Gå til innhold

Sykemelding pga graviditetsplager på dagpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper de som vet noe om dette gidder å svare.

Ja, jeg har gått på dagpenger en stund nå, og har bare 2 uker igjen av dem. Er gravid i 5 mnd, og det er derfor umulig for meg å få jobb da jeg bare kan jobbe en kort periode før fødsel + at jeg ikke kan stå ordentlig på i jobben pga masse graviditetsplager. Jeg gikk til fastlegen min idag for å få sykemelding, men hun ville ikke gi meg mer enn 14 dager full sykemelding. Hun ville egentlig bare gi meg 50% sykemelding, men helst ingenting i det hele tatt. Hun mente at det ikke var bra å sykemelde seg osv.

Hva skal jeg gjøre? Jeg er jo avhengig av sykemelding for å få noen som helst inntekt iom at dagpengene mine snart går ut og at jeg ikke kan få jobb pga helsa.

Skal jeg bytte lege? Trodde ikke hun kunne nekte meg sykemelding? Hvertfall ikke når situasjonen er slik?

Vær så snill å kom med råd, er så fortvilt :(

Anonym poster: 9e0266b0b87a92f2d967eb64cef501a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig kan legen nekte deg sykmeldig! Hvis legen mener du ikke oppfyller kravene til en sykmeldig så vil du heller ikke får det. Legen har rett og slett ikke lov å sykmelde deg for at du skal få penger, hadde legen gjort det så hadde hun gjort noe ulovlig som i verste fall kan gi konsekvenser for legen.

Så du må nok skaffe deg en jobb hvis du skal ha en inntekt, ellers så må du oppsøke sosialkontoret når dagpengeperioden er over.

• Liker 12
Skrevet

Slike ting skulle du tenkt på før du ble gravid. Kan ikke få sykemelding bare fordi du trenger inntekt.

Anonym poster: 3b3c12440fbf5f72bbaed886f894df51

• Liker 6
Skrevet

Håper de som vet noe om dette gidder å svare.

Ja, jeg har gått på dagpenger en stund nå, og har bare 2 uker igjen av dem. Er gravid i 5 mnd, og det er derfor umulig for meg å få jobb da jeg bare kan jobbe en kort periode før fødsel + at jeg ikke kan stå ordentlig på i jobben pga masse graviditetsplager. Jeg gikk til fastlegen min idag for å få sykemelding, men hun ville ikke gi meg mer enn 14 dager full sykemelding. Hun ville egentlig bare gi meg 50% sykemelding, men helst ingenting i det hele tatt. Hun mente at det ikke var bra å sykemelde seg osv.

Hva skal jeg gjøre? Jeg er jo avhengig av sykemelding for å få noen som helst inntekt iom at dagpengene mine snart går ut og at jeg ikke kan få jobb pga helsa.

Skal jeg bytte lege? Trodde ikke hun kunne nekte meg sykemelding? Hvertfall ikke når situasjonen er slik?

Vær så snill å kom med råd, er så fortvilt :(

Uff! Det høres ut som en vanskelig situasjon du er i. Klem til deg. :klem:

Du må jo ha en inntekt. Har du snakket med NAV om AAP kan være noe for deg? Eller søke om forlengelse av arbeidsledighetstrygden?

Anonym poster: 19d0c38d5f11a07efe004bcaab73c5e7

• Liker 1
Skrevet

Du må jo ha en inntekt. Har du snakket med NAV om AAP kan være noe for deg? Eller søke om forlengelse av arbeidsledighetstrygden?

Får man ikke sykemelding av legen oppfyller man neppe kravene for aap.

• Liker 4
Skrevet

Får man ikke sykemelding av legen oppfyller man neppe kravene for aap.

Men er det ikke slik at man kommer over på AAP, for å finne et "tilbake til livet/ut i jobb"-program da?

Skrevet

Graviditetsplager er da ikke grunn til å hoppe over på aap, Har man ikke opparbeidet seg rettigheter så får man engangsstønad.

Anonym poster: 53ddaa486afdf0f06e6f8beaa8fe85a8

• Liker 1
Skrevet

OK, får du ikke dagpenger, og ikke er syk, så søk AAP... :vetikke:

Det er flott at folk forventer mye av velferdssystemet, men det får da finnes grenser. Problemet er jo ikke at TS har problemer med å klare seg i arbeidslivet eller er langvarig syk, men at hun ikke har noen jobb og ikke har rett på dagpenger. To helt forskjellige ting.

TS, dette var en kinkig situasjon. Men er du alene, eller er dere to om dette? I så fall må mannen nesten bare ta regningen fram til du er i stand til å jobbe igjen, for som legen påpeker er det ikke noe å sykemelde for hvis du faktisk ikke er syk.

Anonym poster: 868727703be7ddb7d14005e4bcc2bdb2

• Liker 3
Skrevet

Men er det ikke slik at man kommer over på AAP, for å finne et "tilbake til livet/ut i jobb"-program da?

