Gå til innhold

Litauisk ebay-selger som jeg tror selger tjuvgods fra Norge, mulig å annmelde?


AnonymBruker

  

2 stemmer

  1. 1. Er det vits å annmelde?

    • Ja
      2
    • Nei
      0
    • Tror ikke det er tjuvgods
      0


Anbefalte innlegg

Visste ikke hvor jeg skulle poste det, så jeg poster det i Skråblikk og generaliseringer, for at det kan jo hende at jeg tar feil.

Jeg handler en del fra ebay, og da spesielt fra ebay.com og ebay.co.uk. I det siste har jeg lagt merke til en ebay-selger på ebay.co.uk, som selger brukte klær i alle størrelser og typiske "norske" merker (enten norske eller populære i norge) veldig billig! Startpris er på 0,99 pund. Og det er merker som Bergans, North Face, Moods Of Norway, Helly Hansen, Gant, G-star osv. En ganske ny butikk, hun har ikke hatt så mange salg ennå, under 150.

Hvorfor tror jeg at det er tjuvgods? Vel, disse merker er ikke populære i Litauen, så jeg tror ikke det er litauisk svar på "Fretex". Og jeg anser det som lite sannsynlig at selgeren selger sine egne brukte klær, fordi hun selger i alle størrelser, både for kvinner og for menn. Jeg tror som sagt at klærne kommer fra Norge/Scandinavia, fordi alle merker hun selger er så påfallende typiske norske. Jeg tror heller ikke de er kjøpt på lovlig vis, f.eks. på Fretex i Norge, fordi der er det jo dyrt! 0,99 pund er jo 10 kroner, man får ikke kjøpt Moods Of Norway-genser for det på Fretex, og i så fall selger hun med tap. Og siden disse merker er så typiske populære i Norge, hun kunne solgt dem på finn.no for mye høyre pris.

Det er jo en annen ting også da. Jeg bor i Oslo, hvor det er ganske vanlig at folk pga mangel på plass flytter vitner-klær i kjellerbod om sommer, og MANGE av mine venner opplevde tjuverier i kjellerboder. Det er snakk om Canada goose jakker, diverse sportsklær, merkeklær og kofferter (antaglivis tatt for å transportere klær) som blir stjålet. Det virker som tjuvere tar seg god tid, og har peiling, de plukker ut dyre merkeklær, og lar resten ligge. :sjokkert:

Jeg vil ikke skrive navnet på ebay-selger, fordi jeg ikke vil reklamere for henne, om dere skjønner. Men jeg skriver konsekvent "hun" fordi det er et jentenavn i butikk-navnet. Men det jeg lurer på, er det mulig å annmelde henne? Er det noe vits? Enten til ebay eller norsk politi? Har jeg nok grunnlag eller er jeg helt på bærtur?

Jeg legger til at jeg er selv øst-europeisk, dog har bodd lenge i Norge. Det er derfor jeg skriver med sånn sikkerhet om at jeg vet om hvilke klesmerker er populære eller ikke der...

Anonym poster: 78af503d0b2cd77851529bba01c2d8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det masse informasjon om temaet

http://pages.ebay.co.uk/safetycentre/lawEnforcementReporting.html

Å anmelde kan slå ut begge veier, så lenge du har kun teorier og ingen navngitte ofre for klestyveri hvor tøyet senere ble funnet igjen på eBay stiller politiet langt svakere om de skal gjøre noe.

Hvis en av vennene dine kjenner igjen jakka si på eBay vil dere stå langt sterkere.

Anonym poster: fe87afd5b4473191fc8b8018afe172a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Ja, jeg ser allerede nå, jeg har ingen grunnlag for annmeldelse.. Er det noe vits å tipse politiet om denne butikken i det hele tatt, når det er bare min teori?

Og sånne vanlige merkerklær, som f.eks. Bergans skibukse, har vel ingen "serial number"? Hva skal jeg gjøre da, jeg kan tipse alle venner på facebook, om denne butikken, så kan de se om de finner sine klær der? Men resikerer vel bare å reklamere for den butikken da.. :(

Jeg klarer ikke å la være å tenke på det, jeg kjøper en del brukte klær på ebay selv, og det falt meg aldri inn at det kan være tjuvgods, ikke før nå.. :(

Anonym poster: 78af503d0b2cd77851529bba01c2d8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant butikken ganske kjapt. Enig i at det virker ganske suspekt med brukte klær med alle forskjellige størrelser og til begge kjønn, med såpass skandinaviske merker. Hvem "kommer over" 7-8 shelljakker fra Helly Hansen, Napapijri osv, for så å selge de så billig? Her tror jeg du har resonnert i riktige baner du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Jeg regnet med at det var enkelt å finne, ja. Ikke mange som selger norske merker på ebay.co.uk. Hvis vi er flere som tipser politi, kan det være at vi blir tatt på alvor?

Jeg fant nå ut at man kan tipse politi på nettet, og tror jeg gjør et forsøk..

https://www.politi.no/tjenester/tips_politiet/Tips_1.xhtml

Anonym poster: 78af503d0b2cd77851529bba01c2d8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...