Gå til innhold

Vil bryte lydmuren (hopp i fallskjerm fra 36.500 meters høyde)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Galskap eller mot?

Østerriske Felix Baumgartner starter etter planen turen opp til Stratosfæren kl 14, der han som første menneske skal forsøke å bryte lydmuren på veien ned.

Den største spenningen er imidlertid om hvordan kroppen hans vil takle de enorme påkjenningene å hoppe fra en så enorm høyde, og i tillegg en helt annen atmosfære enn det "menneskevennlige" atmosfæren.

Går ting galt, risikerer han følgende:

* Blodet koker og skaper farlige bobler.

* Spinne ut av kontroll, enorm belastning på indre organer, først og fremst enorme indre blødninger.

* Temperaturfall (på veien ned er temperaturen så lav som minus 70 grader)

Eneste beskyttelse Baumgartner har, er en type drakt som er spesialdesignet for anledningen.

Begivenheten vil bli sendt på mange nett-TV verden over, blant annet på Dagbladet.no, VG.no etc.

Det blir spennende å se hvordan kroppen til Baumgartner takler belastningene, og om rekordforsøkene (bl.a å bryte lydmuren) går i boks. Men som jeg spurte i innledningen, galskap eller mot? Tanker?

Anonym poster: 2a120dffb715366f6ed27e586ed00a0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mot er å handle mot sin frykt. Som å gå inn i et brennende hus for å redde liv.

Galskap er å innbille seg at man kan fly og derfor tråkker rett ut i luften.

Er han redd så stoler han ikke på utstyret sitt. Hvis han tror utstyret ikke takler påkjenningene så er han gal hvis han likevel utfører stuntet. Er han gal så ville ingen ha hjulpet han med stuntet.

Han er vel en person med mye penger og har fått et eller annet idiotisk innfall som han "bare må" utføre.

Anonym poster: 400c9b75279c90f9aa848c30ea2fb3bd

Gjest Disguise
Skrevet

hehe du postet innlegget 13:37. Leet.

• Liker 1
Skrevet

Galskap, men ikke nødvendigvis i negativ forstand synes jeg ;) Synes det skal bli kjempeinreressant å følge med på, har lest mye om denne saken og synes det er virkelig spennende, særlig hva som vil skje når han bryter lydmuren. Håper alt går bra!!

Skrevet

hehe du postet innlegget 13:37. Leet.

Hva mener du?

Skrevet

Galskap, men ikke nødvendigvis i negativ forstand synes jeg ;) Synes det skal bli kjempeinreressant å følge med på, har lest mye om denne saken og synes det er virkelig spennende, særlig hva som vil skje når han bryter lydmuren. Håper alt går bra!!

Enig med tankene dine omkring dette, det skal bli spennende å følge dette. Hører at NASA-folk følger dette forsøket nøye, så det blir en slags legitimitet i dette, dvs: vanskelig å kalle ham gal i ordets negative forstand.

Det står at han vil hoppe i ca 1110 km i timen..jeg ser for meg at flammene står ut etter ham (jeg har sett for mange tegnefilmer, antagelig) :)

Skrevet

Jupp, det er mye interessant vitenskapelig info de kan trekke ut av dette forsøket! De vil vel særlig se litt på oppbygningen og funksjonene til romdrakter hvis jeg husker rett!

Skrevet

Hvil i fred, håper han ikke har barn.

Skrevet

Hvil i fred, håper han ikke har barn.

Eheh, det var da voldsomt til pessimisme.

Jeg prøvde å finne ut om han hadde barn, men ser ut til at han er barnløs. Så en bekymring mindre ;)

Skrevet

Hvis han hadde hatt barn synes jeg det han gjør hadde vært helt feil, men det har han vel ikke? Vi får tenke positivt og håpe det går bra, og hvis ikke så var i hvert fall alt hans eget valg!!!

Skrevet (endret)

Men han måste vel ha noe som gjør at han kan andas? På så høy høyd er det vel ikke mulig hvis han ikke har det??

Red. Hvor høyt er det forresten?

Endret av Nusseli
Skrevet

Hvis han hadde hatt barn synes jeg det han gjør hadde vært helt feil, men det har han vel ikke? Vi får tenke positivt og håpe det går bra, og hvis ikke så var i hvert fall alt hans eget valg!!!

Etter en liten etterforsning på internett, så er han barnløs, men han har foreldre og kjæreste. Jeg er enig i at om han hadde barn, så burde han ikke hoppet.

Men han måste vel ha noe som gjør at han kan andas? På så høy høyd er det vel ikke mulig hvis han ikke har det??

Red. Hvor høyt er det forresten?

Jeg vet ikke om det finnes noe "angre"knapp, jeg oppfattet det dithen at når han først er på vei oppover, så må han gjennomføre planen.

Han skal hoppe fra 36.576 meters høyde, som tilsvarer utkanten av verdensrommet (eller fra Stratosfæren).

Skrevet

Han har med seg oksygen for noen minutter. 36500 meter :)

Skrevet

Eh, nusselig, jeg er ikke sterk i svensk, tolket det som at du spurte om han hadde med seg noe dersom han angret og likevel ikke vil gjennomføre. Takk til Hedvig for å gi korrekt svar (og note to myself: lære mer svorsk!)

• Liker 1
Skrevet

Haha jeg skal innrømme jeg måtte tenke ganske hardt da! Men det er jo også interessant å tenke på, hva skjer hvis han brått ikke vil gjennomføre? Ikke at jeg tror det skjer, men det er jo alltids en mulighet.

Skrevet

Haha jeg skal innrømme jeg måtte tenke ganske hardt da! Men det er jo også interessant å tenke på, hva skjer hvis han brått ikke vil gjennomføre? Ikke at jeg tror det skjer, men det er jo alltids en mulighet.

Tvilsomt. Eks fallskjermjeger i Australia, har rekorden for laveste basehopp som var på 28 meter, testet en prototyp på vinger ved å fly over den Engelske kanal og innehar x antall andre fallskjermsrelaterte verdensrekorder.

Skrevet

Tvilsomt. Eks fallskjermjeger i Australia, har rekorden for laveste basehopp som var på 28 meter, testet en prototyp på vinger ved å fly over den Engelske kanal og innehar x antall andre fallskjermsrelaterte verdensrekorder.

Nei altså, jeg mener også det er tvilsomt, jeg bare lurer på muligheten helt hypotetisk sett.

Skrevet

Oj, vilken panik i så fall! Jag hade ALDRIG klarat av att utsætta mig før något sånt!

Skrevet

Oj, vilken panik i så fall! Jag hade ALDRIG klarat av att utsætta mig før något sånt!

Han som skal hoppe i dag, har gjort over 2500 hopp, fra ulike høyder, fra bygninger, så han er nok veldig godt utrustet mentalt og psykisk og fysisk sett for et slikt hopp fra ekstreme høyder.

Jeg har hoppet i fallskjerm i Australia, og det var en opplevelse, men å hoppe fra en så ekstrem høyde, helt fra utkanten av jordas atmosfære...man kan se konturene av verdensrommet bakenfor. Jeg hadde antagelig fått panikk. For det er ingen tvil om at det er en av de mest ekstreme tingene et menneske kan gjøre, og for slikt, så kreves det enormt mye av det mennesket som skal gjennomføre slike stunt, og det har tydeligvis Baumgartner.

Skrevet

Dette er ikke noe nytt. Sist gang noen hoppet fra denne høyden, var i 1960. Fra en høyde på 31,333meter!

Antagelig er det denne rekorden Felix vil slå, og jeg ønsker ham lykke til! :)

Uansett vil det ikke bli like imponerende som bragden til Joe Kittinger, siden dette var på en tid i historien der man ikke hadde noen erfaring med astronauter i verdensrommet.* Den første astronauten på "romtur" EVA, var Alexey Leonov i 1965.

*Sånn teknisk sett, regner man ikke ~30km som "kanten til verdensrommet", da må man opp til 100km høyde, selv det også bare en valgt definisjon, ingen absolutt fysisk grense.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...