AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #1 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg har akkurat begynt å løpe ute, og klarte å løpe 2 km bare. Sist løp jeg på mølle, og da klarte jeg 5 km Er det vanligvis lettere å løpe på mølle enn å løpe ute? Ble jo litt skuffa av å bare klare 2 km! Anonym poster: a738df534065296646ac627e45902f12
Papirbit Skrevet 9. oktober 2012 #2 Skrevet 9. oktober 2012 (endret) kommer ann på fjell, oppoverbakke og vær vil jeg tro, er det mye bakke forskjell der du bor? personlig syns jeg at det er mye bedre å løpe ute:) Og jeg lurer litt på om det har noe med regulering av fart å gjøre. Du merker kanskje ikke selv hvis du løper litt for fort ute,men å løpe fortere enn planlagt er jo umulig på en mølle. Endret 9. oktober 2012 av Papirbit
anónimo Skrevet 9. oktober 2012 #3 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg opplever at det er avhengig av hva jeg er vant til i perioder. Er jeg vant til å løpe inne, er det tungt å løpe ute og omvendt.
Gjest *Maja* Skrevet 9. oktober 2012 #4 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg synes det er tyngre å løpe ute da det ofte er litt variasjoner i helling ute som en ikke tenker over, mens en på mølla kan styre dette selv. Det er er også lettere som andre sier å løpe fortere ute. På mølla løper du jo etter farten du har satt.
Yme Skrevet 9. oktober 2012 #5 Skrevet 9. oktober 2012 Det er lettere å løpe på mølle, siden der beveger "bakken" seg, på en måte. Du trenger ikke dytte deg fremover, på samme måte som når du er ute, fordi beltet automatisk er i bevegelse.
OPIgirl Skrevet 9. oktober 2012 #6 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg synese også det går både lettere og fortere på mølle enn ute. Men jeg løper allikevel helst ute. så sant det ikke er snøstorm da,hehe,
Envy Skrevet 9. oktober 2012 #7 Skrevet 9. oktober 2012 Det er lettere å løpe på mølle. Du har en jevn hastighet og ingen ujevnheter i underlaget. Kan nok stemme at du bare klarte 2 km ute og 5 på mølle. Forskjellene er ganske store!
Kladd Skrevet 9. oktober 2012 #8 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg synes det er mye lettere å løpe ute, jeg! Ute klarer jeg å løpe mye fortere og lengere enn på mølla! Kanskje det bare er psykisk; jeg blir ganske utmattet av stirrekonkurransen mellom meg og mølle-displayet! 1
pressplay Skrevet 9. oktober 2012 #9 Skrevet 9. oktober 2012 Det er lettere å løpe på mølle, siden der beveger "bakken" seg, på en måte. Du trenger ikke dytte deg fremover, på samme måte som når du er ute, fordi beltet automatisk er i bevegelse. Er enig at det er lettere på mølle, men argumentet ditt holder ikke vann. Du beveger deg relativt til underlaget, som går bakover, så derfor må du dytte deg framover selv om du oppfatter det som at du står på samme sted. Om du er om bord på 1 km langt tog som går i 10km/t og starter helt framme hos konduktøren, jogger bakover i toget i 10 km/t så har du fortsatt løpt 1 km selv om gps-posisjonen din er den samme.
Yme Skrevet 9. oktober 2012 #10 Skrevet 9. oktober 2012 (endret) Er enig at det er lettere på mølle, men argumentet ditt holder ikke vann. Du beveger deg relativt til underlaget, som går bakover, så derfor må du dytte deg framover selv om du oppfatter det som at du står på samme sted. Om du er om bord på 1 km langt tog som går i 10km/t og starter helt framme hos konduktøren, jogger bakover i toget i 10 km/t så har du fortsatt løpt 1 km selv om gps-posisjonen din er den samme. Det blir ikke det samme. På en tredemølle holder det at du hopper, så vil underlage fortsette å bevege seg. I et tog har du automatisk samme fart som toget har, så om du hopper vil du hoppe i samme hastighet som toget kjører. Jeg har hoppa på en tredemølle før, og jeg har hoppa i et tog, så jeg veit at det jeg skriver, stemmer. Endret 9. oktober 2012 av Yme 1
Papirbit Skrevet 9. oktober 2012 #11 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg synes det er mye lettere å løpe ute, jeg! Ute klarer jeg å løpe mye fortere og lengere enn på mølla! Kanskje det bare er psykisk; jeg blir ganske utmattet av stirrekonkurransen mellom meg og mølle-displayet! for meg er det helt klart psykisk, etter 10 minutter på mølla står jeg på nøyaktig samme sted,lite gøy! pluss så er jeg glad i variasjon og vind!
Gjest Tigress Skrevet 9. oktober 2012 #12 Skrevet 9. oktober 2012 Eg har sovna på mølle. Kid you not, altså. Så eg var nok snøggare på asfalten enn ute, ja...
pressplay Skrevet 11. oktober 2012 #13 Skrevet 11. oktober 2012 Det blir ikke det samme. På en tredemølle holder det at du hopper, så vil underlage fortsette å bevege seg. I et tog har du automatisk samme fart som toget har, så om du hopper vil du hoppe i samme hastighet som toget kjører. Jeg har hoppa på en tredemølle før, og jeg har hoppa i et tog, så jeg veit at det jeg skriver, stemmer. Du har jo automatisk samme farten som båndet på møllen på samme måte som på toget. Hopper du rett opp på toget lander du samme sted, på toget, men du har i realiteten forflyttet deg i forhold til bakken. Hopper du rett opp på en tredemølle vil du i forhold til bakken bli flyttet bakover, akkurat som på toget. Med andre ord så må du bruke kraft for å forflytte deg framover på båndet på tredemøllen selv om det ser ut som du står på samme stedet i treningssalen. Dette er ren fysikk Yme.
