Gå til innhold

Døve foreldre med hørende barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan foregår språkopplæringen til hørende barn av døve foreldre? Jeg regner med barna lærer tegnspråk fra de er små, men de skal jo lære å kommunisere verbalt også?

Det er ikke en situasjon jeg befinner meg i, jeg er bare nysgjerrig:)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lærer vel i barnehagen, på skolen, går kanskje til logoped og slikt. Andre familiemedlemmer.

Skrevet

Takk for svar:) Regner med de fleste har et nettverk som også består av hørende dog. Alt hva man lurer på:)

Skrevet

Vi har et vennepar som begge er døve, men som har hørende barn. Begge foreldrene snakker (den ene er født hørende, den andre født nesten helt døv), men man hører jo at uttalen er litt feil. Begge barna har gått i barnehage siden de var 1 år, og har i tillegg et nettverk rundt seg (besteforeldre, onkler og tanter, foreldrenes venner osv).

Anonym poster: bd5e0cc725e197062e8642006585a04b

Skrevet

Kameraten min og søsteren lærte det av øvrige omgivelser.

Skrevet

Takk for svar:) Så da er det ofte nok med barnehage, familie og venner? Det er ikke behov for hjelpetilbud for barna og liknende?

Skrevet

Jeg anbefale en interessant film "Beyond silence". Den handler om ei jente med døve foreldre mens hun har stor interesse for musikk.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg kjenner en tenåring som har døve foreldre. Det eneste jeg kan si er at han er merkelig mye stille. Har ikke behov for å starte samtaler. Svarer når han blir spurt, men utdyper ikke så mye. Tror det er veldig stille hjemme hos han.

Skrevet

Men det er jo kjent at språkutviklingen til barn starter fra de er født, og dersom man ikke er rundt talende mennesker store deler av dagen, så vil jeg tro at språkutviklingen kommer sent i gang, og man kan oppleve problemer som følge av det? Jeg aner ikke, men det virker jo sannsynlig.

Språkutvikling er jo mye mer enn å kunne snakke. Selv om de fleste ikke snakker før de er ett år, så vet de hva ting heter, og har en enorm utvikling det første året, fordi de har hørt det rundt seg siden de ble født.

Skrevet

Eg kjenner barn med døve foreldre (3-4 år gamle), og eg synest det verkar som om dei har ei normal språkutvikling.

Skrevet

Jeg og min søster har døve foreldre, og vi har hatt en helt normal språkutvikling. Jeg opplever at jeg og min søster har hatt en mye bedre språkutvikling nettopp fordi vi på grunn av situasjonen er i praksis tospråklige og det er en stor fordel. Ja, faktisk en fortrinn foran barn som kun har hatt norsk muntlig å forholde seg til de første årene.

Og til deg som skrev om stillhet: nei, det er ikke stille hjemme hos oss. Du vet sikkert at folk er individer? Den stille gutten er nok stille av natur, det er hans måte å være på. Mine foreldre er ganske livlige av seg, mens jeg er litt mer roligere av natur. Vi er forskjellige, vi er individer. Jeg er ikke mine foreldre og omvendt. Så om jeg er rolig, så har det overhodet ingenting med mine foreldre å gjøre.

Anonym poster: a0a0e48089b82da2b21679802e7feb05

• Liker 2
Skrevet

Jeg er vokst opp med døve foreldre, har en søster som også er hørende.

Vi lærte verbal tale i barnehage og av familie, var muligens litt senere i utviklingen men har i såfall tatt det igjen :laugh: Det eneste jeg kan påpeke er at jeg snakker høyt, for de hjemme aldri korrigerte meg på ute/inne stemme.

Anonym poster: eb637b61b71beebf0075ef280cd3bcb4

Skrevet

Jeg kjenner en tenåring som har døve foreldre. Det eneste jeg kan si er at han er merkelig mye stille. Har ikke behov for å starte samtaler. Svarer når han blir spurt, men utdyper ikke så mye. Tror det er veldig stille hjemme hos han.

Ja, det er vel naturlig at det er ganske stille, dersom kommunikasjon mellom barnet og foreldrene mest sannsynlig foregår på tegnspråk?

Anonym poster: cd00d068090b90fbefd7f52c0fe94cc9

• Liker 1
Gjest Surrehodet
Skrevet

Ja, det er vel naturlig at det er ganske stille, dersom kommunikasjon mellom barnet og foreldrene mest sannsynlig foregår på tegnspråk?

Nei, døve lager da lyder selv om de bruker tegn.

Tror heller at denne personen er stile av natur.

Skrevet

Nei, døve lager da lyder selv om de bruker tegn.

Tror heller at denne personen er stile av natur.

Ganske stille betyr vel ikke "uten en lyd"?

• 4 uker senere...
Skrevet

Ganske stille betyr vel ikke "uten en lyd"?

Jeg trodde det samme helt til jeg jobbet i en barnehage for døve, herregud om de bråkte! Jeg har selv mistet hørselen (ikke grunnet barnehagen altså :gjeiper: ) og jeg bråker mye mer nå enn før fordi jeg ikke hører at ting lager lyder. f.eks når man spiser, smatting, dørslemring, lukking av skap m.m Jeg har blitt fortalt at de lager lyd, og i en periode var jeg livredd for å lage lyder. Nå har jeg et mer avslappet forhold til det og bråker tydeligvis. De rundt meg vet det er pga hørselen og ikke med vilje. Mange jeg kjenner har hørende har og de selv er døve. Mange av de barna ( ikke alle) er tidligere i språkutviklingen enn hørende fordi de kan uttrykke seg tidligere med tegn. F.eks spise, sove, sulten, mett etc. Kommunikasjon starter når man er født, med blikk, gester m.m så der har Coda barn en fordel. Derfor det er så populært med babysigns i usa nå.

Anonym poster: 3550889525f8bae324cea0fb1cf640ec

Skrevet

Gud for noen skrivefeil, sånt skjer når man er kjapp i avtrekkeren

hørende har = hørende barn

og de selv er døve= altså foreldrene er døve.

mange av de barna= coda barna

Anonym poster: 3550889525f8bae324cea0fb1cf640ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...