Gå til innhold

Hvor mye trenger man for å leve behagelig? utleie vs ikke utleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye trenger man igjen etter alle faste utgifter er betalt for å leve behagelig?

Vi har kjøpt hus og vurderer å innrede kjelleren til utleie, men er ikke sikker på om det er verdt det. Uten ekstra inntekt fra utleie har vi ca igjen 15000 i mnd etter alle faste utgifter og mat er betalt. Vi er to voksne, ingen barn. For meg høres dette ut som nok, men vi har til nå betalt 10000 mindre i faste utgifter og føler ikke at vi har "for mye" penger. Skjønner at det kommer an på livsstil, men vi liker å gå på cafe, shoppe litt, men er sjeldent vi unner oss særlig luksus.

Om vi skal ha utleie får vi mye færre rom (rom vi egentlig ikke trenger, har nok plass, men kjekt å kunne ha kjellerstue/treningsrom feks), og det vil koste en del å få satt inn større vindu og innrede kjelleren. Det vil også være mer stress å ha fremmede i huset itillegg til at jeg synes det er litt stressende å leie ut en ikke-godkjent bolig. Hva er sjansen for at man får representanter fra kommunen på besøk og derav bot?

Vi har ikke mulighet til å få en utleiedel godkjent, da det da er så mange krav som må innfris vi ikke har muligheten til. Vi kommer til å sørge for god standard, rømningsveier og større vindu enn kjellervinduer.

Ble muligens litt knotete, men hva ville andre gjort?

Anonym poster: d8ba14fa8008478c3810ab3ca47e1e6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor i en enebolig hvor vi leier ut kjelleren som er et stort soverom, gang, bad og et innred kjøkken inkl strøm, tv og internett. Det får vi 5000kr for i mnd. Noe som vi setter rett av til sparing så vi bli å fortsette med det så lenge vi gidder. Det skal sies at vi har samme inngang som leieboer og deler vaskemaskin.

Skrevet

Ikke leid ut en brannfelle, tross rømningsveier. Hvorfor ellers ville ikke leiligheten blitt godkjent?

Anonym poster: 5de8165de4d7f88b982aae9b47c262c1

• Liker 1
Skrevet

Ikke leid ut en brannfelle, tross rømningsveier. Hvorfor ellers ville ikke leiligheten blitt godkjent?

For å få den godkjent må det være innvendig og utvendig bod, parkering osv - ting vi ikke har mulighet til. Ønsker ikke å leie ut en brannfelle og vil gjøre det som måtte til for at det skal være så trygt som mulig.

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/strenge-krav-til-hybler/

Skrevet

Det er en masse krav for å få godkjent utleiedel, og de færreste har med brannsikkerhet å gjøre.

Vi er i samme situasjon som TS, og jeg har lurt på de samme tingene. Har du noen formening om hva det vil koste dere å fikse utleiedelen og hvor mye dere vil få inn i leie? Jeg har tenkt at vi innreder til utleie, og etter en tid har dette gått i null. For vår del vil dette bli ca 4 mnd. Tanken min er dermed at jeg vil finne ut hvordan det fungerer med utleie, og heller bestemme etter hvert om vi ønsker å ha det lenge. Dersom ting fungerer greit og vi gleder oss over leieinntektene, vil vi fortsette. Hvis erfaringene blir mer negative, eller vi kjenner behov for større plass, avslutter vi ved anledning.

Personlig synes jeg det er vanskelig å si noe om hvor mye man trenger pr. mnd. Kan du ikke se på kontoutskriften hva dere bruker penger på? Og vurdere om du ønsker å ha det sånn, eller annerledes på en eller annen måte?

Skrevet

Det er en masse krav for å få godkjent utleiedel, og de færreste har med brannsikkerhet å gjøre.

Vi er i samme situasjon som TS, og jeg har lurt på de samme tingene. Har du noen formening om hva det vil koste dere å fikse utleiedelen og hvor mye dere vil få inn i leie? Jeg har tenkt at vi innreder til utleie, og etter en tid har dette gått i null. For vår del vil dette bli ca 4 mnd. Tanken min er dermed at jeg vil finne ut hvordan det fungerer med utleie, og heller bestemme etter hvert om vi ønsker å ha det lenge. Dersom ting fungerer greit og vi gleder oss over leieinntektene, vil vi fortsette. Hvis erfaringene blir mer negative, eller vi kjenner behov for større plass, avslutter vi ved anledning.

Personlig synes jeg det er vanskelig å si noe om hvor mye man trenger pr. mnd. Kan du ikke se på kontoutskriften hva dere bruker penger på? Og vurdere om du ønsker å ha det sånn, eller annerledes på en eller annen måte?

Nei, jeg aner ikke hva det vil koste å fikse den - men regner med det kommer til å gå vesentlig mer enn 4 mnd før vi går i null på det. Har prøvd å google kostnader, men blir ikke stort mye klokere. Regner dog med det kommer til å koste over 100 000 og det er isåfall snakk om å innrede en liten leilighet med ett soverom, stue, kjøkken og bad - mulig vi kan få inn 6-8000 på den. Så regner med det tar godt over ett år før vi evt går i pluss på den. Får dere inn svært mye i leie, eller er kjelleren innredet fra før? Siden det bare tar 4 måneder å gå i pluss?

Skrevet

Tja.. Jeg alene har 15.000 etter at faste utgifter er betalt, og samboer har noe av det samme. Synes ikke jeg har for mye jeg heller.. Så om dere liker å unne dere en del, høres ikke utleiedel dumt ut for en periode. Så kan man jo bare innlemme den i huset senere.

Anonym poster: f801c025d6ad56646e8c44a464648028

Skrevet

Nei, jeg aner ikke hva det vil koste å fikse den - men regner med det kommer til å gå vesentlig mer enn 4 mnd før vi går i null på det. Har prøvd å google kostnader, men blir ikke stort mye klokere. Regner dog med det kommer til å koste over 100 000 og det er isåfall snakk om å innrede en liten leilighet med ett soverom, stue, kjøkken og bad - mulig vi kan få inn 6-8000 på den. Så regner med det tar godt over ett år før vi evt går i pluss på den. Får dere inn svært mye i leie, eller er kjelleren innredet fra før? Siden det bare tar 4 måneder å gå i pluss?

Vi har det meste i orden, men må få lagt opp noe vann + sette inn kjøkken m/hvitevarer. Det blir jo annerledes hvis det er snakk om 100 000, men er noe av dette penger som dere uansett ville lagt inn i kjeller. Hvis dere skulle hatt den selv, mener jeg? Og har dere noen utsikter til lønnsøkning? Har dere barn? Og hvor i landet er dette? Jeg ville være mer skeptisk til utleie "på bygda" enn i sentrale strøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...