Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Såg på RedaksjonEN i går, og der var eit av temaa spelegalskap - eller kanskje rettare 'speleautomatgalskap'.

Tal viser visstnok at nordmenn i fjor spelte for 5000,- pr. pers. i snitt. Og når ein tek i betraktning at svært mange nok spelar for 10 kroner eller mindre (meg sjølv inkludert), er det ikkje vanskeleg å skjøne at det finst ein del personar som spelar vekk betydelege beløp på slike automatar.

Både pårørande og tidlegare gjeldsoffer som følgje av spelegalskap tok til orde for å fjerne alle slike automatar, medan representanten frå dept. talte for å begrense tilgongen, og kreve at ein ved vinst ikkje fekk ut kontantar, men ei kvittering som må hevast ein annan stad.

Kva meinar du - bør Norsk Tipping få desse inntektene, eller bør ein, i sympati med offera, fjerne alle speleautomatar?

Og den begrensa tilgongen - vil den berre hindre fleire avhengige, eller vil det vere til hjelp òg for dei som allereie er avhengige?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For min del kan de ta vekk alle automater og direktetrekning av alle pengespillene på tv. Patetisk at Norsk Tipping får reklamere kjempemasse, tilogmed med egne programmer, mens andre ikke får lov til no.

Skrevet

Et godt spørsmål er jo hvor man skal sette grensen. Gir vi dem automatene i dag, tar de travbanen i morgen. Jeg vet egentlig ikke hvordan det bør gjøres. Men det å regulere gevinsten sånn at det ikke er mulig å vinne 2.000NOK hadde jo vært en plass å begynne. Maks gevinst på 300NOK er jo for så vidt mer enn nok.

Jeg synes i hvert fall ikke at de skal fjerne spilleautomatene, da vi vet at en gitt prosent av inntektene går til sport, kultur og andre aktiviteter. Så synd er det ikke på de spilleavhengige at det bør gå utover f.eks aktivitetstilbudet til ungdommen.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Enig med Poirot. De er stygge, blinkete og tydeligvis umulig å holde seg unna for mange. Få dem vekk alle sammen.

Gjest Anonymous
Skrevet

Eg synest ikkje det er ein menneskerett å få spele på speleautomatar, så for meg kan dei gjerne fjernast. Eg ser poenget med at ein del av pengane går til gode føremål, men eg synest det er rart at desse gode føremåla godtek at pengane kjem frå ei verksemd som øydelegg liva til mange.

Bort med dei, spør du meg!

Eg trur ikkje at spelegalskapen forsvinn sjølv om vi fjernar automatane, men spel som t.d. tipping har vel ikkje den same umiddelbart vanedannande effekten, sidan det er mykje lengre mellom kvar gevinst.

Skrevet

Vil du virkelig bruke argumentet "det er ikke en menneskerett" i denne sammenhengen? Når du tenker deg over så er det mye vi moderne mennesker ikke har en automatisk rett til.

Bortsett fra elementære ting som mat, ly og frihet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Manji: Ikke ta alt så innmari alvorlig, da. Nei, det er ikke noe godt argument at det ikke er en menneskerett. (Det er forsåvidt ikke noe godt argument at de er stygge og blinkende, heller, men det er de jo like fullt.) Men jeg kan ikke se at spilleautomatene bringer med seg noe mer positivt enn det at de gir en ørliten del av omsetningen til gode formål - og det synes jeg ikke er nok til å forsvare å ha dem her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...