Gjest asanti Skrevet 9. oktober 2012 #1 Skrevet 9. oktober 2012 Det er så sinnsykt mye surr på arbeidsplassen min. Nå har en av mine kollegaer problemer med at hun fikk kontrakt på 100% stilling i august, men får ikke nok timer og arbeidsgiver nekter å betale ut det resterende. Noen som vet om noe lover vi kan slenge i bordet får å få det hun har krav på? Stillingen er på 154t ca i mnd. Men ender alltid med at hun ikke får betalt for mer enn 100 ca da dem ikke har mer timer å gi henne.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #2 Skrevet 9. oktober 2012 Hm, kanskje arbeidsmiljøloven § 10-1, første ledd, som definerer arbeidstid som den tiden arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver? Ellers tror jeg nesten dette er en del av den ulovfestede arbeidsretten, at det bare er gjengs praksis. Hvis hun og arb.giver har kontrakt på at de disponerer 100% av arbeidstiden hennes, er det kun deres problem om de ikke benytter seg av dette, ikke hennes problem, og hun skal ha lønn. Vi hadde et ikke fullstendig ulikt tilfelle hos min arbeidsgiver tidligere i år. En ansatt returnerte til jobben etter lengre tids sykemelding etter en stor skade. I mellomtiden hadde arb.giver lagt ned arbeidsstedet hans, og brukte derfor lang tid på å finne nye oppgaver til ham. De betalte ut lønn, men prøvde seg på å kreve at de timene arb.taker ikke hadde jobbet (men hadde stått til disposisjon og vært klar til å jobbe) skulle jobbes inn til de tider og med de oppgaver som arb.giver fant det for godt å sette ham til. Etter at fagforeningen involverte seg, skjønte arb.giver at de var på gyngende grunn, og arb.taker beholdt lønna uten å "skylde" arb.giver timer. Hun er forhåpentligvis fagorganisert? Hvis ikke, kan kanskje juss-buss eller andre jusstudent-hjelpeordninger hjelpe med å legge press på arb.giver. Anonym poster: b586cc22844d5eab7ad2b96482f5b5a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå