Gjest Emmanuelle Skrevet 8. oktober 2012 #1 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg har altså for 2 uker siden fått vite at jeg mest sannsynlig er allergisk mot gluten...skal ta sånn herlig slange ned i tarmen for å få bekrefta det, men fikk beskjed om at jeg godt kunne starte å spise glutenfritt allerede. Og på 2 uker merker jeg enorm forskjell, jeg har til og med gått ned i vekt fordi kroppen min klarer å forbrenne det jeg spiser istedet for å bli forvirra og dermed lagre det som fett. MEN! Jeg er på farten fra halv sju om morgenen til halv tolv om kvelden og har ikke sjans til å lage meg glutenfri mat fra bunnen av. Det er dårlig utvalg i kantina på skolen, på jobb har vi bare frukt og jeg begynner å bli mektig lei av kalde fiskekaker, nøtter, banan og karbonader... Noen som har noen tips til lettvinte ting som er glutenfritt, som gjerne står i butikkhylla? Tåler melk (dog ikke fløte). Er jeg så sulten nå fordi forbrenninga går opp? Vennene mine har bemerka at jeg har blitt merkbart tynnere på kort tid enda jeg ikke gjør annet enn å spise. Noen som har tips og råd? Blir helt tullete i hodet av dette!
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #2 Skrevet 8. oktober 2012 Hvis du skal ta gastroskopi så skal du IKKE begynne å spise glutenfritt nå. Det kan føre til at du får feil resultater (altså at de sier du ikke har det selv om du har det). Glutenfrie knekkebrød er kjempegreit da er det bare å hive på noe pålegg så har du jo mat like enkelt som før. Det finnes flere poser for å lage brød fra Toro bla. som er glutenfrie og smaker helt OK. Ferdigbrød fra matbutikker smaker sjeldent spesielt godt, men det år an å prøve, sjekk om noen bakeri i nærheten selger glutenfrie brød de smaker ofte bedre. Du må nok bare lære deg å ta med deg mat da kantiner ofte mangler noe særlig glutenfri mat. Salater, middagsrester, supper, yoghurt med nøtter/glutenfri müsli, havregryn, frukt, grønnsaker er alle ting som er veldig greit å spise. Bare husk å sjekke at det ikke er hvetemel om du spiser posesupper ol. og å bruke glutenfri havregryn. Anonym poster: d4f3941a49cd0acc6b0690ad63afdf56 3
Anoia Skrevet 8. oktober 2012 #3 Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Glutenfrie havregryn*, glutenfri corn flakes og rosiner blandet med yogurt (ha med den tørre blandingen i en pose for seg). *Dvs. havre er egentlig glutenfritt, men de selger egne poser med havregryn fra "rene" møller. De har glutenfrie frosne brød i mange butikker, de holder seg fint i noen dager i romtemperatur hvis du kan ha det liggende på jobben sammen med et eller annet pålegg. (Merket Fria er best, synes jeg.) Det som også funker bra er å lage ekstra mye middag, sånn at du kan ha med deg rester som matpakke dagen etter. Endret 8. oktober 2012 av Anoia
Gjest Nikee Skrevet 8. oktober 2012 #4 Skrevet 8. oktober 2012 Det finnes glutenfrie pitabrød, lefser, wraps, brød og rundtstykker rundt omkring. Mitt beste tips er enten Coop, Meny eller Rema - eventuelt en helsekostbutikk hvis du har en i nærheten. Brødet pleier jeg alltid å varme opp først eller ha i en brødrister (dog du må kjøpe egne poser til dette hvis du skal bruke en alle andre bruker). Du har også cornflakes, noen små energibarer osv Pasta finnes også, det fungerer flott i pastasalat og smaker ganske godt, synes jeg da. Det er utrolig stress i starten fordi man ikke aner hva man kan spise, og man bommer litt her og der, men det går bra etter hvert når du begynner å få kontroll! Meld deg inn i facebook gruppene: Cøliaki, Norsk cøliakiforening, og nå har det også begynt å dukke opp Glutenfri Guide grupper i ulike byer på facebook. Mange gode tips der! Men du har ikke allergi, det er enten snakk om cøliaki eller glutenintoleranse
Gjest Emmanuelle Skrevet 8. oktober 2012 #5 Skrevet 8. oktober 2012 Takk for fine svar Jeg lager meg ikke middag. Punktum. Har ikke tid, jeg er nesten ikke hjemme. Det har gått i rugbrød med pålegg de siste månedene, og det kan jeg jo ikke spise nå. Ikke suppe i kantina heller da det blir laget med hvetestivelse. Jeg har aldri sett i frossendisken, men skal sjekke neste gang, hadde ikke tenkt på det. Om jeg kan spise havregryn er det fantastisk, jeg er ikke overallergisk mot gluten i den forstand at jeg blir dårlig av spor, så vanlig havregryn går sikkert fint. Kjenner det er mye enklere å holde seg unna kaker og sånt, så det er jo et pluss! Men at lakris ofte har hvete i seg...det var et lite sjokk. Vanskelig detta!
