Gå til innhold

Hoppe av studiet - fortsette i noen emner...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker å hoppe av mitt nylig påbegynte studie, men da jeg har lagt ned mye energi i to emner som har avsluttende eksamen før jul (til sammen 25 sp.), ønsker jeg å fortsette med disse.

Er det noen her som har gjort noe lignende?

Ja, jeg skal kontakte en veileder/rådgiver, men det hadde vært fint å få en pekepinn på om det er mulig. :)

Anonym poster: c4ea0e3a1bf6c26a7c0b45a1fbd47a52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen som hindrer deg i å ikke møte opp til eksamen i de andre emnene dine. Du behøver ikke å melde fra til noen. Når du eventuelt består de nevnte emnene, vil du få dokumentasjon om det når du bestiller en karakterutskrift. Du behøver for så vidt ikke å si ifra at du skal slutte heller, men det evige byråkratiet vil selvsagt bli glad hvis du gjør det.

Skrevet

Du burde være obs på at du kan få trøbbel med lånekassa i forhold til stipend. Har selv hvert i den knipa, og lånekassa er ikke så veldig lett å forholde seg til. De sier en ting da, og en anne ting nå..

Anonym poster: 4f1f8d83d8105544a61818d6e218432e

Skrevet

Med tanke på lånekassen, vil du om du kun tar eksamen i noen av de planlagte emnene, få et noe større studielån enn du ville fått hvis du hadde fullført semesteret på vanlig måte. Dette vet du vel antakeligvis allerede.

På nyåret, når du ikke søker stipend for vårsemesteret / sier ifra at du ikke vil motta støtte for vårsemesteret, vil du motta en nedbetalingsplan fra lånekassen.. ettersom du blir registrert som en student som er "ferdig". Dette er i og for seg ikke noe farlig, da første avdrag kommer etter 7-8 mnd. Hvis du da søker på nytt og starter på nytt studie i august '13, og skal motta støtte fra neste høst, vil nedbetalingsplanen bli slettet og du kan fortsette på vanlig måte. Hvis det første avdraget har frist før du igjen mottar støtte, vil det å fremvise inntaksbevis (for ditt neste studie) være en god grunn til å be om betalingsutsettelse inntil du skal motta "normal" støtte igjen.

Skrevet

Har fremdeles ikke fått svar fra studiekonsulenter o.l., så tusen takk for svar. :)

I forhold til Lånekassen vet jeg at jeg får en større andel lån, men det er ok. Det studiet jeg tar inneholder nesten 100% obligatoriske forelesninger/seminarer/gruppearbeid etc., så jeg er bare usikker på om jeg ikke får gå opp til eksamen til jul om jeg har mye fravær i de andre emnene... Burde jo ikke være slik, men man vet jo aldri. :)

Anonym poster: c4ea0e3a1bf6c26a7c0b45a1fbd47a52

Skrevet

Tror det vil være mulig å gjøre, det er på en måte det samme som å fortsette deltid (og aldri fullføre).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...