Gå til innhold

Si opp jobb imorgen, hvordan? Hjeeelp

Anbefalte innlegg

Gjest linsina

Hei. Jeg skal si opp jobben min imorgen. Er lærling, jobbet der i snart 3 mnd, men ønsker å bytte arbeidsplass. Har fått jobb et annet sted. Sjefen kommer til å bli så sur!

Hvordan skal jeg gå frem? Hva skal jeg si? Og hva skal jeg skrive i oppsigelsesbrevet?

Dette er det vanskeligste valget jeg noengang har tatt, gud hjelpe meg.

:(

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/693675-si-opp-jobb-imorgen-hvordan-hjeeelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finner ikke svaret jeg lurer på. Lurer på hvilke rettigheter jeg har som lærling og om jeg kan gå på dagen om jeg er under prøvetid?

Hva med å google "oppsigelse lærling prøvetid"? ;)

Hos meg kom svaret i øverste søketreff.

• Liker 2

Annonse

Råder deg på det sterkeste til å snakke med sjefen din. Forklar hvorfor du vil bytte, vær ærlig og beklag det eventuelle enstraarbeidet det vil påføre dem, men at du må tenke på deg selv og din hverdag. Det vil gagne deg i framtiden når du muligens har behov for referanse.

De vil da gi deg råd om hvordan de vil ha oppsigelsen og når du kan påregne å avslutte.

De vanskelige samtalene kan virke skremmende, men nødvendig, men du vil nok føle at du har gjort det på "riktig" måte etterpå.

Lykke til :)

• Liker 1
Gjest Red Queen

Jeg vil ikke anbefale å gå på dagen bare fordi du har lyst til å avslutte der og gå videre til neste. Sjefen din, om du liker vedkommende eller ikke (med mindre han/hun er helt forferdelig, selvfølgelig) og du inngikk en avtale med forståelse om at de gir deg en inntekt for at du bidrar positivt til deres bedrift. God takt og tone vil nok heller være å vise respekt og takknemlighet for godene som de la på bordet for deg ved å avslutte arbeidsforholdet på en positiv og ansvarsbevisst måte. Det er ikke en selvfølgelighet at andre rydder opp etter oss ute i det voksne liv; det blir faktisk konsekvenser av de valgene vi foretar oss og eksempelvis så kan du risikere å skape problemer på arbeidsplassen din som tross alt valgte å gi deg en sjanse og satse på deg.

I samme åndedrag så er det ikke alle arbeidsforhold som blir knallsuksess og det forstår selvfølgelig arbeidsgivere også. Jeg foreslår å skrive et kort oppsigelsesbrev, spørre sjefen om en prat og fortell at jobben her var ikke helt hva du hadde håpet på og du har besluttet deg for å gå videre. Jeg personlig ville tilbudt meg å jobbe en måned oppsigelsestid selv om rent teknisk det ikke er påkrevet. Da kan du forlate stedet med et hevet hode, stoltheten i behold og en sjef som synes du tok ansvar for dine valg. Det er en fin måte å avslutte på.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...