Anoia Skrevet 8. oktober 2012 #6 Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Takk for fine svar Jeg lager meg ikke middag. Punktum. Har ikke tid, jeg er nesten ikke hjemme. Det har gått i rugbrød med pålegg de siste månedene, og det kan jeg jo ikke spise nå. Ikke suppe i kantina heller da det blir laget med hvetestivelse. Ps. Hvetestivelse er glutenfritt! (Det høres helt merkelig ut, men de bruker det i mange glutenfrie produkter.) Men om det er ren hvetestivelse de bruker i kantina på jobben din eller om det faktisk er mel, er et annet spørsmål... Endret 8. oktober 2012 av Anoia
Gjest Nikee Skrevet 8. oktober 2012 #7 Skrevet 8. oktober 2012 Takk for fine svar Jeg lager meg ikke middag. Punktum. Har ikke tid, jeg er nesten ikke hjemme. Det har gått i rugbrød med pålegg de siste månedene, og det kan jeg jo ikke spise nå. Ikke suppe i kantina heller da det blir laget med hvetestivelse. Jeg har aldri sett i frossendisken, men skal sjekke neste gang, hadde ikke tenkt på det. Om jeg kan spise havregryn er det fantastisk, jeg er ikke overallergisk mot gluten i den forstand at jeg blir dårlig av spor, så vanlig havregryn går sikkert fint. Kjenner det er mye enklere å holde seg unna kaker og sånt, så det er jo et pluss! Men at lakris ofte har hvete i seg...det var et lite sjokk. Vanskelig detta! Da er du heldig, jeg tåler spor av produkter, men brødristere, smør, kniver osv må være rent før jeg kan bruke det Noe du må være obs på er at i starten må man av og til holde seg unna havre, men det varierer veldig så hør med legen din! Og noen er veldig hyperallergiske og tåler ikke ikke hvetestivelse en gang og må kjøre naturlig glutenfritt. Uansett, anbefaler deg å bruke facebook guppene, der ligger det også et par linker til blogger med masse glutenfrie oppskrifter
Gjest Trolltausa Skrevet 9. oktober 2012 #8 Skrevet 9. oktober 2012 Den mest sannsynlige årsaken til at du opplever økt hunger nå, er fordi du ikke spiser gluten, og at du derfor får i deg mye mindre proteiner enn du gjorde før. (Gluten=protein) Mitt råd er å spise mer proteiner, selv når du er i farta. Grillede kyllinglår fra Meny er en favoritt her i huset, ellers er omelett eller karbonader en gjenganger i matpakken.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #9 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ble fortalt at du kunne spise glutenfritt før undersøkelsen, det blir jo omtrent som å skulle ta en glukosebelastningstest med kunstig søtningsmiddel. Anonym poster: 6d12c6b12654878b71db2eec3fae0780 2
Meridian Skrevet 9. oktober 2012 #10 Skrevet 9. oktober 2012 Hallo! Hvilken inkompetent lege har du pratet med? Du skal overhodet ikke begynne på glutenfri kost før alle tester er tatt. Du må spise masse gluten med en gang, hvis ikke er det ikke vits i å ta testen! Kjenner jeg blir så sint på inkomeptente leger som ikke vet hva de prater om. Har en venninnen som ville undersøke om hun hadde Cøliaki, og hun fikk beskjed av legen sin om å begynne på glutenfri kost før gastroskopien - men da ble det ingen utslag på testen siden tarmen ble frisk før gastroskopien. Jeg har selv tatt gastroskopi og fikk streng beskjed om å spise masse gluten til jeg hadde tatt gastroskopien. Deretter kunne jeg begynne på glutenfri kost. Jeg har Cøliaki. 1
Gjest Trolltausa Skrevet 9. oktober 2012 #11 Skrevet 9. oktober 2012 Det skjønner ikke jeg heller, siden faren for falsk negativ er veldig stor etter å ha spist glutenfritt. Men nå har hun fått den beskjeden fra legen, og det forholder jeg meg til. Uansett tenker jeg at når trådstarter får time til gastroskopia får hun også beskjed om å spise mye gluten før undersøkelsen.
Meridian Skrevet 9. oktober 2012 #12 Skrevet 9. oktober 2012 Det skjønner ikke jeg heller, siden faren for falsk negativ er veldig stor etter å ha spist glutenfritt. Men nå har hun fått den beskjeden fra legen, og det forholder jeg meg til. Uansett tenker jeg at når trådstarter får time til gastroskopia får hun også beskjed om å spise mye gluten før undersøkelsen. Dessverre er det mange fastleger som ikke vet hva de prater om - jeg vet om flere tilfeller der fastlegen har sagt til pasienten at "det er bare å begynne å spise glutenfritt", når man ikke skal gjøre det før ETTER alle tester og gastroskopien er tatt. Da er det ingen vits i å ta gastroskopi! Har selv tatt gastroskopi, og første time går ut på å ta gastroskopi - ikke å få beskjed om å spise gluten, da man må spise gluten minst 1 mnd i forveien...
Gjest Trolltausa Skrevet 9. oktober 2012 #13 Skrevet 9. oktober 2012 Dessverre er det mange fastleger som ikke vet hva de prater om - jeg vet om flere tilfeller der fastlegen har sagt til pasienten at "det er bare å begynne å spise glutenfritt", når man ikke skal gjøre det før ETTER alle tester og gastroskopien er tatt. Da er det ingen vits i å ta gastroskopi! Har selv tatt gastroskopi, og første time går ut på å ta gastroskopi - ikke å få beskjed om å spise gluten, da man må spise gluten minst 1 mnd i forveien... Da har vi ulik erfaring. Jeg fikk beskjed om gastroskopi 5 uker i forveien, og beskjed om å spise MYE gluten før undersøkelsen. Men at det er mange fastleger som ikke vet hva de snakker om, det er sikkert!
Meridian Skrevet 9. oktober 2012 #14 Skrevet 9. oktober 2012 Forresten, noen cøliakere tåler hvetestivelse, andre ikke ... Jeg holder meg iallfall langt unna hvetestivelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå