Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2004 #1 Del Skrevet 26. februar 2004 Nå har jeg den siste tiden virkelig gjort mitt beste for å fjerne kvisene mine. Jeg har holdt meg til sund mat,mye frukt og rikelig med vann.. ikke noe snacks,fet mat og :-) brus her i gården nei! Jeg har vært ekstrem nøye med vasking og pleie av huden. Og jammen så har jeg sett resultater gitt 8) Det eneste som er igjen er litt røde punkter og litt nupper på haka?? :-? Hvorfor forsvinner ikke de? Dessuten er huden min ganske tørr på enkelte områder, selv om jeg til vanlig egentlig har ganske fet hud...eller av den varianten at huden er tørr utenpå og fet inni (blandingshud kanskje) burde jeg da smøre den med krem eller bare la den være? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 26. februar 2004 #2 Del Skrevet 26. februar 2004 Er huden din tørr, sånn at du kan plukke den av og fet under det tørre laget? Føles de tørre partiene stive? Har du problemer med tørr hodebunn. Tørr hud i øyenbrynene? Er huden rød under det tørre? Jeg har nemlig seborreisk eksem i ansiktet og hodebunnen, og fet hud under det tørre eksemområdet. Hele 5% av Norges befolkning antas å ha denne eksemen. De fleste vet ikke om det selv. De tror det er tørr hud, flass e.l. Jeg fikk en henvisning av min lege til en hudlege, hvor min hypotese om seborreisk eksem ble bekreftet. I dag har jeg resept på legemidler som hjelper for eksemen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. februar 2004 #3 Del Skrevet 26. februar 2004 Kanskje jeg har sånn seborreisk eksem det skal jeg faktisk undersøke! Men de tablettene du får mot det, hjelper de deg bra? Har du litt problemer med uren hud? Ser du noe forandring i huden nå? Jeg har litt hud sånn som du beskriver, men er ikke så veldig plaget med tørr hodebunn da..men det trenger jo ikke å være avgjørende... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 26. februar 2004 #4 Del Skrevet 26. februar 2004 Jeg får ikke tabletter, men en krem for eksemen. Pevisone heter den. Den fåes kun på resept. Uren hud har jeg hatt problemer med en stund. Har nettopp bytta p-pillemerke, for å se om det hjelper. For den tørre hodebunnen bruker jeg en reseptfri shampoo som heter Selukos. Den lukter vondt men fungerer fint. Det er jo bare å vaske håret med en annen shampoo etterpå. :D Grunnen til at jeg bruker denne er at Fungoral ikke hjalp meg. Både Selukos og Pevisone inneholder selen, som skal ta knekken på en god del av en sopp som finnes naturlig i huden hos alle. Av en eller annen grunn reagerer noen mennesker på denne soppen, og får denne eksemen. Det er hvertfall forskerenes foreløpige teori. Siden alle mennesker har denne soppen i huden, er eksemet IKKE smittsomt. Det finnes ingen kur mot denne eksemen, men så lenge en tar kontakt med en hudlege så kan en få de rette legemidlene som kan holde symptomene på eksemen så godt som borte. Hvis du ikke vil vente på henvisning fra fastlege er det sikkert hudleger på Volvat sentrene. Behandlingen er individuell. Det finnes mange hjelpemidler og jeg fikk selenholdige produkter pga. min manglende respons på ketokonazolholdige produkter. (som Fungoral) I tillegg bruker jeg av og til et tynt lag med shampoen som en liten maske i fjeset, når huden er omtrent som normal. Da legger jeg på et tynt lag, lar det sitte i noen minutter og skyller det av. Eksemet pleier å være verre om vinteren og mye bedre om sommeren. Ellers så bruker jeg litt vanlig ansiktskrem i tillegg. Du kan finner mer info om seboreisk eksem her og her På den ene infosiden står det at eksemet klør, men det er det ikke alle som gjør. Jeg klør ikke! Jeg klør kanskje av og til i hodebunnen når den er våt, men ellers klør jeg ikke i det hele tatt... Lykke til! Håper du får de svarene du trenger. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå