AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #1 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg har som et (langsiktig) mål å klare å løpe 1 mil på en time. Delmål 1 er 5 km på 30 min og delmål 2 er å jogge 1 mil uansett tid (men jogge hele veien). Jeg jogger mest på tredemølle fordi det er lettere å holde farten oppe på den måten. Nå for tiden klarer jeg nesten 4 km på 30 min. Da jogger jeg ikke hele tiden, men sammenhengende de ca. 20 første minuttene på 8.0, og så intervaller resten hvor jeg vekselsvis går og løper på 9.0-9.5-10.0. Jeg blir ikke anpusten når jeg jogger på 8.0, men merker det litt mer når jeg kommer over 9.0, så det klarer jeg ikke holde så lenge av gangen (ca. 2 min). Men jeg merker at det er lettere å løpe på forfoten når jeg kommer opp i fart, siden jeg må ta lengre steg. Og så er jeg litt usikker på om jeg kanskje er litt lat og ikke presser meg selv maksimalt, siden jeg ikke føler at jeg skal dø når jeg er ferdig med økten Spørsmålet mitt er hvordan det er best å trene for å nå delmålene mine? Både treningstype, frekvens og intensitet? Og er det noen styrkeøvelser som er spesielt egnet for å bli bedre i jogging? Jeg tar knebøy og markløft med ujevne mellomrom, men prøver å fokusere trening på jogging først og fremst. Jeg er ca. 25 kg overvektig, så noe av målet er også å komme ned i vekt. Så jeg regner med joggingen vil gå bedre etterhvert som jeg blir lettere. Jeg har imidlertid ingen plager fra knær eller andre ledd og heller ingen andre tegn til belastningsskade. Anonym poster: 9bcdd7584566edfab915eaa6d4e05908
Gjest *Maja* Skrevet 10. oktober 2012 #2 Skrevet 10. oktober 2012 Om du vil nå mila så er det lurt å holde en lav fart. Da jeg tok min første mil var det lav fart og tålmodighet som gjaldt. Det er lett å bli litt utålmodig og øke farten, men som oftest slår det bare tilbake for du blir så sliten mot slutten. Mitt triks var iallefall å ha lav fart og bruke god tid. Etterhvert som jeg klarte å løpe mila uten problem så økte jeg farten litt og litt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå