Gjest Mann Skrevet 9. oktober 2012 #1 Skrevet 9. oktober 2012 Mor hadde et ok betalt vikariat, men da det utløp gikk hun rett over i dagpenger. Gikk på dagpenger i ett år og så rett over i sykmelding. Har vært sykmeldt i flere måneder og lever på arv (har mye i banken). Til tross for at hun har full konto så må jeg betale barnebidrag beregnet på 0.- i årlig inntekt, og dette begynner å tære alvorlig på økonomien min. Jeg bad NAV om å skjønnsligne henne, men fikk til svar at det ikke ble gjort når hun hadde krav på dagpenger. Nå har hun ikke det lengre, så jeg lurer på om det er mulighet for skjønnsligning nå når hun faktisk ikke er i NAV-systemet lengre? Hun får vel ikke sykepenger av dagpenger? For ordens skyld; hun har så mye på konto at hun ikke behøver å tenke på å jobbe på leeeeeenge... Hilsen mann som begynner å nå grensen.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #2 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg vet lite om skjønnsligning. Jeg vet bare at jeg selv ikke tok kampen med eksen om skjønnsligning i alle år. Hos meg gikk det ikke på formue, men andre ting. Generelle betraktinger. Det er inntekten som gir oss hva vi har å leve for. Formue er en helt annen ting. Ikke all formue er tilgjengelig for bruk. Formue regnes heller ikke som inntekt. Jeg er god for noen millioner om jeg selger unna. Jeg eier verdier. Dette har null betydning for meg i det daglige. Jeg snur og vender på krona for å klare meg på aap. Jeg kan heller ikke tenke meg at om du har formue i bank, bsu eller noe som lett kan omsettes til penger vil gi utslag på barnebidrag. Renteinntekter bør jo komme inn som inntekt. Anonym poster: 9a96e69786bc5cf1acd5720ffb2f17f2
Gjest Mann Skrevet 9. oktober 2012 #3 Skrevet 9. oktober 2012 Hun har penger "lett tilgjengelig", for det er det hun lever av og betaler sine løpende utgifter med. Hun har ingen annen skattbar inntekt. Mulig hun jobber svart i tillegg (har gjort det før), men det vet jeg ikke noe om. Jeg vet akkurat hvor mye hun har også, og det er ikke nok til at det gir nevneverdig utslag på renteinntekt. Ihvertfall ikke på en sånn måte at det vil gjøre noe forskjell i bidragsberegningen. Misforstå meg ikke, jeg unner henne pengene hun har. De kan hun såklart gjøre akkurat hva hun vil med, men at hun velger å gå arbeidsledig, rett over i sykmelding (hun har i alle år løyet på seg en viss diagnose, gjorde det når vi var gift også) og jobber svart for å få mest mulig bidrag fra meg er ikke greit. Hun "skryter" til ungene våre og til venner og familie om at hun er blitt en proff systemsnylter og at hun ikke trenger å gjøre et slag for å få penger. Provoserende....
smilo Skrevet 9. oktober 2012 #4 Skrevet 9. oktober 2012 Hvorfor anmelder du henne ikke om hun jobber svart 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #5 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg synes at om man ikke tar seg av ungene man har satt til verden, er det bare rett og rimelig at man betaler barnebidrag. Hva med å være en pappa som tar seg av ungene sine? Er ikke noen bidrag ved delt omsorg, vet du. Mindre bidrag til mor, og mer verdighet til far Anonym poster: 2f5dba539fa82595a080790341132d2b
Sophie-Ann Skrevet 9. oktober 2012 #6 Skrevet 9. oktober 2012 Såvidt jeg vet, så spiller det ingen rolle for NAV hvor mye hun har på kontoen. Hun kan ha 0 i inntekt og ha 30 mill på konto, må du fremdeles betale bidrag....tror jeg....
Gjest Mann Skrevet 9. oktober 2012 #7 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg har ikke noe imot å betale bidrag, og jeg kan ikke ha ungene mer for mor nekter. Det har vært rettssak og vi inngikk et forlik for å få ende på prosessen, og tro meg den har vært lang og vond. Hun har flyttet langt unna med ungene (før den nye loven om flytting kom) så samværet begrenser seg selv. Og nei, selv om jeg flytter etter kan jeg ikke forvente meg mer samvær så lenge hun baserer seg på bidrag og aleneforeldrestøtte som hovedinntekt. Hun har netto inn 9500 i bidrag, trippel barnetrygd, skatteklasse 2 pluss subsidiert bolig. I tillegg unnlater hun å betale for samværsreiser og kjøper aldri noe ungene trenger. De må få klær av meg for å i det hele tatt ha noe som passer. Jeg tar meg av ungene mine så godt jeg kan, og hadde det vært opp til meg så hadde jeg hatt hovedomsorgen. Men etter mange år i rettsvesenet har jeg fått opp øynene for at barnefordeling ikke handler om "barnas beste", en erfaring mange menn deler med meg. Jeg sørger for mine unger, men det gjør ikke mor. Hvorfor skal jeg akseptere at hun vrir seg unna sin forsørgerplikt?
smilo Skrevet 9. oktober 2012 #8 Skrevet 9. oktober 2012 Skatteklasse to kan hun bare se langt etter hvis hun ikke har inntekt som fradraget kan føres mot. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå