Gå til innhold

HELSEFAGARBEIDER! Hva jobber dere med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i hjemmesykepleien og er egentlig ikke fornøyd med jobben min. Det er en utakknemlig jobb. Dagene består for det meste av å vaske hus. Der hvor jeg jobber må både faglærte og hjemmehjelper vaske. Og siden vi ikke HAR hjemmehjelper er alle helsefagarbeider og hjelpepleiere "vaskere". Sykepleierene får de fleste pleieoppgaver + medisinering. Jeg synes det er veldig trist for det var ikke dette jeg utdannet meg til. Jeg vil bruke av min faglige kompetanse, men det er lite rom for det med tre husvask pr dag....

Fortvilt...

Tenkte jeg skulle høre hva dere andre jobber med. Kanskje det kan finnes en litt bedre egnet jobb for meg?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med nabokommunene? Trodde man hadde gått bort fra å bruke faglærte til hjemmehjelper for lenge siden. Hva med sykehjem, psykiatri eller sykehus?

Hva med å gå sammen med andre helsefagarbeidere for å skrive brev til rådmannen? Her må det jo gjøres noe på politisk hold, og kommunene har ikke råd til å miste helsefagarbeiderne. Blir man utdannet til husvask, vil jo ikke flere utdanne seg til dette.

Ta det med ledelsen først, og om det ikke hjelper, skriv leserbrev til avisene. 4 år med vgs for å vaske hus er dårlig samfunnsøkonomi.

Mia

Anonym poster: cb04b9c5477366ca7ec857a9f0e9dd39

Skrevet

Har opplevd at jeg bare får motgang om jeg sier noe imot. Har nevnt en gang at jeg synes det var dumt at vi måtte vaske, og alle kommentarene jeg fikk om at "slik er det bare" og at "alle på bidra, slutt å syt" eller "ja, skaff en annen jobb"

Har igrunn gitt opp å si noe :/

Skrevet

Har opplevd at jeg bare får motgang om jeg sier noe imot. Har nevnt en gang at jeg synes det var dumt at vi måtte vaske, og alle kommentarene jeg fikk om at "slik er det bare" og at "alle på bidra, slutt å syt" eller "ja, skaff en annen jobb"

Har igrunn gitt opp å si noe :/

Har du gått til lederen din og sagt dette? Hva mener sykepleierne? Om du ikke får svar hos din nærmeste leder, ville jeg gått til et høyere nivå for en uformell samtale.. Har dere medarbeidersamtaler?

Skulle da virkelig tro en god leder forstod at de ansatte ville bruke fagkompetansen sin.

Jeg ville tenkt på det å skrive brev til rådmannen om du ikke får ordentlige tilbakemeldinger fra ledelsen din der du jobber.

Ikke noe sutrebrev, men et brev der du redegjør for viktigheten av at kommunen bruker fagkompetansen riktig. Det trenger ikke å være noe voldsomt. Er du usikker, hør om å gå sammen med noen av de andre og spør eventuelt en av sykepleierne om råd til brevskrivingen, de fleste sykepleiere har lært å skrive den typen brev under utdanning (i alle fall hvis det ikke er så lenge siden de ble utdannet). Kommer jo selvfølgelig an på hvor lysten du er på å bli på den plassen, for en omorganisering vil jo uansett ta tid.

"Ja, skaff en annen jobb" er jo helt hårreisende at en leder sier. Om jeg hadde tatt opp noe som hadde forbedringspotensiale på min arbeidsplass, ville jeg blitt fryktelig demotivert om jeg fikk sånne tilbakemeldinger.

Skrevet

Lykke til forresten! :)

Mia

• 2 måneder senere...
Gjest nicola
Skrevet

Leder sier desverre det samme. "få deg en annen jobb, sånn er det her"

Gjest nicola
Skrevet

Lykke til forresten! :)

Mia

Tusen takk :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke jobbe på sykehjem eller eldrehjem da? :) Der får du jo stelle pasienter.

Anonym poster: a43502f508976bebe82fc849555e3078

Gjest nicola
Skrevet

Hat gjort det før, men hadde for lav stilling.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber ikke som helsefagarbeider selv, men kjenner flere med den utdanningen som jobber i psykiatrien, som miljøpersonale på avdelinger på DPS.

Anonym poster: e1b6261c4ab10ab21f2dda79e3cee8e4

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i hjemmesykeplen, og vasker aldri hus. Bor du på et lite sted, siden dere ikke har egne hjemmehjelper? Vet at det er vanlig praksis på en del mindre steder.

Anonym poster: 673f63a045d75170a625f5c87e4cf1ca

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er assistent ved en omsorgsbolig, og vi har mange helsefagarbeidere. Hos oss bor det psykisk utviklingshemmede, som ikke har språk og svært liten selvstendighet. Dagene går med til alt fra stell, medisinering og matlaging til aktiviteter i boligen og cafébesøk. Vi følger opp sykdom, medisinering, kosthold og trivsel i hverdagen, og mange av dem har andre dagtilbud for å få variasjon i hverdagen.

Det er veldig interessant, når man lærer dem å kjenne, så ser man at de har sitt helt eget språk, og utfordringen ligger i å klare å gjøre hver dag spesiell for dem, ved å lese dem og utfordre dem. Hos oss kommer helsefagarbeidere på lik linje med ufaglærte, begge må ta medisinkurs og andre kurs for å få lov til å utføre alle oppgaver.

Jeg er veldig glad i jobben min, har prøvd hjemmesykepleien også, og jeg trivdes ikke. Tidspresset var enormt, jeg jobbet minst 30 min overtid hver dag, og fikk så dårlig samvittighet ovenfor de ensomme..

De færreste omsorgsboliger er så rolig som der jeg jobber, som regel er det utviklingshemmede med større selvstendighet og mye språk. Det forekommer en del utagering ved slike boliger, men ved store boliger kan man be om å få jobbe med de som ikke utagerer så mye, om man ikke har fysiske forutsetninger for å kunne avverge angrep og selvskading.

Anonym poster: 22b1790595bfa942e3a81a3211d0274e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...