Gå til innhold

Jobbvisum USA, kostnader og hvilken type?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbtilbud, og har lang erfaring innen den bransjen. Veldig mange som jobber innen dette yrket, er ulovlige innvandrere forøvrig, men jeg vil helst gjøre dette riktig, da immigration reagerer på at man stadig returnerer på turistvisa, og for å slippe å måtte dra frem og tilbake.

Min kommende arbeidsgiver har ikke erfaring med å importere lovlig arbeidskraft, jeg googler og googler men blir egentlig ikke noe klokere, og mange av treffene er sider som hjelper deg-sikkert til overpris, da det ikke står noe om priser der.

Noen som kan hjelpe meg? :)

Anonym poster: 5d5a9aab8aa71181d0338a17bb34218b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel strengt tatt ikke arbeidstaker sitt ansvar å sørge for greencard/arbeidstillatelse, men http://www.uscis.gov/portal/site/uscis er hvertfall den eneste siden du kan finne riktig informasjon på, alt annet er bare tullesider. Ellers ville jeg bedt arbeidsgiver ta kontakt med immigrations.

Anonym poster: 8cc769a36cb4297f0d16a7d467425070

• Liker 2
Skrevet

Såvidt meg bekjent må man ha arbeidsgiver/sponsor på plass før man kan søke om arbeidstillatelse, og de må søke for meg...

• 2 uker senere...
Skrevet

Det er vel strengt tatt ikke arbeidstaker sitt ansvar å sørge for greencard/arbeidstillatelse, men http://www.uscis.gov/portal/site/uscis er hvertfall den eneste siden du kan finne riktig informasjon på, alt annet er bare tullesider. Ellers ville jeg bedt arbeidsgiver ta kontakt med immigrations.

Anonym poster: 8cc769a36cb4297f0d16a7d467425070

Arbeidsgiver gjør dette som en "tjeneste" for meg og min kjæreste, som jobber for vedkommende, slik at jeg skal slippe å måtte dra fram og tilbake hver 90. dag.

Jeg kvir meg mer og mer for immigration for hver tur, det er så mye spørsmål og grilling at jeg blir helt svett!

Arbeidsgiver har egentlig ingen problemer med å få tak i ulovlig lokal arbeidskraft, og derfor må jeg sende henne skjemaer etc slik at det blir minst mulig styr for henne å ansette meg fremfor en ulovlig mexicaner.

Skrevet

Så du er strengt tatt ikke "spesialist" og jobben din kan fint besittes av amerikaner, det vil heller ikke være et veldig stort problem å finne en amerikaner til stillingen? Da kan du glemme det green cardet, så da får du enten jobbe ulovlig eller flytte hjem til Norge/Europa.

Anonym poster: 5562bd17e1dd1a46e83900670fc35d10

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det står ulovlig mexicaner....

Endret av Blånd
Skrevet

Det står ulovlig mexicaner....

Ja, men i praksis betyr det at jobben kan gjøres av en amerikaner og det betyr igjen at hun ikke vil få green card.

• Liker 2
Skrevet

Ja, men i praksis betyr det at jobben kan gjøres av en amerikaner og det betyr igjen at hun ikke vil få green card.

Men andre arbeidsgivere i samme bransje har lovlige europeiske arbeidere.

Har de gode advokater eller noe slikt da?

Er green Card det samme som midlertidig jobbvisum?

Skrevet

Av denne bedriftens ansatte pr idag, er 20% lovlige. Om en måned er nok det redusert til 10. Om ikke enda mindre....

Skrevet

Vel, i teorien skal det være slik at for å få arbeidstillatelse i USA så skal arbeidsplassen sannsynliggjøre at de trenger en utlending for å få den jobben gjort, men de er nok mulig å få det til uansett :) Og så lenge du har en sponsor og en jobb, så er det mulighet å få arbeidstillatelse.

Green card og midlertidig arbeidstillatelse er ikke det samme...

• Liker 2
Skrevet

Ut fra hva jeg har forstått er Green Card vanskeligere enn en arbeidstillatelse også, derfor klør jeg meg litt i hodet over at enkelte blander det inn. Takk NewYorkNewYork for et litt mindre krasst svar!! :)

Men men. Etter enda mer googling har jeg funnet et firma som driver med slikt og har spesialisert seg på den bransjen jeg kan jobbe i. Jeg har bekjente der borte innen samme bransje også, men jeg ønsker ikke å jobbe for deres arbeidsgivere, da de befinner seg et stykke fra min kjærestes. Han skal kontakte dette firmaet, så får vi se hvor mye de skal ha betalt. Jeg er nemlig villig til å betale meg unna de emosjonelle påkjenningene ved å reise frem og tilbake hele tiden :sjokkert:

Kanskje jeg bør stikke innom bryllupsforumet istedet.... :bryllup:

Ikke at det hjelper så mye, han er fra Canada....

Skrevet

Jeg ville bare ikke gi deg for høye forhåpninger :) Jeg er selv i USA uten arbeidstillatelse for øyeblikket.

• Liker 1
Skrevet

Du kommer neppe til å få det til :)

Anonym poster: 4a661786c3ba378638977b9cb21cf6c4

Skrevet

Hvor lenge har du tenkt å fortsette med det?

Har vurdert å bare drite i å reise ut igjen om de slipper meg inn igjen-men som sagt, de har begynt å reagere på hyppige reiser dit, og korte opphold i Norge mellom hver gang.

Men kjipt å brenne broer og aldri kunne reise på ferie der igjen når man drar derfra...

Skrevet

Du kommer neppe til å få det til :)

Anonym poster: 4a661786c3ba378638977b9cb21cf6c4

Takk for konstruktivt svar!! :)

Skal jammen oppdatere denne tråden dersom det går fint :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er gift her og jeg skulle egentlig emigrere, men nå er planene endret. Jeg er her litt på overtid nå, men reiser ut igjen snart og dette vil ikke få konsekvenser for meg senere.

Om jeg var deg, så ville jeg aldri brutt reglene dersom du ønsker å ha mulighet til å etablere deg i USA med kjæresten din senere. Det er dessverre vanskelig for dere å etablere dere i USA uansett siden dere er utlendingen begge to. Det er ikke mulig for dere å etablere dere enten i Canada eller Norge da?

• Liker 1
Skrevet

Som flere har vært inne på, det er umulig å få hvis du ikke har en utdannelse som gjør deg sjeldent ettertraktet.

Det står en liten liste med typer utdannelse (kirurger etc) som de har stor mangel på, samt en annen liste hvor de ramser opp typer jobber man ikke får oppholdstillatelse for (pilot blant annet). Dette er stort sett jobber som "kan lett fylles av amerikanske borgere".

Du kan prøve green card lotteriet. Er vel ca 10 stk i norge som får hvert år.

Gjest grapefrukt
Skrevet (endret)

Du bør høre på de andre som har sagt at du virkelig ikke bør bryte visumreglene!

Gjør du det så vil du bli tatt, feks når ved utreise, når du skal ordne noe i banken, blir frastjålet noe og skal melde det til politiet, eller noe så enkelt som at du blir bedt om å vise legitimasjon.

Når du da blir tatt, vil du aldri kunne etablere deg der i ettertid, mest sannsynlig vil du bli nektet innreise til USA for alltid.

Det å etablere seg i USA er vanskelig nok når man vil gifte seg med den amerikanske kjæresten sin - når dere begge er fra andre land så er det nærmest umulig. Jeg bor i USA og har flere norske venner som sliter med å få oppholdstilatelse til tross for at de har vært gift med amerikanere i flere år.

Green card kan du gi opp tanken på, og skal du få arbeidstilatelse så må din arbeidsgiver vise at det kun er utenlandsk arbeidskraft som kan ta jobben - og vise til hvorfor akkurat du er den som er egnet.

Endret av grapefrukt
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er gift her og jeg skulle egentlig emigrere, men nå er planene endret. Jeg er her litt på overtid nå, men reiser ut igjen snart og dette vil ikke få konsekvenser for meg senere.

Om jeg var deg, så ville jeg aldri brutt reglene dersom du ønsker å ha mulighet til å etablere deg i USA med kjæresten din senere. Det er dessverre vanskelig for dere å etablere dere i USA uansett siden dere er utlendingen begge to. Det er ikke mulig for dere å etablere dere enten i Canada eller Norge da?

Jo, vi har snakket om Canada, men pr idag har han eiendom i USA og har ikke vært hjemme på mange år. Bransjen er sesongbasert i Canada til sommerhalvåret, tidligere jobbet han vinterhalvåret i USA og sommeren "hjemme".

Canadiere kan oppholde seg i USA i 6 mnd i slengen lovlig, jeg går ut fra jeg kan bli med ham dersom vi gifter oss og slår oss ned i Canada?

Skrevet

Jo, vi har snakket om Canada, men pr idag har han eiendom i USA og har ikke vært hjemme på mange år. Bransjen er sesongbasert i Canada til sommerhalvåret, tidligere jobbet han vinterhalvåret i USA og sommeren "hjemme".

Canadiere kan oppholde seg i USA i 6 mnd i slengen lovlig, jeg går ut fra jeg kan bli med ham dersom vi gifter oss og slår oss ned i Canada?

USA praktiserer et system hvor de kun slipper inn personer som rutister eller som jobber. De tillater ikke at en arbeider kan ta med seg familien helt uten videre. At han jobber sesonger i USA vil ikke føre til at du kan slenge deg med på lasset dessverre. Dette vil de annse som en ulempe for staten USA og siden de ikke vinner noe på å slippe deg inn vil de heller ikke gjøre det. Men skaffer du deg kanadisk statsborgerskap kan du jo også dra inn 6 måneder om gangen?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...