere dem en del. Samme her; et slags regnskap kan være lurt å føre i første omgang. Og deretter kan dere se over hvor mye av innkjøpene som egentlig kunne vært unngått. Jeg merker at det går unødig mye penger når jeg ikke tar med meg mat hjemmefra, og skal ha noe i farta. Delvis fordi slik ferdigmat ofte er dyrere enn det man lager hjemme, men også fordi jeg må ha gluten- og melkefrie produkter, noe som koster enda mer. Hvor mye av klærne må dere ha, og hvor mye blir kjøpt bare fordi dere har lyst på? Det er forskjell på å kjøpe til veslejenta fordi hun vokser ut av dem, og å kjøpe klær fordi du/dere har lyst på dem. Jeg sier meg også enig i å satse på storhandel en gang i uka.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #8 Skrevet 11. oktober 2012 Mange gode tips å få på dette forumet her: http://www.pengevett.com/ Anonym poster: 1a93674987787c2bf6ecce48fbd85434 1
Gjest blah blah Skrevet 11. oktober 2012 #9 Skrevet 11. oktober 2012 Min metode for å ha kontroll over utgiftene: 1) skriv middagsmeny for en uke/måned/dager av gangen 2) bare handle inn det som trengs utifra menyen o andre ting dere trenger. Altså, ikke kjøp noe annet enn hva som står på handlelisten 3) MÅ man ha noe til hjemmet, så sjekk Finn.no eller lokale bruktbutikker. Finner du ikke noe billig der, så spør deg selv; trenger jeg virkelig dette eller kan det vente? 4) ikke gå på shopping bare for å gå på shopping. Trenger du et spesifikt plagg så kjøper du det, men ikke noe mer.
83` Skrevet 11. oktober 2012 #10 Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Eg synest ikkje 6000,- er mykje i mnd for en familie på 3 når det er snakk om mat, hygieneartiklar og kle. Om de allereie kjøper dei billigaste matvarene og ikkje kjøper merkekle, så er det vel ikkje så veldig mykje anna å gjere for å spare inn denne posten. Kutte ut unødige resturant/Mc Donaldsbesøk kanskje, men kostar jo ikkje så mykje for en hamburger der heller då akkurat... Innlegg redigert for avsporing Sophie-Ann, mod Endret 11. oktober 2012 av Sophie-Ann
Sophie-Ann Skrevet 11. oktober 2012 #11 Skrevet 11. oktober 2012 Tråden er ryddet for upassende innlegg Sophie.Ann, mod
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #12 Skrevet 12. oktober 2012 takk for alle tipsene jeg kjøper nesten aldri på narvesen eller kjøper aldri mat uteelle rpå restaurant det kan hende at jeg kjøper chessburger til vesla jenta når hun er slutten eller vil ha maconald men det er ikke ofte det skjer(chessburger koster bare 10kr.) Jeg kjøper mest av billige merkene både mat og klær og det er ikke så ofte jeg kjøper klær til meg..veldig sjeldent kun bare hvis jeg virkelig trenger det..men til vesla jenta kjøper jeg kun når hun vokser av klærne.. vi har dårlig økonomi elelr synes jeg ikke at 6000kr er mye for 3 personer .. vi går nesten aldri på shopping fordi vi har ikke råd til det enkelt og greit selv om jeg tenker på hver eneste krone og uansett hva jeg gjør og hva jeg sparer på så ender vi opp på 6000kr i mnd for alle de nevnte tinga.. må ikke glemme at disse er inkludert lege besøk og medisin..inderør,klær til alle 3, og mat.. men jeg skal prøve å være litt flinkere til å passe på hva jeg kjøper..takk igjen:) Anonym poster: c258c30d641956ca7ce2453e5c6a95f6
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2012 #13 Skrevet 12. oktober 2012 Slutt med pilsen på lørdagskveldene. Slutt med MCDonaldsmat, interiørbutikker, klessplaggkjøp på impuls. Start deretter med å identifisere de stabelvarene dine, og begynn deretter og handle inne en gang i uka.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #14 Skrevet 12. oktober 2012 som sagt jeg bruker ikke så mye penger på interiør men det kan hende og det er bre hvis jeg virkelig trenger noe.. ikke fordi jeg får lyst til å handle men ukesmeny høres bra ut:) takk Anonym poster: c258c30d641956ca7ce2453e5c6a95f6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2012 #15 Skrevet 13. oktober 2012 mat,interiør og klær i mnd? vi er 2 voksne og 1 liten jenta på 3,5år ..men vi bruker mellom 6000-7000kr kjøper ofte billige merker til mat og klær men vi kommer opp til 6000-7000kr i mnd men det er både klær,shampoo,hygiene artikler,mat,utemat(det er sjeldent)bare hvis lille jenta blir sulten så kan hende jeg kjøper en chessburger på Mac.Donald. synes dere det er mye eller ikke? vi har en inntekt på ca. 20 000kr ..jeg er student og han jobber deltid,,men han letter etter jobb, men det er vaskelig når han ikke så god på norsk.. hva synes dere?synes dere det er mye eller burde jeg prøve å kutte ned en del ting? som sagt jeg tenker på hvert eneste uke(siden det er jeg som har kontrollen på økonomi)men føler at det er mye likevel..hva synes dere? Anonym poster: 0c4c83a1608a1b86b8886d2236efa73a SLUTT med alt av interiør og klær til kjæresten din får jobb. Det aller viktigste er at han begynner å jobbe. Det er ikke holdbart i lengden at du klarer å holde på å både studere og forsørge dere alle 3. Sjekk med kommunenen om han har krav på norskkurs. Som regel er dette gratis for alle som kommer utenfor EU-land. Anonym poster: 946c54a8a23cd35ed0cb92c09847edef 1
Nusseli Skrevet 13. oktober 2012 #16 Skrevet 13. oktober 2012 Den enda som hjelper meg mot mine "shopoholiker" vaner er å rett og slett ikke gå i butikker. "Det jeg ikke ser, finnes ikke". Sedan pleier jeg å kjøpe kjøtt og frysevarer på tilbud, trots at jeg ikke trenger det der og da. Er det noe kjøtt som snart går ut på dato så fryser jeg det ner og bruker det ved en senere anledning. Dette sparer jeg masse på! For meg har det blivit en sport at finne mest mulig billigest mat men som også er god og næringsrik. Hvis dere har suppe en gang i uken sparer dere mye der også. Suppe er dessuten en bra avbrekk at ha mellom all den "tunge" maten man ofte får i seg. Det finnes mange ulike gode supper. Løksuppe låter ikke godt i det hele tatt men koster i prinsipp ikke mer enn et par kroner og er kjempe godt! Kokt kyllig er også kjempe godt, pleier å koke kyllig sammen med hackade grønsaker så tar jeg ut kylligen og serverer grønnsaks suppe før seg og dagen etter fek. mør og god kyllig med poteter osv. Finnes mange ting du kan gjøre men i begynnelsen vill det koste deg både tid og vett. Ett tak hadde vi så lite penger at vi fikk klare oss på 100kr i to uker (!) en familie på tre. Det blir jo altid rester og da planerede vi desse to ukene in i minste detalj og tenkte på hva som ble kvar fra dagen før som vi kunde bruke i en "Ny" rett. En halv kyllig til kylligsallat ena dagen og resten av halven sammen med poteter og grønnsaker neste dag. Vips to dagers middag før veldig lite..
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #17 Skrevet 14. oktober 2012 6000 kroner til mat/klær/medisiner/annet er ikke mye for tre personer. Jeg støtter veldig storinnkjøp en gang i uka. Siden mannen din jobber deltid kan han kanskje også bruke litt tid på å holde oversikt om noen butikker har spesielt gode tilbud. Dere har sikkert fryser? Pass på når det er tilbud på kjøtt/fisk og frys ned. I tillegg til menyplan for uken/måneden bør dere også ha en oversikt over hva dere har av tørrmat/frysevarer, slik at dere får brukt dem i menyen. Når det gjelder klær ville jeg stoppet innkjøp til de voksne en periode. Om barnet trenger noe, er det mye billig å finne av brukte barneklær på for eksempel Finn. Kanskje har dere også noen i omgangskretsen dere kan arve av? Til sist ville jeg vurdert om en kan la kortet ligge hjemme når en skal ut, og ikke skal kjøpe noe spesielt. I tillegg til litt håndpenger kan du ha liggende en 500-lapp (eller to, avhengig av hvor nervøs du er) i et "hemmelig" rom i lommeboka - som kun skal brukes i krisesituasjoner. Selv om det er slitsomt å ha det trangt økonomisk kan dere også se på det som en fin mulighet til å få etablert noen gode vaner for fremtiden. Om noen år er trolig du ferdig med å studere, og kanskje har både du og mannen fulltidsjobber - men de vanene dere etablerer nå kan fremdeles være gode å ha da. Anonym poster: 90b604e8e1fba7115ad6edbf3e6b2d5e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #18 Skrevet 14. oktober 2012 tusen takk for tipsene.. skal prøve å gjøre som dere sier så får jeg se hvordan blir det fremover.. Anonym poster: c258c30d641956ca7ce2453e5c6a95f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå