AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #1 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg er student, og har ikke sjangs i havet å få råd til å betale en stor tannlegeregning med en gang. Men jeg har kraftig tannpine, i den grad at jeg våkner av det om natten og sliter med å være på forelesning og konsentrere meg. Jeg begynner å innse at jeg MÅ gjøre noe med dette, det går utover både humør, spising og søvn, blir helt ødelagt. Spiser ibux hele døgnet men det hjelper nesten aldri. Har ikke mulighet til å låne av familie da de er lutfattige. Egentlig hadde jeg tenkt å vente til det store stipendet i januar, samt ønske meg penger fremfor gaver til jul, men jeg vet ikke om jeg holder ut så lenge. Sparer så godt jeg kan, men når jeg bare har lån og stipend, og enda ikke har fått napp på deltidsjobb så blir det sørgelig lite til overs. Er det helt idiotisk å bruke kredittkort til dette? Anonym poster: 3522a42b02a5e98c54c711745b427540
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #2 Skrevet 9. oktober 2012 Hva med å først få en vurdering fra tannlegen på hvor mye jobb som må gjøres og hva det kommer til å koste? Noen tannleger tilbyr betaling i flere avdrag. Det er også mulig å gå til studenter på odontologi fakultet som trenger praksis og da betaler du en sterkt redusert pris. Anonym poster: 218b15eda69ce0dc45e828b343af21e4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #3 Skrevet 9. oktober 2012 Det kommer til å koste mye. Jeg burde ha vært hos tannlege for over et år siden. Hadde også en midlertidig fylling som snart har forsvunnet. To av tennene mine er snart bare gapende hull. Det kommer til å bli dyrt. Jeg har sendt mail til flere tannleger idag og spurt angående avbetaling, det hadde jo helt klart vært det beste. Skal ringe flere i morgen. Men i verste fall så må jeg jo finne en måte å betale på. Får heldigvis refundert mye av det gjennom studentskipnaden, men jeg må jo betale det før jeg kan få igjen pengene. Det finnes dessverre ikke odontologisk fakultet her såvidt jeg vet (trondheim). Anonym poster: 3522a42b02a5e98c54c711745b427540
Zzyzx Skrevet 9. oktober 2012 #4 Skrevet 9. oktober 2012 Sjekk at de faktisk tar kredittkort, for det gjør ikke tannegen min...
mann3232 Skrevet 9. oktober 2012 #5 Skrevet 9. oktober 2012 Kredittkort og forbrukslån er dyre lån. Man skal gjøre alt man kan for å unngå å sette seg i gjeld til kredittkortselskapene. Når det er sagt, så kommer det jo alltid helt an på hva man skal bruke pengene på. Jeg synes personlig det er helt tåkete å betale feriereiser og byturer med kredittkort, så lenge man ikke skal betale alt ned når første regning kommer. Men, til de utgifter der man ikke har noe egentlig valg, og helst ville brukt av "buffer-kontoen" din om du hadde hatt en, så synes jeg forbrukslån kan forsvares. I denne saken går det jo ut over studiene dine, det vil si at du risikerer en enda dyrere utgang av denne saken; Å bli forsinket i studiene. Dette krever selvdisiplin. Jeg vet ikke hvor mye du får dekket av studentskipnaden, men jeg vil tro at en løsning for deg her er å betale ut regningen fra tannlegen selv, få tilbakebetalt det du kan fra skipnaden, og så betale restbeløpet når du får tilgang til penger. Utfordringen blir jo da bare å faktisk bruke pengene du får refundert til å betale ned på kortet. Det er mange som har gode hensikter i slike situasjoner, men hvor fristelsen blir for stor. Om du da sitter igjen med et restbeløp på kortet, så synes ikke jeg at det i dette tilfellet er galt av deg å "flyte på" minimumsbeløpet frem til januar, og så betale alt ut når du får en større utbetaling fra Lånekassen, eller om du får penger som julegaver. Kredittkort skal for min del være siste utvei, men det ser jo ut som om du er ved det punktet nå.
Gjest barista Skrevet 9. oktober 2012 #6 Skrevet 9. oktober 2012 I din situasjon hadde jeg først funnet en tannlege med rabattert pris for studenter. Jeg hadde kanskje til og med hørt med ett lite tettsted i nærheten av studiestedet, om muligheten til å gå til den offentlige tannlegen. Ei venninne sparte mange tusen på å sette av en dag, reise 3 timer, til ett tettsted i Telemark for å fikse tennene, enn å gjøre det på studiestedet. Hør med tannlegen om å spre betalingen utover. Siste utvei, betal med kredittkort, men vær obs på at du må betale det inn, innen 30-45 dager. Samme dagen som du har betalt tannlegen, søk student skipnaden om å få deler av beløpet refundert, og betal kredittkort regningen asap.
Eliza Doalot Skrevet 9. oktober 2012 #7 Skrevet 9. oktober 2012 Slik jeg forstår deg har du altså to alternativer, nemlig å vente med tannlege til januar (når du har fått stipendet) eller gå til tannlege nå og betale på kreditt som tilbakebetales når stipendet kommer? La oss sette opp to små regnestykker: Vi tar alternativ 2 først: Du går til tannlege nå, og betaler 10.000 kr på kredittkort. Med normale betingelser vil regningen da forfalle en gang i november. Etter det beregnes det renter For enkelthets skyld sier vi at du låner pengene i tre måneder og at renten er 25% (Vi hensyntar ikke evt rentersrente, skattefradrag eller innbetaling av minimumsavdrag da utslagene blir såpass små). Rentekostnaden på lånet vil da iløpet av låneperioden utgjøre 625 kr. Alternativ 1 er å vente med tannlegen til pengene er på plass. La oss holde oss til at det tar tre måneder. Dette har også en kostnad - selvsagt pga smerte og manglende evne til å konsentrere seg i studiene - men også en ren økonomisk kostnad. Hull i tennene stopper ikke opp, de utvikler seg hele tiden (ihvertfall når de er kommet så langt som du beskriver). Her er en ser du en oversikt over hva tannlegetjenester koster http://www.klikk.no/...ticle493724.ece Den er riktignok noen år gammel, men illustrerer likevel poenget mitt som er at kostnaden for ekempel en rotfylling er vesentlig høyere enn for borring av et vanlig hull. I så måte er rentekostnaden på 625 kr bare småpenger i forhold. Du slipper i tillegg den fysiske smerten. Konklusjonen min er da at dette er en ting det er veldig fornuftig å bruke kreditt på!
Gjest anetten Skrevet 10. oktober 2012 #8 Skrevet 10. oktober 2012 Kjære deg, ta vare på tennene dine. Som student får du studentrabatt, og tannlegen vil gi deg et kostnadsoverslag. Studentsamskipnaden i Trondheim hjelper økonomisk, egenandel 2500 kr. Har du ikke de 2500 kr, bruk kredittkort, og betal ned så raskt som mulig. De fleste kreditkort har ca 50 dager fri kreditt. Skaff deg deltidsjobb, og sett av penger til utforutsette utgifter! Jo lenger du venter med tennene dine, jo dyrere blir det. Ofte er det faktisk avhengig av forbruk hva man klarer å spare. Føler du ikke at du får nok penger inn, så må du finne deg en jobb - og i Trondheim er det mange muligheter. Les mer om SITs helserefusjon, og prissammenligning på tannleger i Trondheim: http://www.sit.no/helserefusjon/ http://www.sit.no/content/38180/ Ta vare på tennene dine, du skal ha de hele livet.
Rubies_ Skrevet 10. oktober 2012 #9 Skrevet 10. oktober 2012 Studentsamskipnaden hjelper til med slikt. Ta kontakt med dem! Og forresten, hos offentlige tannleger (de aller fleste i alle fall) kan du få delt opp betalingen. Slik at du i stedet for å betale èn stor sum èn gang, betaler litt hver måned i stedet.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #10 Skrevet 10. oktober 2012 Om du studerer i Oslo, så kan jeg anbefale Tanna Mi på Billingstad. De har nedbetalingsavtale med Cresco. Det kom godt med da jeg hadde min 15.000 kroners affære... http://www.tannami.no/finansiering-16.html Anonym poster: 457a86a488d6f68f90ca2aea085a7b95
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #11 Skrevet 10. oktober 2012 Studentsamskipnaden hjelper til med slikt. Ta kontakt med dem! Og forresten, hos offentlige tannleger (de aller fleste i alle fall) kan du få delt opp betalingen. Slik at du i stedet for å betale èn stor sum èn gang, betaler litt hver måned i stedet. Jeg kjenner til studentskipnaden og at de kan hjelpe meg, men jeg må vel betale regningene selv før jeg kan få beløpet refundert såvidt jeg har forstått? Og da må jeg uansett ut med engod del penger på en gang. - TS Anonym poster: 3522a42b02a5e98c54c711745b427540
Rubies_ Skrevet 10. oktober 2012 #12 Skrevet 10. oktober 2012 Jeg kjenner til studentskipnaden og at de kan hjelpe meg, men jeg må vel betale regningene selv før jeg kan få beløpet refundert såvidt jeg har forstått? Og da må jeg uansett ut med engod del penger på en gang. - TS Anonym poster: 3522a42b02a5e98c54c711745b427540 Det vet jeg ikke. Derfor jeg mener at du kan ta kontakt med dem, for å spørre om nettopp dette.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #13 Skrevet 10. oktober 2012 Det vet jeg ikke. Derfor jeg mener at du kan ta kontakt med dem, for å spørre om nettopp dette. Det er vel det som ligger i ordet "refundert", så jeg tror nok det er slik det henger sammen, men takk uansett. Jeg har vært inne på studentskipnadens sider tidligere, de samme som AB linker til her oppe, og det er ganske greit forklart der. ------------------------------------------------------- Jeg har snakket med et tannlegekontor som tilbyr seg å lage en avbetalingsplan, så jeg skal snakke nærmere med dem når jeg har fått time og et prisoverslag for behandlingen. Leter selvsagt etter deltidsjobb, men jeg har noen ugunstige forelesnings og seminar tidspunkt i tillegg til at det er et tøft jobbmarked her. Søker på det som er av deltidsjobber men har ikke fått napp enda. Noe jeg også nevnte i hovedinnlegget. Men jeg har som sagt kommet i kontakt med noen så jeg satser på at de kan hjelpe meg. Takk til dere som har prøvd å hjelpe, Anonym poster: 3522a42b02a5e98c54c711745b427540
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2012 #14 Skrevet 10. oktober 2012 Har du hørt med NAV om de kan gi en liten stønad til egenandelen? Jeg er av formening om at man ikke kan drive og søke nav om midler til ditt og datt, men tennene er viktige for folks helse og det er det viktig at de som bestemmer histen og piste får opp øynene og blir gjort oppmerksom på det så ofte som mulig. Det skulle gått under folkehelsen det, som ordinær legebehandling.
FruLuna Skrevet 10. oktober 2012 #15 Skrevet 10. oktober 2012 Du må jo til tannlegen, og da synes jeg ikke det er ufornuftig å bruke kredittkort selv om du ikke får betalt ned før det begynner å rente seg. Bare pass på å betale ned så mye du overhodet klarer til hvert forfall. Får du avbetalingsplan hos tannlegen er jo det enda bedre
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #16 Skrevet 10. oktober 2012 Har du hørt med NAV om de kan gi en liten stønad til egenandelen? Jeg er av formening om at man ikke kan drive og søke nav om midler til ditt og datt, men tennene er viktige for folks helse og det er det viktig at de som bestemmer histen og piste får opp øynene og blir gjort oppmerksom på det så ofte som mulig. Det skulle gått under folkehelsen det, som ordinær legebehandling. Som student får jeg nok uansett beskjed om at jeg ikke har noe på nav å gjøre er jeg redd for. Anonym poster: 3522a42b02a5e98c54c711745b427540
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #17 Skrevet 10. oktober 2012 Du må jo til tannlegen, og da synes jeg ikke det er ufornuftig å bruke kredittkort selv om du ikke får betalt ned før det begynner å rente seg. Bare pass på å betale ned så mye du overhodet klarer til hvert forfall. Får du avbetalingsplan hos tannlegen er jo det enda bedre Ja, jeg kommer nok bare til å gjøre det som trengs nå, blir jo både deprimert og miste matlyst av hele greia, kan ikke fortsette slik. Får håpe tannlegen jeg har snakket med kan ordne en hensiktsmessig nedbetalingsplan, så slipper jeg kanskje å bruke kredittkortet for mye også Anonym poster: 3522a42b02a5e98c54c711745b427540
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #18 Skrevet 10. oktober 2012 Har du hørt med NAV om de kan gi en liten stønad til egenandelen? Jeg er av formening om at man ikke kan drive og søke nav om midler til ditt og datt, men tennene er viktige for folks helse og det er det viktig at de som bestemmer histen og piste får opp øynene og blir gjort oppmerksom på det så ofte som mulig. Det skulle gått under folkehelsen det, som ordinær legebehandling. Er vel stort sett bare uteliggere og folk helt uten midler, og med en tanngard som er helt råtten som får hjelp til tannlege av NAV. NAV dekker for øvrig da billigste behandling, som er trekking og etterhvert gebiss. Anonym poster: 457a86a488d6f68f90ca2aea085a7b95
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2012 #19 Skrevet 10. oktober 2012 Er vel stort sett bare uteliggere og folk helt uten midler, og med en tanngard som er helt råtten som får hjelp til tannlege av NAV. NAV dekker for øvrig da billigste behandling, som er trekking og etterhvert gebiss. Anonym poster: 457a86a488d6f68f90ca2aea085a7b95 Det blir liksom litt feil når man er ung.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2012 #20 Skrevet 10. oktober 2012 Ikke bruk kredittkort, det er høy rente. Svært mange tannleger har en ordning for avbetaling. Ring rundt til du finner en som har det. Alle tannlegene jeg har gært hos har spurt om dette er ønskelig, og da bør de jo i alle fall ha avdragsordninger i større byer. Det er også mulig å velge hvor store avdragene skal være. Anonym poster: 0eac736bd363e054d645907206921944
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå