Gå til innhold

Hvem skal betale? meg eller borettslaget?

Anbefalte innlegg

Gjest sensasjon
Skrevet

jeg har kjøpt meg leilighet i et borettslag og døren min er skeiv. Jeg får ikke låst sikkerhetslåsen på døra, men den andre vanlige låsen fungerer. Døra er montert skeivt så bolten treffer ikke sluttstykket i låsen. Døra er også trang å få opp og igjen.

Pga forsikringene mine vil jeg ha fikset sikkerhetslåsen så den fungerer som normalt. Hvem tar regningen? meg eller borettslaget?

Pluss at jeg har en vegglampe på badet som er av plastikk. I dag gikk lysstoffrøret og da jeg skulle ta av dekselet så var de to platene som holder dekselet på plass som mariekjeks.. de bare knakk mellom fingrene mine da jeg var borti de. Så hele lampa må byttes i en ny.

Igjen, hvem tar regninga.. er det meg eller er det borettslaget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Urvendig vedlikehold - inkludert dører og vinduer tar borettslaget - innvendig tar du :)

• Liker 1
Gjest Twelve12
Skrevet

Det må jo være du som tar regninga. Ihvertfall på lampa. Tror ikke boretslaget har noe med det som skjer inni leiligheten din å gjøre

Du har vel lik vedlikehold på egen leilighet om den er i boretslag eller selveier?!

Vaktmesteren kommer vel ikke for å skifte lyspære til deg?!

Når det kommer til døren din er jeg litt usikker.. men tror fremdeles det er deg

Skrevet

Inngangsdør til leilighet inne i en oppgang? Andelseiers ansvar.

Anonym poster: 55407c16e50f09bbed53b2846aa3da9c

Skrevet

Og lampa er naturligvis ditt ansvar.

Skrevet

Døren er borettslagets ansvar. Lampen er din.

Du skal ha fått liste over hva som regnes som borettslagets ansvar. Typisk er alt av ytre ting borettslagets ansvar (inkludert dør til oppgang), men dette kan variere. I blokker er det som regel andre regler for dette enn når det er snakk om rekkehus.

Men alt av interiør/indre ting er ditt ansvar, med mindre man snakker om ting som er felles for hele blokken, som felles rør, ventilasjonssystemer, osv. Lamper og slikt er ting som bare angår din leilighet, og er ditt ansvar.

Anonym poster: c4fa4bdec3f1f9f341a5ffd5b4aea335

• Liker 1
Gjest sensasjon
Skrevet

Nei. Vaktmester kommer ikke å bytter pærer for meg, men lampa er integrert så var litt usikker. Der jeg bodde tidligere kom vaktmester og fikset de aller minste ting. Tilogmeg kjøleskapet ble byttet for huseiers regning.

Døra er min hoveddør inn til leiligheten.

Skrevet

Nei. Vaktmester kommer ikke å bytter pærer for meg, men lampa er integrert så var litt usikker. Der jeg bodde tidligere kom vaktmester og fikset de aller minste ting. Tilogmeg kjøleskapet ble byttet for huseiers regning.

Døra er min hoveddør inn til leiligheten.

Newsflash: Det er forskjell på å eie og å leie.

Anonym poster: cd081d14d3b9b3dfc6fc4b6e1c9388ba

• Liker 8
Gjest Fleecejakke
Skrevet

Lampa og alt som er inne i leiligheten er ditt ansvar. Du har kjøpt det innvendige, men betaler husleie for det utvendige, om man kan se det slik.

Skrevet

Lampa og alt som er inne i leiligheten er ditt ansvar. Du har kjøpt det innvendige, men betaler husleie for det utvendige, om man kan se det slik.

Og inngangsdør fra gang til leilighet regnes som innvendig.

Gjest sensasjon
Skrevet

Newsflash: Det er forskjell på å eie og å leie.

Nei kødder du eller?

Trenger ikke være en rass bare fordi jeg lurer på noe du tilfeldigvis har peiling på.

Skrevet

Så lenge hovedlåsen virker så er resten ditt ansvar. Dette er en typisk ting du kunne forlangt at tidligere eier hadde ordnet om du hadde bemerket det på visning eller overtakelse av leiligheten, men nå er det for sent. Lampen er selvfølgelig ditt eget ansvar. Du kan ikke forvente hjelp hverken til den eller bytte av nytt kjøleskap e.l. hvis det ryker. Som sagt over, når du eier er du ansvarlig for alt i leiligheten på egenhånd.

Anonym poster: 34ded3b2bd498d515e0c1cba6ef4ba51

Skrevet

Nei kødder du eller?

Trenger ikke være en rass bare fordi jeg lurer på noe du tilfeldigvis har peiling på.

Det sier seg selv at du har ansvaret for det som måtte befinne seg inne i din leilighet, lille prinsesse.

• Liker 5
Gjest sensasjon
Skrevet (endret)

Herregud så mange surmaga folk det er på dette forumet. Jeg forventer ingenting.. det var bare et spørsmål om hva borettslaget fikser og ikke, vaktmester var også usikker på hvem som skal ha regningen når det blir fikset, og er det jeg som skal betale det ja da skal jeg gladelig gjøre det.

Klapp igjen kråkehølet AnonymBruker. skaff deg et nick neste gang a.

Til alle dere andre som har svart : Tusen takk :)

Endret av sensasjon
Skrevet

Blir like imponert hver gang en anonym bruker slenger dritt, har ikke folk noe bedre å gjøre? =)

Lampa er garantert ditt problem, døra litt mer usikkert. Men det burde stå noe i kontrakt?

• Liker 1
Gjest sensasjon
Skrevet

Fikk mail fra borettslaget nå.

De fikser døra, jeg fikser lampa!

• Liker 2
Skrevet

Herregud så mange surmaga folk det er på dette forumet. Jeg forventer ingenting.. det var bare et spørsmål om hva borettslaget fikser og ikke, vaktmester var også usikker på hvem som skal ha regningen når det blir fikset, og er det jeg som skal betale det ja da skal jeg gladelig gjøre det.

AB har et nick ;)

Og du, er ganske fjernt å spørre om en lampe INNE i din egen leilighet blir dekket av andre.

Anonym poster: f3f624aa8af3452e4216c52f268a5a04

• Liker 2
Skrevet

Den eneste som er stygg i munnen her er deg, TS.

• Liker 2
Gjest Wei Wei
Skrevet

Nei kødder du eller?

Ingen grunn til å være så frekk. AB kommenterte din utsang om den gangen du leide. Og det er jo forskjell og kan derfor ikke sammenliknes, noe du selv prøvde å gjøre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...