Yme Skrevet 11. oktober 2012 #14 Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Du har jo automatisk samme farten som båndet på møllen på samme måte som på toget. Hopper du rett opp på toget lander du samme sted, på toget, men du har i realiteten forflyttet deg i forhold til bakken. Hopper du rett opp på en tredemølle vil du i forhold til bakken bli flyttet bakover, akkurat som på toget. Med andre ord så må du bruke kraft for å forflytte deg framover på båndet på tredemøllen selv om det ser ut som du står på samme stedet i treningssalen. Dette er ren fysikk Yme. Båndet dytter uansett føttene dine bakover, så med en gang foten din lander, vil båndet skyve den bakover, istedenfor at du bruker kraft til å dytte deg selv forover. I forhold til å jogge på "stillestående bakke" trenger man stort sett bare å ta litt sats når man skal løfte beina. Når du løper ute, blir du bremsa litt ned, hver gang en fot havner i bakken, og da må du ta i for å dytte deg forover igjen. På et løpebånd, er båndet i en konstant fart bakover, så du trenger ikke bruke samme kraft på å dytte deg forover... Og uansett om du mener dette er feil, fordi du har lest fysikkbøker, så hjelper ikke det når jeg faktisk har testa det ut på en tredemølle. Edit: Det vi testa var å løpe på tredemølla vs. å løpe på bane. "To answer your questions, treadmill running and road running are not quite the same. Running on the treadmill is easier than running outdoors, for a variety of reasons. One reason is that the treadmill belt assists leg turnover, making it easier to run faster. So most runners find that their pace on the treadmill doesn’t correlate to their road pace. Also, some of the soft tissue conditioning or “hardening” that occurs with road running does not occur with treadmill running because the plate or base on the treadmill "gives" more than road surfaces. And, obviously there are no weather conditions to deal with when running indoors." http://beginners.run...ng-outside.html http://www.livestrong.com/article/160579-why-is-running-on-a-treadmill-easier/ Endret 11. oktober 2012 av Yme
pressplay Skrevet 11. oktober 2012 #15 Skrevet 11. oktober 2012 (endret) Ok, jeg skjønner at du ikke vil la deg overbevise. Det rare er at du resonnerer korrekt men trekker feile konklusjoner. Båndet dytter uansett føttene dine bakover, så med en gang foten din lander, vil båndet skyve den bakover, istedenfor at du bruker kraft til å dytte deg selv forover. Enig, du blir skjøvet bakover, la oss si med en fart i 10 km/t. For at du ikke skal forflytte deg bakover i treningssalen må du motvirke denne kraften med et fraspark framover som tilsvarer 10 km/t. Kroppen din er altså på vei bakover og du er nødt til å bevege deg framover for å stå på samme plassen i rommet. På et løpebånd, er båndet i en konstant fart bakover, så du trenger ikke bruke samme kraft på å dytte deg forover... her trekker du feil konklusjon. argumentet mitt finner du over. Endret 11. oktober 2012 av pressplay 1
Yme Skrevet 11. oktober 2012 #16 Skrevet 11. oktober 2012 Enig, du blir skjøvet bakover, la oss si med en fart i 10 km/t. For at du ikke skal forflytte deg bakover i treningssalen må du motvirke denne kraften med et fraspark framover som tilsvarer 10 km/t. Kroppen din er altså på vei bakover og du er nødt til å bevege deg framover for å stå på samme plassen i rommet. Ja, kroppen er på vei bakover, pga beltet. Når du løper forover da, og foten din lander, får du hjelp av beltet til å bevege foten bakover. Dette skjer litt når man løper på bakken også, siden man har fart, men i mindre grad fordi du blir bremsa litt ned når foten treffer bakken. Beltet som er i konstant bevegelse, og ikke beveger seg fordi du dytter det selv, vil "hjelpe" foten din å bevege seg bakover, før du må løfte den igjen for å ta et nytt skritt.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #17 Skrevet 11. oktober 2012 Jeg løp en del på mølle i vinter/vår med en fart på 8,5-9.00 og syntes det var mye lettere enn å løpe ute. Nå har jeg løpt ute i hele sommer og trent meg opp fra så å si null till mila på grei tid (under en time). Når jeg nå prøver mølla igjen og setter den på 10, klarer jeg ikke å holde ut så lenge. Det føles som om 10 på mølla går mye fortere enn 10 ute! Uansett - jeg er sikker på at det er forskjellig og at man bruker ulik muskulatur! En treningssak rett og slett (i dobbel forstan :-p). Anonym poster: b68acd9e849c5fb786899f1e957a8e9a 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 11. oktober 2012 #18 Skrevet 11. oktober 2012 Det kan rett og slett ha med temperaturen i lufta og gjøre. Om du kun er vant til å løpe i behagelig inne temperatur også hiver deg ut nå når det begynner å bli kjølig i luften så vil du merke det på prestasjonen og halsen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå