Gå til innhold

Sønn med daglige magesmerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ganske fortvilet. Sønnen min på 7 år klager over magesmerter hver dag. Dette har han gjort i mange år til og fra, men nå i det siste klager han hver dag når jeg henter han på skolen. Vi har vært hos legen og tatt alle tester, (gluten, melk,etc)flere ganger med blodprøve men tydeligvis er det noe som irriterer maven hans. Ser at jeg burde begynne elimineringsmetoden på ham med matsorter, men er usikker på hvor jeg skal begynne.....

Dette spiser han nesten daglig,

Frokost: Havregrøt med eple og kanel. (fin form etter det)

Lunsj: Brødskiver med salami, servelat og en liten eplejuice. (Han sier han alltid får vondt etter lunsj. Tenker først brødskivene, gluten, men i havregrøt som han spiser om morgenen er det vell også gluten?

Noen som har erfaring, som vet hvor jeg skal begynne?

Setter stor pris på hjelp:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan trives han på skolen da?

Anonym poster: 8cd100c3fb030e4efb634ee03b9ac0c6

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som det jenta mi sliter med... irritabel tarmsyndrom.

Dette blir utløst i hennes tilfelle av sterk mat, stress i forbindelse med prøver (i yngre alder pga ufred i klassen) osv...

Å spise etter klokken, være forsiktig med enkelte matvarer, bedre selvtillit, er noen av de tingene som hjelper litt.

Skrevet

Kansje det kan være gjæret i brødet?

Anonym poster: 9e2bf4e77644177c049c601e2d1e052c

Skrevet

Tenker også først på stress. Hvordan har han det på skolen? Og hvordan er toalettsituasjonen på skolen, får han gått på do?

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Kanskje det er noe som ikke er så greit på skole/hjemme?

Det kan jo like godt være psyken, å ikke nødvendigvis noe han har spist.

• Liker 2
Skrevet

Klassen hans er såpass urolig at de nå får hjelp utenifra........Så, ja, ekstremt urolig klasse. Han er også i utgangspunktet en urolig gutt,(utredet for adhd uten diagnose). Hm....hva gjør jeg da?

Gjest Magdalene
Skrevet

Klassen hans er såpass urolig at de nå får hjelp utenifra........Så, ja, ekstremt urolig klasse. Han er også i utgangspunktet en urolig gutt,(utredet for adhd uten diagnose). Hm....hva gjør jeg da?

Jeg hadde tatt kontakt med fastlegen, helsesøster på skolen, eller klasseforstander, for å få hjelp videre.

Jeg må si jeg vet lite om hva man gjør for å styrke barns psyke, så det kan jeg ikke si noe om. Men vil tro de nevne instanser kan hjelpe.

Skrevet

du kommer nok til å bli henvist til BUP - barn og unges psykiatri eller PPT om det skyldes at gutten ikke har det bra. Jeg har vært i sånne systemer så lenge jeg kan huske, men ingenting har hjulpet meg. men gi det en sjanse.

Skrevet

Jeg ville kuttet ut melk. Det er ikke alltid det gir seg utslag på prøver. I havregrøten kan du bytte ut vanlig melk med havremelk. Han vil ikke merke forskjell. Kutt det ut minst en måned og kutt ut all mat som inneholder melk også hvis ikke har det ingen hensikt. Det er vanskelig, men man venner seg snart til å sjekke innholdet i maten man kjøper.

Jeg har to barn som ikke tåler melk, men som ikke har noen diagnose fordi det ikke vises på prøver. De får vondt i magen og diare når de får melk eller mat som inneholder melk.

Skrevet

Man får ikke alltid svar på allergitester som for eks. gluten. Jeg ville forsøkt å eliminere glutenprodukter, gjerne lage en liste med maten han spiser hver dag og følge med når han får vondt i magen. Da kan du se tilbake på listen og se om du finner ting som matcher, og evt klare å eliminere det som virkelig er problemet! :)

Skrevet

Jeg synes egentlig du bør ta han med til en barnelege, ikke fastlege. Om ikke annet enn så for å etablere en kontakt og få noen kompetente å diskutere med. Psyke, irritabel tarm, allergier; det er jo mange muligheter og slitsomt for en forelder å spekulere alene. Har du prøvd å avlede han, slik at han glemmer magen litt? Det er jo mulig han kjører på med samme visa for å oppnå en bestemt respons?

Min datter fikk påvist allergi mot hvete og soya, og vi kutta helt ut brødmat etter det, havregrøt kokt på melk med litt frukt oppi gjør susen! Men igjen: mage tarm er kompliserte greier og det er vel ikke uvanlig at også friske mennesker blir uggen i magen når livet butter litt.

Skrevet

Hvordan er det i skolens ferier? Klager han på vondt i magen da også?

Skrevet

Det er ikke gluten i havre, men det kan finnes spor av det så lenge du ikke kjøper den som er garantert glutenfritt.

Husker jeg leste en artikkel om en familie som hadde 2 barn med adferdsvansker som fikk bukt med dette ved å legge om kostholdet. Mulig det kan være en link der siden din også har adferdsproblemer.

Men det er jo ekstremt vanskelig å synse om kostholdet med mindre en har mer detaljer enn dette. Hva med snacks og middag og kvelds? Reagerer han da også? Men uansett så kan det jo gå alt i fra 1 time til 2 dager før en ser innvirkningen på kroppen så det blir jo veldig vanskelig å vite hva som faktisk gjør det.

Skrevet

Husk at det spørs litt hvor problemet hans sitter. Det kan være at det er havregrøten som gir smertene, mens at problemet sitter så langt ned i systemet at det tar 3-4 timer før maten når problemområdet.

Min samboer med crohns sliter ikke med magesmerter før flere timer etter matinntak, men jeg som også sliter med magen (vet ikke hva det er, ingen som har funnet ut av det, muligens irritabel tarm) får vondt i magen med en gang etter matinntak, noen ganger også mens jeg spiser.

Det enkleste å teste er laktoseintoleranse, ville nok startet med dette. Finnes mange laktosefrieprodukter så det er ingen problemer med å droppe laktose i et par uker. Viktig å lese på alle pålegg, mange har melk i seg!

Om det ikke er laktose ville jeg gått over på melk, dette er litt mer omfattende da du må droppe alt med melk, evnt bytte til soyaprodukter.

Til slutt ville nok jeg valgt gluten, da det for meg virker som dette er vanskeligst å droppe fra kosten.

Prøv også å droppe eplejusen, dette er veldig surt så det kan være han reagerer på dette, prøv iallefall å bytte dette med vann en periode. Min samboer med crohns sliter om han drikker jus.

Skrevet

TS skriver jo at det er en veldig urolig klasse, at barnet selv er utredet for ADHD. Men alikavel fortsetter forlå foreslå å kutte ut diverse matvarer.

Siden det er etter lunsj han blir dårlig, så ville jeg nok presset på skolen for at det blir bedre klassemiljø og fastlegen for time hos barnelege/BUP, etc.

Lykke til!

Skrevet

TS skriver jo at det er en veldig urolig klasse, at barnet selv er utredet for ADHD. Men alikavel fortsetter forlå foreslå å kutte ut diverse matvarer.

Siden det er etter lunsj han blir dårlig, så ville jeg nok presset på skolen for at det blir bedre klassemiljø og fastlegen for time hos barnelege/BUP, etc.

Lykke til!

Så pga dårlig klassemiljø og mulig diagnose mener du at hun bare skal droppe å undersøke om det er noe mat som gjør at han får vondt?! Jaja, for all del, helt tullete for meg å ikke teste ut om det faktisk er maten han spiser som gjør han dårlig, men det er nå bare meg! Er fult mulig å teste ut matvarer SAMTIDIG som man venter på utredning hos barnelege/BUP. TS har heller ikek skrevet at hun ikke ønsker flere tips og råd angående vondt i magen problematikken.

Skrevet

Tenker også først på stress. Hvordan har han det på skolen? Og hvordan er toalettsituasjonen på skolen, får han gått på do?

Denne lurte jeg på også. Jeg slet mye med magevondt på skolen fordi ikke gikk på do. Doen var i kjelleren og der var det mørkt og skummelt og det var ikke alle som skulle når jeg skulle ;)

Anonym poster: c3f3dc37c68be9b15bf2397d402d1978

Skrevet

Så pga dårlig klassemiljø og mulig diagnose mener du at hun bare skal droppe å undersøke om det er noe mat som gjør at han får vondt?! Jaja, for all del, helt tullete for meg å ikke teste ut om det faktisk er maten han spiser som gjør han dårlig, men det er nå bare meg! Er fult mulig å teste ut matvarer SAMTIDIG som man venter på utredning hos barnelege/BUP. TS har heller ikek skrevet at hun ikke ønsker flere tips og råd angående vondt i magen problematikken.

Fordi de allerede HAR vært hos legen og testet. Regner med legen har tatt aktuelle tester utfra barnets sykdomsbilde. Legen som faktisk har MØTT barnet, og ikke alle mulige på internett som sitter og spekulerer.

Noe jeg også forsåvidt gjør, og derfor foreslår videre henvisning til noen som har peil.

Altfor mange foreldre setter barna sine på ulike hjemmekomponerte dietter utfra hva de har lest på internett. Man skal IKKE selv sette barn på verken den ene eller andre dietten uten samråd fra lege/dietist. Og når man selv setter barn på dietter, kan dette medføre vanskeligheter med å oppdage hva som faktisk er feil med barnet. (feks gluten: utelukker man gluten fra maten, så kan man ikke finne ut at barnet har gluten ved tester.)

• Liker 1
Skrevet

Kan det være noe fysisk? Er barnet forstoppet eller noe sånt?

Er det sjekket om det er noen fysisk årsak til smertene? Er de lokalisert noe bestemt sted.

Vi har et barn der det etter noen runder med (akutte) magesmerter ble oppdager at den ene nyra var veldig oppblåst. Dette var medfødt og har antagelig skapt mageplager i mange år.

Anonym poster: ece58f3eb6b997332e2c713a9fda9d4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...