Gå til innhold

Nen som har erfaring med borreliose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som nevnt i overskriften lurer jeg på om det er noen her inne som har hatt borreliose, evt kjenner til det på andre måter?

Jeg fant en liste på nett over typiske symptomer. Jeg har en del av dem, blant annet problemer med hukommelse/konsentrasjon/orientering, hjerterytmeforstyrrelser, sår hals og trøblete mage, samtidig som det er mange symptomer jeg ikke har. De tingene jeg nevnte kan jo også skyldes en mengde andre ting.

Jeg har heller ikke hatt dette typiske utslettet, men det står flere steder at ikke alle har det.

Det jeg lurer på er om man som oftest har alle eller svært mange av disse symptomene om man er smittet? Og er det enkelte symptomer som er mye vanligere enn de andre?

Jeg er ikke så lysten på å gå til legen bare fordi jeg har googlet frem noen diagnoser som passer sånn halvveis med mine, vil helst være mer ikker på at det er det jeg har før jeg tar kontakt.

Anonym poster: 663c9f798a904de855d46b8372eae712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tanta mi visste ikkje ein gang at ho hadde hatt flått. Ho hadde ikkje utslettet eller den raude ringen. Ho hadde hatt prikkinger i ein arm, dårlig allmenntilstand, mykje sjuk osv. sidan september i fjor. Ho fekk påvist borrelia rett etter påske. Har gått fleire måneder på antibiotika. Ho er ikkje heilt frisk endå, men mykje bedre! :) Eg veit ikkje alle symptoma hennar.

Eg har vore sjuk i over to år, pådratt meg alt som går, magetrøbbel, hodepine, mykje låg feber i lange og korte periodar, smerter i muskler og ledd, hukommelsesproblem, elveblest og utslett over heile kroppen, konsentrasjonsvansker, urinvegsinfeksjonar, hjerterytmeforstyrrelsar og mykje anna artig. Sist veke fekk eg utslag på borreliaprøve etter å ha gått til Volvat og vore åpen for alle forslag til kva det kunne vere. Vart testa og henvist til mange forskjellige. Bl.a blodprøve for borrelia.

Både eg og tante bur rett ved skogen, var mykje ute og kan lett ha fått flått. Eg har heller ikkje visst at eg hadde flått. Eg hadde ikkje noko raud ring og utslett då.

Vi hadde samme lege, og vi fekk begge høyre at "Nei, borrelia har du ikkje! Det er ikkje vits å teste for!". Han hissa seg på meg og kjefta faktisk. For meg var det elimineringsmetoden som gjaldt. Det er ikkje normalt at ein 20-åring er sjuk kvar veke. "Du har ikkje kronisk uflaks!" som kjærasten min så fint sa! Eg gjekk derfor til Volvat, og har no bytta fastlege.

Symptoma på borrelia har eg høyrt kan variere mykje. Leger seier at det maskerer seg godt, bakteriene "gøymer" seg. Det er derfor ikkje lett å seie at "har du sånn og sånn symptom, så har du borrelia". Det er bare å spørre om ein blodprøve :) Men du bør vere obs på at sidan borreliabakteriene gøymer seg og prøvene ikkje er så gode, så er det ikkje garantert at du får rett svar. Men ville absolutt prøvd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Vill!

Den blodprøven du nevner, er det noe som er spesifikt for å påvise borreliose? Eller holder det med vanlig CRP? Jeg tok CRP for ikke så lenge siden som ikke viste noen infeksjon, men det er kanskje ikke nok?

Hva slags behandling har dere fått? Antibiotika?

Jeg vet i det minste at jeg har blitt bitt, siden jeg våknet av at jeg hadde vondt i beinet hvor flåtten satt. Det høres jo litt usannsynlig ut at man skulle blitt smittet av bare ett eneste flåttbitt, men hvis det er slik at man kan ha blitt bitt uten å merke det, så øker jo sjansen for å ha blitt smittet. Jeg går mye tur i skogen og andre steder hvor det er mye flått og plukker stadig vekk flått av hundene til tross for at de har fått flåttmiddel, så det er jo ikke så rart om jeg også skulle ha fått noe på meg.

Anonym poster: 663c9f798a904de855d46b8372eae712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CRP er ikke nok for å få konstatert borreliose, nei. CRP er et generelt akuttfaseprotein som øker ved alle bakterielle infeksjoner. Borrelia-testen er såvidt jeg vet en antistoff-test.

Jeg har testet positivt for borrelia, men er usikker på om det var grunnen til mine problemer. Kjente meg ikke så godt igjen i symptomer som "hudutslett, synsforstyrrelser, koordineringsproblemer, lammelser og forstyrrelser i autonome funksjoner som puls og temperaturregulering" og kan heller ikke huske å ha blitt bitt av flått. Men okke som ble jeg satt på antibiotika. Om det hadde noen effekt er jeg usikker på, siden jeg også begynte på en annen medisin samtidig.

Anonym poster: 3307627c69b5a14566e4b14ebbc5d810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta egne prøver for borreliose, ja. Tanta mi har gått fleire måneder på forskjellige antibiotika, med pauser. Eg har ikkje starta behandling endå. Men begynner kanskje kommende veke.

Symptomene kan som sagt variere mykje, men prøvene er visst heller ikkje 100% sikre. Ein kan visst få påvist når ein ikkje har det, og omvendt. Så det er ikkje heilt lett :/

Men ta prøvene! :) Det er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...