Gå til innhold

Kan NAV/legereklæring gi særskilt opptak til studier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 24 år som for tiden får på AAP. Etter vgs søkte jeg på noen studier, men kom ikke inn på det jeg virkelig ville gå på. Begynte på et annet, sluttet fordi det ikke var noe for meg og søkte på nytt på det jeg helst ville gå på uten å komme inn. Dette gjentok seg et par ganger før jeg for 3 år siden ga opp hele greia og begynte å jobbe. Jobben var drit kjedelig men jeg fikk ikke noe annet uten utdanning (som jeg jo ikke fikk fordi jeg ikke kom inn! ond sirkel). Jeg er en person som kan bli veldig syk hvis jeg kjeder meg over lang tid, blir deprimert og sånt. Så selvfølgelig skjedde det, og jeg ble sykmeldt. Etter som tiden gikk gikk jeg over på AAP, som jeg er nå. Føler meg mye bedre nå som jeg kan fylle dagene med ting som gir mening, og vet at jeg blir syk igjen hvis jeg går tilbake til den gamle jobben min eller lignende jobb. Nå har NAV begynt å mase på at jeg må gjøre mer for å komme meg i jobb. Snakket med personen min der som sa at de kan hjelpe meg økonomisk hvis jeg vil begynne å studere, slik at jeg slipper å jobbe ved siden av. Jeg vil studere, men jeg kommer jo ikke inn på det studiet jeg vil gå på fordi jeg ikke har gode nok karakterer. Så da lurer jeg på om noen her har fått særskilt opptak til studier gjennom NAV eller legeerklæring? F.eks. på at man er nødt til å gå på det studiet for å komme seg i en jobb man ikke blir syk av?

Anonym poster: 7b87fbdcb00a75530dcb0f16932eeead

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noe svar på det du spør om ettersom jeg ikke kan så mye om det der, men kunne det være et alternativ for deg å ta opp noen fag for å bedre snittet ditt?

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke særskilt opptak fordi du kjeder deg og blir lei om du ikke kommer inn på det du vil på. Du må, som mange andre, ta opp igjen fag for å forbedre snittet ditt, og så kan du søke opptak for å se om du kommer inn neste gang. Hvis dette er er studie som finnes flere steder i landet (f.eks fysioterapi eller førskolelærer) så må du nesten sjekke ut om det er lavere karakterkrav et annet sted i landet, og søke der det er mest sannsynlig at du kommer inn ifht karakterene dine.

Du kan ikke forvente kremjobb uten utdanning, og du kan ikke forvente å komme inn på lette løsninger (erklæring fra nav), du må påregne å jobbe for å nå målet ditt som alle andre. Husk også at det er opp til skolen hvem de ønsker å ta inn på særskilt grunnlag, så om det er en liten og eksklusiv utdanning tviler jeg på at du prioriteres. Nå er det lenge til neste søknadsfrist hos samordna opptak, så du har god tid til å melde deg opp til ny eksamen i flere fag og gjøre en helhjertet innsats for å nå målet!

Anonym poster: f12eb07b6dcd2ffb717dfb5cd6f990cf

• Liker 6
Gjest Solsmil
Skrevet

du får ta opp fag fra videregående da. det er utrolig kjipt, demotiverende og kjedelig, men det er sånn alle andre også må gjøre det. sånn er det bare.

Skrevet

Men det er helt sykt høye krav og jeg må nesten ta hele vgs på nytt om jeg skal ha sjangs til å komme inn. Jeg vil ikke gjøre noe annet, det må jo være bedre for Norge om jeg får komme inn på særskilt enn å gå på AAP eller trygd resten av livet?

De har det fire steder i Norge men kravene er like høye alle steder. Dessuten er de andre stedene langt unna og det er uaktuelt å flytte til et sted jeg ikek kjenner noen.

Jeg er litt rådvill her, men skal i hvert fall høre med NAV om de kan hjelpe meg.

TS

Skrevet

Det er ikke særskilte opptak til høyere utdanning. Jeg har hvertfall aldri hørt om det på universitetet. Man kan f.eks. søke om assistanse o.l. når man først har kommet inn, men man får ikke noen ekstra poeng i opptaksfasen eller noen slags "forkjørsrett" på andre måter. Dersom du vil inn på et spesielt studie, og vet at snittet ditt fra vgs ikke holder, må du rett og slett belage deg på å ta opp de fagene først.

Jeg skulle for øvrig likt å se den legen som faktisk skrev ut en erklæring hvor det stod "x må få gå på dette studiet; hvis ikke så blir h*n syk!". Slik fungerer det rett og slett ikke, og det bør vi alle være glade for. I søknadsfasen stiller du med karaktersnittet ditt, og det er kun dét som skiller deg fra andre. Hvor du kommer fra, hvem faren din er, grunnlaget for de dårlige karakterene dine osv. er det - for å si det rett ut - ingen som bryr seg om. Den som er best kvalifisert får plassen. I tillegg kan det være interessant å vite at legeerklæring ikke nødvendigvis gir deg flere sykedager på høyskolen/universitetet - er du syk utover tillatt fravær, og det ikke er snakk om varig sykehusopphold eller beviselig kronisk sykdom, må du faktisk ta opp faget neste gang det gis (dersom du får plass), og du får ikke konte.

• Liker 2
Skrevet

Du må realitetsorientere deg. Det kan umulig være bare ett yrke som passer deg.

Anonym poster: 630c4ff09b172c5a58800761499f92a4

• Liker 6
Gjest Solsmil
Skrevet

Men det er helt sykt høye krav og jeg må nesten ta hele vgs på nytt om jeg skal ha sjangs til å komme inn. Jeg vil ikke gjøre noe annet, det må jo være bedre for Norge om jeg får komme inn på særskilt enn å gå på AAP eller trygd resten av livet?

så det skal være sånn at alle som ikke kommer inn på legestudiet, kan sette seg på bakbena, og si "nei, jeg vil ikke gjøre noe annet. nav må ordne plass til meg, ellers kommer jeg til å gå på trygd resten av livet", og så kan de komme inn - siden norge tross alt tjener på det? enn de som da ikke kommer på studiet fordi du har tatt plassen? de som har jobbet ræva av seg hele vgs for å komme inn på det studiet, men kommer ikke inn fordi en person har kommet inn via nav, fordi hun ikke vil gjøre noe annet og ikke har gode nok karakterer?

Gjest Solsmil
Skrevet (endret)

dessuten, Strixvaria har et poeng. Hva mener du det skulle stått på en slik legeerklæring?

"**** må få begynne på dette studiet framfor noen som er bedre kvalifisert, fordi h*n ikke vil studere noe annet i hele verden, og ikke gidder å ta opp fag fra vgs".

.......

og hvilken seriøs skole ville isåfall godtatt en slik erklæring fra lege/nav, og tatt deg inn i forhold til bedre kvalifiserte søkere som sikkert har jobbet hardere enn deg for å komme inn?

Endret av Solsmil
Skrevet

Selvfølgelig skal du ikke få fortrinnsrett fremfor andre som jobber og sliter med å få gode nok karakterer bare fordi du ikke gidder! Spesielt ikke når du ikke engang er villig til å flytte på deg for å få plass (det må forresten de fleste gjøre en eller annen gang i livet, enten pga studier eller jobb, men du kan flytte hjem igjen etterpå, og det er fint mulig å bygge et nytt kontaktnettverk). Hva er det du vil studere da?

Anonym poster: f12eb07b6dcd2ffb717dfb5cd6f990cf

Skrevet

Hvis det så hadde vært og du hadde kommet inn, hvordan tror du du hadde klart deg på selve studiet?

Medstudentene dine vil ha et skyhøyt snitt og det er disse du på konkurrere med på studiet.

Det er faktisk vanskeligere å få gode karakterer på universitetet enn på VGS, tro det eller ei.

Anonym poster: d21c6a93c6d24357b5ca680552d3bed8

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke særskilte opptak til høyere utdanning.

Joda, det er det, les her. Men det er tvilsomt om det som beskrives i hovedinnlegget er godt nok.

Skrevet

dessuten, Strixvaria har et poeng. Hva mener du det skulle stått på en slik legeerklæring?

"**** må få begynne på dette studiet framfor noen som er bedre kvalifisert, fordi h*n ikke vil studere noe annet i hele verden, og ikke gidder å ta opp fag fra vgs".

.......

og hvilken seriøs skole ville isåfall godtatt en slik erklæring fra lege/nav, og tatt deg inn i forhold til bedre kvalifiserte søkere som sikkert har jobbet hardere enn deg for å komme inn?

Det hadde blitt en svært interessant fremtid. La oss drite i de som har jobbet rævva av seg på vgs og har over 5 i snitt når vi ser på søknader til høyere utdanning, la oss heller ta inn alle de stakkars NAV-erne. De blir sikkert flotte leger og psykologer, selv om de hadde 2-3 (eller ikke bestått) i de fleste fag, tilnærmet ikke noe matte, null kjemi og fysikk, skyhøyt fravær, for ikke å snakke om at mange av dem lever i en virkelighet hvor det er urettferdig at de flinkeste får studieplasser, mens de - som andre normale folk som ikke har gode nok snitt - forventes å måtte gå tilbake til vgs for å ta opp fag. Nei, DA vil jeg ikke assa. Da blir jeg trygda for resten av livet, og da forventer jeg at dere betaler det, serrriøst liksom!

:klaske:

Skrevet (endret)

Joda, det er det, les her. Men det er tvilsomt om det som beskrives i hovedinnlegget er godt nok.

§ 7-13, 3. Særskilte grunner gir ikke i seg selv rett til studieplass. "For å få tilbud om opptak kreves det likeverdige ferdigheter og kunnskaper med søkere som får tilbud om opptak etter § 7-1 til § 7-12 og § 7-14.

Jeg tviler meget sterkt på at dette kravet innfris, for å si det forsiktig. Det skal jo litt til at en som f.eks. ikke har hatt fysikk mener seg berettiget å få gå på et studie hvor man vanligvis krever fy1-2. Eller at en som har 2 i snitt mener at h*n kan studere medisin eller psykologi. Det vil aldri godtas på et "elitestudie".

Endret av Strixvaria
Skrevet

Og du er 24 år? Kjenner jeg blir litt oppgitt.

Anonym poster: 0dbaf30ce1046513613f2e8e45b64cb1

• Liker 3
Skrevet

Jeg er en jente på 24 år som for tiden får på AAP. Etter vgs søkte jeg på noen studier, men kom ikke inn på det jeg virkelig ville gå på. Begynte på et annet, sluttet fordi det ikke var noe for meg og søkte på nytt på det jeg helst ville gå på uten å komme inn. Dette gjentok seg et par ganger før jeg for 3 år siden ga opp hele greia og begynte å jobbe. Jobben var drit kjedelig men jeg fikk ikke noe annet uten utdanning (som jeg jo ikke fikk fordi jeg ikke kom inn! ond sirkel). Jeg er en person som kan bli veldig syk hvis jeg kjeder meg over lang tid, blir deprimert og sånt. Så selvfølgelig skjedde det, og jeg ble sykmeldt. Etter som tiden gikk gikk jeg over på AAP, som jeg er nå. Føler meg mye bedre nå som jeg kan fylle dagene med ting som gir mening, og vet at jeg blir syk igjen hvis jeg går tilbake til den gamle jobben min eller lignende jobb. Nå har NAV begynt å mase på at jeg må gjøre mer for å komme meg i jobb. Snakket med personen min der som sa at de kan hjelpe meg økonomisk hvis jeg vil begynne å studere, slik at jeg slipper å jobbe ved siden av. Jeg vil studere, men jeg kommer jo ikke inn på det studiet jeg vil gå på fordi jeg ikke har gode nok karakterer. Så da lurer jeg på om noen her har fått særskilt opptak til studier gjennom NAV eller legeerklæring? F.eks. på at man er nødt til å gå på det studiet for å komme seg i en jobb man ikke blir syk av?

Dette er jo situasjoner som veldig, veldig mange opplever å komme i.

Hvis du ikke vil ta opp igjen fag fra vgs er det kanskje et alternativ å ta et årsstudium eller annet som kan gi ekstrapoeng til opptak på det studiet du helst vil gå på. .?

Hvis det heller ikke går er det egentlig bare å velge et annet studium/annen utdanning. Det er maaange som må velge et annet studium enn det de egentlig helst ville, fordi karakterene er for dårlige.

Anonym poster: 5fc3034319fb92cbdcab8dc7f55a7c6b

• Liker 3
Skrevet

Jeg er absolutt for å tilrettelegge høyere utdanning for de som er syke, men akkurat ditt tilfelle synes jeg er litt merkelig TS. Du sier at det kun er ett studie du kunne tenke deg, og ingenting annet. Du vil ikke flytte på deg, så det er kun en skole som er aktuell for deg. Du har ikke høyt nok snitt, og ettersom det blir for mye mas og jobb (?) å ta opp fag fra VGS så ønsker du å komme inn likevel, av den grunn at ellers kommer du helt sikkert til å være uføretrygdet resten av livet, og det er jo ikke bra for statens økonomi.

Ser du ikke selv at dette er å be om litt vel mye? I hvert fall slik saken er lagt frem hittil.

Skrevet

§ 7-13, 3. Særskilte grunner gir ikke i seg selv rett til studieplass. "For å få tilbud om opptak kreves det likeverdige ferdigheter og kunnskaper med søkere som får tilbud om opptak etter § 7-1 til § 7-12 og § 7-14.

Jeg tviler meget sterkt på at dette kravet innfris, for å si det forsiktig. Det skal jo litt til at en som f.eks. ikke har hatt fysikk mener seg berettiget å få gå på et studie hvor man vanligvis krever fy1-2. Eller at en som har 2 i snitt mener at h*n kan studere medisin eller psykologi. Det vil aldri godtas på et "elitestudie".

Jeg vet ikke hva du mener med elitestudie, men jeg kjenner en med særdeles dårlige karakterer som fikk plass på psykologistudie pga. særskilt opptak. Han er omtrent helt blind og det er jo årsaken, det TS beskriver er veldig mye mindre alvorlig.

Jeg blir veldig overrasket over at noen forteller de er på AAP fordi de kjeder seg.

Skrevet

Ja, man kan tas opp på særskilt grunnlag. Jeg har selv sittet i opptakskommiteen på et av universitetene. Eneste gangene vi har tatt opp noen på studier de ikke hadde karakterer til å komme inn på på ordinært opptak, var der karakterene var mer enn gode nok mesteparten av tiden, men der man f.eks. hadde dårlige eksamenskarakterer ett av årene, og legeerklæring tilsier at dette skyldtes alvorlig og langvarig sykdom, som kreft under behandling eller narkolepsi under utredning. "Fordi personen kjeder seg med alle andre oppgaver enn de som dette studiet leder til," hadde gitt oss en skikkelig god latter. Det vil si - den søknaden hadde blitt luket ut allerede av saksbehandlerne.

Anonym poster: 47361cf17b317c28f784480248232cd3

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hva du mener med elitestudie, men jeg kjenner en med særdeles dårlige karakterer som fikk plass på psykologistudie pga. særskilt opptak. Han er omtrent helt blind og det er jo årsaken, det TS beskriver er veldig mye mindre alvorlig.

Jeg blir veldig overrasket over at noen forteller de er på AAP fordi de kjeder seg.

Elitestudier, da tenker jeg på de studiene med høyest opptakskrav, som f.eks. psykologi profesjon og medisin. Det er jo også stor forskjell på å ha en eller annen funksjonshemming (som er en helt legitim grunn i mange tilfeller), og de som det ikke er noe galt med, men som rett og slett ikke gidder å ta opp igjen fag fra vgs. At en person har dårlig syn, sitter i rullestol osv. har ingenting å si for menneskets læringskapasitet eller andre relevante egenskaper, mens en person som kun har "vondt i viljen" etter mitt syn ikke burde få noen særbehandling whatsoever, kanskje med unntak av et velrettet spark bak.

Jeg ble overrasket de første gangene jeg leste om lignende tilfeller der trådstarter går på aap av denne typen "grunner", men nå blir jeg egentlig bare oppgitt over hvor naïvt system vi har.. :snurt:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...