Gå til innhold

Hva spise etter styrketrening og før intervalltrening?

Anbefalte innlegg

Gjest linneawarp
Skrevet

Jeg trener styrketrening 3x i uken - tenker å ta intervalltrening på ca 15-20 minutter etter styrketreningen.

Hva skal jeg ta etter styrketreningen (protein og banan?) før intervalltreningen, og igjen hva skal jeg spise etter intervalltreningen før jeg inntar et større måltid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro at det kan være lurt å innta masse proteiner ihvertfall, men har veldig lite peiling på dette siden jeg er helt fersk!

Skrevet

Du trenger ikle spise etter styrken. Du trener ikke så lenge at glykogenlagrene dine blir tomme.

Det holder med å spise når du kommer hjem.

Gjest Trolltausa
Skrevet

Kanskje du finner svaret på spørsmålet ditt her

Som Supraspinatus sier er det kanskje ikke nødvendig, men jeg får i alle fall lavt blodsukker og nesten ulvehunger etter en økt, så for meg er det essensielt å få meg mat innen 30 - 60 minutter etter at treningen er ferdig.

Skrevet

Kanskje du finner svaret på spørsmålet ditt her

Som Supraspinatus sier er det kanskje ikke nødvendig, men jeg får i alle fall lavt blodsukker og nesten ulvehunger etter en økt, så for meg er det essensielt å få meg mat innen 30 - 60 minutter etter at treningen er ferdig.

Det gjorde jeg også før jeg byttet til en diett med mindre karbohydrater og mer fett.

Nå er det ingen problemer med å komme meg hjem før jeg spiser, men jeg faster ikke etter trening. Går helt fint å vente en time.

Når man skal løpe intervall er det lurt at man ikke har noe i magen. Spiser du etter styrken og går rett på intervall så er det en fare for at du får en ubehagelig opplevelse med skvulpende mat/væske i magen. Samt sting.

Når det gjelder prestasjon og restitusjon så skal man være på rimelig høyt nivå før man faktisk får en fordel av den forkortede restitusjonstiden man får ved å spise høykarbo kort tid etter trening. Etter spesielt utholdenhetstrening er det faktisk væske (og ev elektrolytter) som er viktigst å erstatte.

Gjest Trolltausa
Skrevet

Det gjorde jeg også før jeg byttet til en diett med mindre karbohydrater og mer fett.

Nå er det ingen problemer med å komme meg hjem før jeg spiser, men jeg faster ikke etter trening. Går helt fint å vente en time.

Når man skal løpe intervall er det lurt at man ikke har noe i magen. Spiser du etter styrken og går rett på intervall så er det en fare for at du får en ubehagelig opplevelse med skvulpende mat/væske i magen. Samt sting.

Når det gjelder prestasjon og restitusjon så skal man være på rimelig høyt nivå før man faktisk får en fordel av den forkortede restitusjonstiden man får ved å spise høykarbo kort tid etter trening. Etter spesielt utholdenhetstrening er det faktisk væske (og ev elektrolytter) som er viktigst å erstatte.

Lavkarbo passer ikke for meg, så jeg må bare leve med at blodsukkeret mitt stuper i løpet av en treningsøkt, og at jeg trenger å spise/drikke noe som øker blodsukkeret mitt ganske raskt etterpå.

Som jeg sa, det er kanskje ikke nødvendig med mat innen rimelig tid (30-60 minutter) etter en økt, men jeg føler behov for det, og føler at jeg restituerer meg raskere.

Og jeg ville ikke klart å gå fra en økt til en annen uten å innta noe næring i mellomtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...