For å ha rett på AAP må man ha fått redusert arbeidskapasiteten med minst 50% pga sykdom eller skade. Siden graviditet hverken er en sykdom eller en skade har man ikke rett på AAP.

Skrevet

Nå vet jo ingen her hva graviditetsplagene går ut på da.

TS; er det slik at legen ikke vurderer dine plager å være til hindring for jobb - og har du grunn til å mene at det ikke er riktig?

Anonym poster: 66dc9c38643447e4a823e9afec5ddfdd

Skrevet

Nå vet jo ingen her hva graviditetsplagene går ut på da.

TS; er det slik at legen ikke vurderer dine plager å være til hindring for jobb - og har du grunn til å mene at det ikke er riktig?

Anonym poster: 66dc9c38643447e4a823e9afec5ddfdd

Det er til hindring for jobb. Jobbet i sommer, men de tok inn en ny i jobben istedet for å ha meg der videre. Det var fordi jeg ikke klarte å jobbe ordentlig. Har hatt noen sinnsyke magesmerter som gjør at jeg faktisk ikke kan stå ordentlig oppreist. Er derfor nødt til å ta det rolig. Har lavt blodtrykk, og blir derfor veldig uvel og svimmel når jeg står oppreist. Har vært til legen før pga magesmertene, og de tok ultralyd og sjekket, men alt så helt fint ut, så det må vel stå på at hun ikke tror på meg?

Og det er vel ingen som kan begynne i ny jobb når de har det på den måten?

-TS

Skrevet

Det er til hindring for jobb. Jobbet i sommer, men de tok inn en ny i jobben istedet for å ha meg der videre. Det var fordi jeg ikke klarte å jobbe ordentlig. Har hatt noen sinnsyke magesmerter som gjør at jeg faktisk ikke kan stå ordentlig oppreist. Er derfor nødt til å ta det rolig. Har lavt blodtrykk, og blir derfor veldig uvel og svimmel når jeg står oppreist. Har vært til legen før pga magesmertene, og de tok ultralyd og sjekket, men alt så helt fint ut, så det må vel stå på at hun ikke tror på meg?

Og det er vel ingen som kan begynne i ny jobb når de har det på den måten?

-TS

Ja, og legen lurte på hvorfor jeg trengte sykemelding når jeg ikke jobber, men tingen er jo den at helsesituasjonen nå pga gjør at jeg ikke kan få jobb og jobbe. Derfor ønsker jeg sykemelding på dagpengene slik at jeg faktisk har levebrød jeg også.

-TS igjen

Skrevet

Jeg skjønner at du er i en lei knipe økonomisk, men det er faktisk ikke sånn at man kan sykmeldes for å få levebrød. Hadde du hatt en jobb, hadde jobben vært pliktet til å tilrettelegge for deg, f.eks. ved å gi deg oppgaver som ikke innebærer at du må stå oppreist veldig mye. Hadde det ikke vært mulig, kunne du blitt sykmeldt.

Sykmelding er jo noe man får fordi man ikke kan utføre jobben man har. Du har jo ingen jobb du ikke kan utføre, så da kan du ikke sykmeldes fra noe. Men på dagpenger har man jo ofte plikter man må delta på, f.eks. kurs eller arbeidssøking, så hvis du deltar på noe sånt som du ikke kan utføre, kan du be om sykmelding fra dette. Men det er legen som vurderer om du er så syk at du ikke kan utføre dette. I ditt tilfelle har legen vurdert at det ikke er nødvendig. Da er det heller sosialkontoret som er riktig sted å rette dine økonomiske bekymringer til.

Anonym poster: 18d02914c4e8bff6e1826b7b50bb9230

• Liker 1
Skrevet

Som sagt, dette skulle du tenkt på før. Er helt frivillig å bli gravid. Er ofte lurt å ha sikret økonomi før man velger å sette et barn til verden. Eller, er du alenemor vil du få penger kastet etter deg så snart barnet er født.

• Liker 1
Skrevet

Som sagt, dette skulle du tenkt på før. Er helt frivillig å bli gravid. Er ofte lurt å ha sikret økonomi før man velger å sette et barn til verden. Eller, er du alenemor vil du få penger kastet etter deg så snart barnet er født.

Hva vet du om graviditeten var frivillig eller ikke?

Du burde ikke uttale deg om noe du ikke har peiling på.

Slike kommentarer som dette kan dere egentlig bare spare dere for, for det hjelper verken meg eller dere.

Skrevet

Hva vet du om graviditeten var frivillig eller ikke?

Du burde ikke uttale deg om noe du ikke har peiling på.

Slike kommentarer som dette kan dere egentlig bare spare dere for, for det hjelper verken meg eller dere.

Gi deg. Abort er fortsatt er frivillig handling!

• Liker 1
Skrevet

Bland for pokker ikke abort inn i dette.

Skrevet

Bland for pokker ikke abort inn i dette.

Ikke vær så hårsår.

Når folk skriver at graviditet ikke er frivillig er det på sin plass å påpeke at det faktisk er det. Ingen skal måtte tro at graviditet i Norge ikke er frivillig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...