Gjest lisha Skrevet 9. oktober 2012 #1 Del Skrevet 9. oktober 2012 Jeg lurer på hva som egentlig må til for at ene forelderen skal miste samværsretten overfor barnet sitt? Hvor mye må barnet egentlig gå igjennom først? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gabby Skrevet 9. oktober 2012 #2 Del Skrevet 9. oktober 2012 Jeg lurer på hva som egentlig må til for at ene forelderen skal miste samværsretten overfor barnet sitt? Hvor mye må barnet egentlig gå igjennom først? Jeg har endel erfaring innen dette felten, men du må nesten utdype deg litt mer.. Hva har barnet vært igjennom og hvordan er samværsordningen nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lisha Skrevet 9. oktober 2012 #3 Del Skrevet 9. oktober 2012 (endret) pga lang avstand, og situasjon hos far, ser barnet han en helg i måneden uten overnatting pga barnet får søvnproblemer i ettertid av overnatting hos far. Barnet har ikke noe forhold til far, da far var helt fraværende fra barnet var baby til to år, selv om vi da bodde sammen. Etter at jeg flyttet ut, og fikk ny samboer etterhvert, skal han være mest mulig jævlig overfor meg! Han tenker ikke barnets beste oppi alt. Far er veldig manipulerende, og snur og vender på alt. Når far kommer, så vil ikke barnet være med! springer unna, gjemmer seg, vil ikke komme! Sier til meg ør samvær at "Være her med mamma, ikke pappa!" En gang vekte jeg henne på natten da hun hikstet og gråt i søvne - spurte hvorfor - og det var fordi barnet ikke ville til far dagen etter. Barnet klynger seg til meg og vil ikke. Etter at far bestemte seg for å ha tre overnattinger istedenfor en, som var avtalen når han skulle få prøve seg på overnatting - fikk barnet søvnproblemer i fem!!!! måneder etterpå. Vi var til og med hos lege flere ganger, og legen konstaterte at det var klar sammenheng mellom overnatting med far og søvnproblemer. Far har aldri barnet alene en hel dag, er alltid på besøk hvor andre får oppgaven med å følge med. Barnet er så og si alltid sulten og tørst etter samvær, og før under bleietiden, var barnet ofte veldig sår nedentil.. jeg kan ta et eksempel fra sist helg: far har barnet lørdag, og skal hente barnet på søndags morgen kl 9. natt til søndag har far full fest hjemme hos seg (bilder ble lagt ut på facebook) han kommer forsinket og henter barnet, skal på besøk til andre.. slik at han da får sove ut, og andre passe på barnet.. Har veldig mye mer, og mer alvorlige ting, hvor far viser et som totalt uansvarlig! Men tror ikke det er så lurt å skrive det på et forum, da det er spesifikke ting som blir lett gjenkjennelig. Men jeg må si at jeg syns oppførselen hans til tider er meget skremmende! jeg er veldig fortvilt over situasjonen! Endret 9. oktober 2012 av lisha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gabby Skrevet 9. oktober 2012 #4 Del Skrevet 9. oktober 2012 Uff, det er en svært fortvilende situasjon dette her. Det skal svært mye til for at en far skal miste samværsrett. Faren til min sønn som er under året som har rus og alkohol problemer samt uttøvet vold mot både meg og vår sønn, har fortsatt "krav" på samvær.. Så sykt er systemet den dag i dag... De har større fokus på fedreretten en et barns rettigheter... Jeg brakte advokat inn i min situasjon og ønsker hjelp til å finne en ordning som er best for min sønn, og kanskje du burde det også? Ta kontakt med en advokat.. Det kan være lurt at dere har et rettsmøte hvor en barnepsykolog som regel alltid blir innvolvert. Barnepsykologen vil da snakke med deg, barnefaren og barnet. Dette er en lengre prosess som vil "avsløre" den foreldren som ikke er egnet til f.eks samvær.. Dessverre så er det ingen forsikring som dekker utgiftene til advokat ++, men fri rettshjelp er jo der hvis du tjener under den grensen.. Tror det er rundt kr. 300.000,- i året eller noe rundt der, men det kan en advokat gi mer konkret informasjon om! Masse lykke til!! "Gabby" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lisha Skrevet 9. oktober 2012 #5 Del Skrevet 9. oktober 2012 Ja, systemet er helt vanvittig! i ditt tilfelle hvor faren faktisk har vært voldelig mot sønnen din, og atpåtil har rusproblemer, så er det ikke barnets beste som står i fokus ihvertfall! I dagens system er det at far har krav og rett på det ene og det andre, og det tviholdes på i systemet! Advokat har jeg allerede koblet inn, og jeg vet det skal mye til. Men jeg klarer ikke å samarbeide med faren, han skal gjøre som han vil - når han vil! Er vi på møte hos feks foreldrevernkontoret, så sitter han så fin i språket og spiller så uskyldig, vender alt mot meg. alt er min skyld. Så med det samme vi er utav kontoret, så er han sitt gamle jeg igjen. Så ufyselig oppførsel! men ingen av de rette menneskene ser det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hergensheimer Skrevet 10. oktober 2012 #6 Del Skrevet 10. oktober 2012 (endret) "Samværsrett" er et ord jeg ikke kan fordra når det brukes på denne måten, med et utgangspunkt fra foreldrene. En har altså ikke noen som helst rett til å være sammen med barnet - hverken mor eller far. Det er barnet som har rett på å være sammen med sine foreldre. En har kun plikter overfor små barn. Rett og plikt henger symetrisk sammen, og en liten unge kan ikke pålegges formelle plikter i noen som helst sammenheng. Når det er sagt, ser jeg absolutt hva du mener. Det er uheldige aspekter i det samværet som er mellom far og barn i dette tilfellet. Men i den videre prosess i systemet, vær litt påpasselig med å snu litt opp-ned på begrepsapparatet du bruker - snakk KUN ut i fra en helt dogmatisk plikt en som voksen har overfor barn. Du har ikke rett på ditt barn. Du har kun plikter. Endret 10. oktober 2012 av Hergensheimer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sophie-Ann Skrevet 10. oktober 2012 #7 Del Skrevet 10. oktober 2012 Det eneste jeg kan komme på her, er at du holder barnet igjen for samvær og sier i fra til BV angående situasjonen hos far. Masse lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #8 Del Skrevet 10. oktober 2012 Foreldre har ikke samværsrett, det er det barna som har. Grunner til at barn ikke kan ha samvær med forelder finnes vel knapt nok, incest er vel en av svært få grunner. Om man ikke er det som trygt at barnet har samvær grunnet samværsforelders livssituasjon (f.eks. rusmisbruk) eller fare for kidnapping, så tilstreber man samvær under tilsyn. Anonym poster: 6a6df2f8976628471a74bb9546d49315 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #9 Del Skrevet 10. oktober 2012 Til TS: Hva med ny mekling, og forslag om samvær under tilsyn, siden barnet reagerer så sterkt når sammen med far? At far var fraværende barnets to første leveår skal ikke ha noe å si for fremtidige forbindelser de i mellom. Anonym poster: 6a6df2f8976628471a74bb9546d49315 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Britt Banditt Skrevet 10. oktober 2012 #10 Del Skrevet 10. oktober 2012 Foreldre har ikke samværsrett, det er det barna som har. Anonym poster: 6a6df2f8976628471a74bb9546d49315 Jeg vet det er sånn, men det er jo samtidig trist at i praksis så blir det foreldrene som har samværsrett når barnet faktisk ikke ønsker å være hos far (eller mor), med god grunn. Jeg mener altså ikke at "trass" er god grunn, men vold, omsorgssvikt etc., som kanskje ikke er så lett å bevise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 10. oktober 2012 #11 Del Skrevet 10. oktober 2012 Jeg vet det er sånn, men det er jo samtidig trist at i praksis så blir det foreldrene som har samværsrett når barnet faktisk ikke ønsker å være hos far (eller mor), med god grunn. Jeg mener altså ikke at "trass" er god grunn, men vold, omsorgssvikt etc., som kanskje ikke er så lett å bevise. Ja. Dessuten er ikke de "pliktene" man har verdt noe særlig om man ikke vil. Ingen tvinger samværsforelder til samvær om vedkommende ikke vil, men når han/hun vil, er det ingen som kan nekte. Barn er temmelig rettsløse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Britt Banditt Skrevet 10. oktober 2012 #12 Del Skrevet 10. oktober 2012 Ja. Dessuten er ikke de "pliktene" man har verdt noe særlig om man ikke vil. Ingen tvinger samværsforelder til samvær om vedkommende ikke vil, men når han/hun vil, er det ingen som kan nekte. Barn er temmelig rettsløse. Det samme tenkte jeg Trist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lisha Skrevet 10. oktober 2012 #13 Del Skrevet 10. oktober 2012 Jeg vet det er sånn, men det er jo samtidig trist at i praksis så blir det foreldrene som har samværsrett når barnet faktisk ikke ønsker å være hos far (eller mor), med god grunn. Jeg mener altså ikke at "trass" er god grunn, men vold, omsorgssvikt etc., som kanskje ikke er så lett å bevise. Barn er rettsløse, og det er veldig synd! Jeg vil gjøre det jeg syns er best for barnet mitt, og frem til barnet blir 12 og får "litt" mer selvbestemmelsesrett, så må jeg som mor gjør det jeg syns er best - utifra barnets reaksjoner etter samvær med far.. Advokat er koblet inn, så alt av samværsavtaler går igjennom han, og for å være sikker på at jeg går rette veien ( slik at ikke barnefar kan komme i ettertid og si noe på måten det blir gjort på) Er enig i at samværsrett blir feil ord å bruke, men det er til og med det ordet familievernkontoret bruker! Far har samværsrett og far har rettigheter.. Spurte sist jeg var der, om hva med barnets rettigheter? Men det fikk jeg ikke noe godt svar på, annet enn at systemet er slik... Men når en av dere snakket om å holde igjen barnet fra samvær og koble inn BV, hvordan er gangen i det? Det blir som å nekte samvær det? Hva er BV rolle? Det som er så trasig, er at barnefaren er veldig manipulativ og veldig flink til å ta på seg en maske hvor han sitter så høflig, og fin i målet overfor f.eks advokat/ familievernkontor - sist vi var på familievernkontoret satt han rett og slett og løy! og familiekontor-mannen var mer opptatt av å snakke om fars rettigheter og fars samværsrett enn å være en nøytral person oppi det hele! Så går vi ut ifra kontoret, og vips er han like jævlig som alltid.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #14 Del Skrevet 10. oktober 2012 Familievernkontoret er sjelden til noe hjelp, de er kun opptatt av at alle skal passe inn i en standardboks der alle barn har foreldre som er gode og snille og kompetente. Jeg ringte dem for å høre hva jeg skulle gjøre da barnet mitt hysterisk gråt fordi h*n ikke ville til far, og det eneste svaret de kunne gi meg er at far har rett på samvær og jeg kan ikke nekte. Også passet de på å informere meg om at jeg er ansvarlig for hvordan barnet har det på samvær, slik at jeg i praksis har to valg, enten begå omsorgssvikt eller straffes med bøter for samværsboikott. Anonym poster: 29b6cf5cf6a8010a84888c97cf3e3a45 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lisha Skrevet 10. oktober 2012 #15 Del Skrevet 10. oktober 2012 Familievernkontoret er sjelden til noe hjelp, de er kun opptatt av at alle skal passe inn i en standardboks der alle barn har foreldre som er gode og snille og kompetente. Jeg ringte dem for å høre hva jeg skulle gjøre da barnet mitt hysterisk gråt fordi h*n ikke ville til far, og det eneste svaret de kunne gi meg er at far har rett på samvær og jeg kan ikke nekte. Også passet de på å informere meg om at jeg er ansvarlig for hvordan barnet har det på samvær, slik at jeg i praksis har to valg, enten begå omsorgssvikt eller straffes med bøter for samværsboikott. Anonym poster: 29b6cf5cf6a8010a84888c97cf3e3a45 ja, ikke sant... pest eller kolera, velg selv (for å sette det litt på spissen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gabby Skrevet 10. oktober 2012 #16 Del Skrevet 10. oktober 2012 Barn er rettsløse, og det er veldig synd! Jeg vil gjøre det jeg syns er best for barnet mitt, og frem til barnet blir 12 og får "litt" mer selvbestemmelsesrett, så må jeg som mor gjør det jeg syns er best - utifra barnets reaksjoner etter samvær med far.. Advokat er koblet inn, så alt av samværsavtaler går igjennom han, og for å være sikker på at jeg går rette veien ( slik at ikke barnefar kan komme i ettertid og si noe på måten det blir gjort på) Er enig i at samværsrett blir feil ord å bruke, men det er til og med det ordet familievernkontoret bruker! Far har samværsrett og far har rettigheter.. Spurte sist jeg var der, om hva med barnets rettigheter? Men det fikk jeg ikke noe godt svar på, annet enn at systemet er slik... Men når en av dere snakket om å holde igjen barnet fra samvær og koble inn BV, hvordan er gangen i det? Det blir som å nekte samvær det? Hva er BV rolle? Det som er så trasig, er at barnefaren er veldig manipulativ og veldig flink til å ta på seg en maske hvor han sitter så høflig, og fin i målet overfor f.eks advokat/ familievernkontor - sist vi var på familievernkontoret satt han rett og slett og løy! og familiekontor-mannen var mer opptatt av å snakke om fars rettigheter og fars samværsrett enn å være en nøytral person oppi det hele! Så går vi ut ifra kontoret, og vips er han like jævlig som alltid.. Jeg skjønner så godt hva du mener, og jeg opplevere det i min situasjon også. Barnefaren tar på seg masken sin, sier tingene som han vet ønskes å bli sagt, lyver, og er den samme dritten når de menneskene som burde se dette ikke er tilstedet... Men husk at det å stoppe et samvær og gå rettens vei er en lang prosess, og det er koplet inn barnepsykologer og dette er for å avsløre den foreldren som "ikke er egnet" om jeg kan bruke det ordet. Den foreldren vil som regel snuble i sitt egen skit til slutt og bli avslørt! Dere får jo "en midlertidig begjæring" i første omgang fra retten, og kanskje ender opp på en prøveperiode på f.eks 4 måneder etter første rettsmøte, så et nytt rettsmøte etter det... Du kan anke om du føler at avgjørelsen blir helt gæren, men det er jo retten som igjen bestemmer om du får medhold på ankelsen. Advokatene har faktisk ikke lov å "spisse albuene" så mye i vanlig rettsmøter, men i hovedforhandlinger, der kan de trykke på de tøffeste steder, stille spørsmål som er provoserende for mottakeren osv... Jeg fikk et tilsvar fra barnefaren min her om dagen hvor alt er en ren og skjær løyn... At det var jeg som hadde forårsaket blåmerkene på sønnen vår, at jeg hadde slått ned barnefaren, ikke omvendt som faktisk skjedde.. Det er sårende, tøft og vanskelig å høre på løyner og vanskelige ting som setter en barnemors klump i halsen... Er 2 uker til første rettsmøte her, og har endel nerver kjenner jeg! Men ønsker deg masse masse lykke til!! "Gabby" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lisha Skrevet 10. oktober 2012 #17 Del Skrevet 10. oktober 2012 Huff, ønsker deg masse lykke til på rettsmøte Gabby! *sender deg en god klem* Kjenner følelsen der barnefaren klarer å trykke på alle de såre punktene og snu og vende på alt! Blir kjempesint, men samtidig så lei meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå