Gå til innhold

Barn i "fighter- relasjon"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner til fenomenet, og har noen tanker og erfaringer om dette?????

Anonym poster: 03aef726a44b82ae930cf06f4de7a636

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, kjenner til dette fenomenet og syns det er en interessant vinkel å forstå barns atferd ut fra. Det handler, når alt kommer til alt, om å svelge sin egen stolthet/flauhet og tørre å stå i situasjonen som en voksen og ikke la frykten for barns sinne, raseri, tårer eller "rar atferd" få vinne. Tørre å være den voksne, slik jeg ser det.

• Liker 1
Gjest Cupcakegirl
Skrevet

Ja, i og med at jeg er lærer så har jeg noe kjennskap til det. Noe spesielt du tenker på?:)

Skrevet

Lurte på om det er en utrangert tankegang?

Holder på å lese boka "Barns kamp med voksne", og i og med at boken er litt gammel, var jeg litt usikker på om man er gått bort fra mange av måtene å se på barn.

Kjenner meg veldig igjen i den boka selv, og er lettet over å få knagger å henge ting på.

Men vil ikke låse meg til det, og bli for opphengt i teoriene, dersom dette egentlig er helt utrangert???

TS

Anonym poster: 4d8382cd236987ecbc8eb12d0bab02f0

Gjest Cupcakegirl
Skrevet

Nei, jeg vil ikke si det er utrangert tankegang i det hele tatt. Teorier bør en ikke låse seg fast til uansett, men se på det som en veiledning, syns jeg da. Men jeg er ikke noen professor i pedagogikk, jeg snakker bare av egen erfaring. De fleste lærere erfarer såkalte fighterbarn fra tid til annen:)

Skrevet

Takk. Det er vel et poeng å hente erfaringer og synspunkter både fra professorer, og de som praktiserer pedagogikken, nemlig de som er sammen med barn.

Har et tilfelle hjemme, og jobber intenst med å klare å håndtere ham bedre, er i ferd med å kartlegge hva det er som gjør at han "treffer" meg, hva er mine sårbarheter som mor, siden han klarer å få meg dit jeg ikke vil. Han er utspekulert og inteligent, og jeg går i fella hver gang..