AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #1 Skrevet 8. oktober 2012 Da jeg startet i ny jobb, skrev jeg under på en kontrakt hvor det står at jeg binder meg til arbeidsplassen i 12 mnd hvis arbeidsgiver kurser meg. Jeg hadde kun en kontrakt som ekstrahjelp i 6 mnd, og så sa jeg opp rett etter endt kurs. Tenkte jo at dette var en fin måte å få med meg et ekstra kurs uten at jeg selv betalte kostnadene. Jeg har ikke skrevet under på noen kontrakt i forbindelse med kurset, det er kun det som står i kontrakten. Kontrakten utløper i utgangspunket om tre mnd. Nå som jeg leverte oppsigelsen, ønsker ikke arbeidsgiver å dekke dette kurset. Og de trekker meg i lønn, jeg får da ikke dekket timene jeg var på kurs, jeg får ikke kurset gratis, og jeg får ikke dekket reiseutgiftene jeg hadde til kurset. Har de lov til dette? Lurer på om jeg skal gå til avisen og til advokat, for ble skikkelig sur på de for dette. Arbeidsgiver sa også til meg at om jeg tok med meg kursbeviset, så ville de iallefall ikke dekke det. Jeg tok dette selvfølgelig med siden jeg har brukt av min tid for å få dette. Anonym poster: 282cbfe57993bb3f44b1dc83a22d0524
Frøken S Skrevet 8. oktober 2012 #2 Skrevet 8. oktober 2012 Men snakket du ikke med arbeidsgiver i forhold til hva brudd av kontrakten medførte og hvordan dere skulle løse dette på best mulig måte? Forstår at arbeidsgiver ikke vil betale for kurs til deg om du sier opp, samtidig som de ikke har lov å trekke deg i lønn uten videre. 8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #3 Skrevet 8. oktober 2012 Men snakket du ikke med arbeidsgiver i forhold til hva brudd av kontrakten medførte og hvordan dere skulle løse dette på best mulig måte? Forstår at arbeidsgiver ikke vil betale for kurs til deg om du sier opp, samtidig som de ikke har lov å trekke deg i lønn uten videre. Nei, jeg bare sa opp. Tenkte ikke noe mer på det, regnet jo ikke med at de ville gjøre noe i forhold til dette kurset. Jeg sa til arbeidsgiver at det ikke stod noe i forhold til trekk i lønn. Da sa han at jeg kunne la kurs beviset ligge, ellers måtte jeg betale for kurset. Jeg tok med meg kursbeviset. Så egenlig så har vi ikke snakket noe om kursingen, så lurer på om jeg kommer noen vei om jeg går til advokat? Bryr meg jo ikke noe spes om han ikke vil betale meg da, er jo egentlig ikke mitt problem så lenge det ikke står i kontrakten. Anonym poster: 5239b750dc031861138d5618eb5e0f67
Frøken S Skrevet 8. oktober 2012 #4 Skrevet 8. oktober 2012 Det står jo i kontrakten at du binder deg i 12 mnd hvis du mottar kurs. Det betyr nok at du ikke har en sterk sak. Vil tro det betyr at du må tilbakebetale kurset. Men vil du gå i en konflikt med arbeidsgiver når du selv vet du har brutt kontrakten? Gode referanser og rykte er gull verdt, ville tenkt meg nøye om. 27
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #5 Skrevet 8. oktober 2012 Det her er helt klart "din feil". Du skrev under på å jobbe 12 mnd mot gratis kurs, når du nå brøt etter 6 mnd så syns jeg arbeidsgiver har rett til å trekke kurs avgiften fra lønnen din. Anonym poster: 1531158894d5eed5ef264f143b9a96aa 13
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #6 Skrevet 8. oktober 2012 Det her er helt klart "din feil". Du skrev under på å jobbe 12 mnd mot gratis kurs, når du nå brøt etter 6 mnd så syns jeg arbeidsgiver har rett til å trekke kurs avgiften fra lønnen din. Anonym poster: 1531158894d5eed5ef264f143b9a96aa Jammen, jeg stod bare oppført som ekstrahjelp i kontrakten i 6 mnd. Men i kontrakten står det at jeg har binding i 12 mnd etter endt kurs? Forstår at arb giver kan bli sur og sånt, men lurer på om de har rett til det? Vil jo tro at om jeg truer med å gå til avisa og advokat så trekker ikke arbeidsgiver de kurspengene. Vanvittig surt om jeg må betale de selv, var ikke helt det jeg hadde tenkt til. I utgangspunktet mener jeg at jeg har rett til å få den lønnen? De kan vel egentlig ikke bare trekke meg for disse pengene? Anonym poster: 5239b750dc031861138d5618eb5e0f67
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #7 Skrevet 8. oktober 2012 Du skrev kontrakt på å gratis kurs mot å jobbe i 12 mnd. Når du bryter betingelsen for å det gratis kurset, er det rimelig og rett at du må betale kurset selv. Anonym poster: 1531158894d5eed5ef264f143b9a96aa 22
Naos Skrevet 9. oktober 2012 #8 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg syns de burde ha trukket maks halve beløpet etter halvgått bindingstid.
Rosalie Skrevet 9. oktober 2012 #9 Skrevet 9. oktober 2012 Du bryter kontrakten = arbeidsgiver er i sin fulle rett. 12
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #10 Skrevet 9. oktober 2012 Men i alle dager, du er jo frekkere enn flatlusa! Jeg håper arbeidsgiveren, som du trodde du kunne utnytte, vrir alt det han kan av penger ut av deg. Gå gjerne til avisa og klag, da kan jeg love deg at det kommer til å bli opprettet tråd om arrogansen og dumskapen din her på KG. Og brukerne her kommer ikke til å være like høflige og diplomatiske som arbeidsgiveren din når de diskuterer avisartikkelen. Anonym poster: 7af8f0b3d2db478b1d9d5a7d911c3361 8
Cho Kon It Skrevet 9. oktober 2012 #11 Skrevet 9. oktober 2012 Hvorfor i alle dager trodde du dette var greit? Når du selv sier opp etter 6 måneder (som jo som kjent er kortere enn 12 måneder)? 4
QueenOfTheSidewalk Skrevet 9. oktober 2012 #12 Skrevet 9. oktober 2012 Du kommer ikke til å vinne den saken, du har brutt kontrakten som du skrev under på. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #13 Skrevet 9. oktober 2012 Dere misforstår meg. Jeg har nettopp vært på kurs, og så sa jeg opp rett etterpå. I kontrakten står det at jeg binder meg i 12 mnd etter kurset, men kontrakten jeg har nå varer bare i noen mnd til. For i utgangspunktet fikk jeg bare 6 mnd kontrakt. Regner med at arb giver skulle gi meg en 6 mnd kontrakt til. Syns det er arb giver som har driti seg ut her altså, de som ikke spesifiserte dette med at jeg skulle betale tilbake kurset i kontrakten., Har skikkelig lyst til å gå til avisa. Om jeg gjør det rettslig, vil jeg da kunne vinne? Det jeg lurer på da... Anonym poster: 5239b750dc031861138d5618eb5e0f67 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #14 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg skjønner ikke helt hva vi misforstår? Kontrakten var at du binder deg i 12 måneder etter kurset, og du slutter like etter kurset? Om din kontrakt bare var på seks mnd og at du ikke fikk noen ny kontrakt etter det, ja, da kunne jeg kanskje vært enig i at det var urimelig at du skulle betale. Men når du ikke engang jobber ut den kontrakten du har, og du sier opp rett etter kurset?! Høres jo ut som du så muligheten til å utnytte arbeidsgiver og få et gratis kurs, uten plan om å yte en centimeter tilbake... Selv om arbeidsgiver ikke har presisert tilbakebetalingen i kontrakten, har du brutt kontrakten like fullt, og jeg er hvertfall oppdratt til at kontraktsbrudd fører til konsekvenser. Helt rimelig at du må betale for kurset. Nei, her har du ingen sak. Er selv journalist, og jeg ville jeg aldri tatt saken. Og det bør du kanskje være glad for om ingen gjør, for tror ikke du blir så populær på arbeidsmarkedet om det kommer fram at du er "en sånn en". Anonym poster: eda804daa46d6fbc0c9e61f968b582fc 17
Cho Kon It Skrevet 9. oktober 2012 #15 Skrevet 9. oktober 2012 Signerer alt Ab #14 sa. Det er du som har driti deg ut. Hva trodde du kom til å skje om du brøt 12-måneders bindingen du hadde til arbeidsplassen etter kurset?
Gjest Chin Skrevet 9. oktober 2012 #16 Skrevet 9. oktober 2012 Lykke til TS, for her er det DU som er helt på jorde. 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #17 Skrevet 9. oktober 2012 Gå til avisa og hyr en advokat. Du har en sterk sak, og du kommer garantert til å vinne. Du beholder kursbeviset, arbeidsgiver må gi deg en uforbeholden unnskyldning samt betale alle saksomkostningene. Arbeidsgiver kan heller ikke trekke deg i lønn. Dessuten kjeder jeg meg og trenger enkel underholdning. Rettssaken ville blitt som en kombinasjon av America's Funniest Home Videos og Judge Judy. Overmodige folk som ramler på ræva og som etterpå får ei skyllebøtte av en gretten advokat. Se, DET er et helt nytt konsept. Anonym poster: 7af8f0b3d2db478b1d9d5a7d911c3361 7
Grønt blad Skrevet 9. oktober 2012 #18 Skrevet 9. oktober 2012 Dere misforstår meg. Jeg har nettopp vært på kurs, og så sa jeg opp rett etterpå. I kontrakten står det at jeg binder meg i 12 mnd etter kurset, men kontrakten jeg har nå varer bare i noen mnd til. For i utgangspunktet fikk jeg bare 6 mnd kontrakt. Regner med at arb giver skulle gi meg en 6 mnd kontrakt til. Syns det er arb giver som har driti seg ut her altså, de som ikke spesifiserte dette med at jeg skulle betale tilbake kurset i kontrakten., Har skikkelig lyst til å gå til avisa. Om jeg gjør det rettslig, vil jeg da kunne vinne? Det jeg lurer på da... Anonym poster: 5239b750dc031861138d5618eb5e0f67 Nei, du vil ikke vinne. Hvorfor? (Må du virkelig ha det inn med teskje? Fordi du har brutt kontrakten. I kontrakten står følgende: Arbeidsgiver betaler kurset dersom du binder deg til bedriften 12 mnd etter kurset. Du har valgt å si opp og gå fra bedriften like etter at kurset er gjennomført. Da er du i bedriften mindre enn 12 mnd etter kurset, noe som gjør at arbeidsgiver ikke skal betale kurset. Når arbeidsgiver ikke skal betale kurset, da må du betale kurset selv. Arbeidsgiver kunne valgt å løse deg fra kontrakten, og du ville da ha stått fritt, men dette er ikke måten det gjøres på. 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #19 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg syns iallefall det er dårlig gjort av arbeidsgiver. Det står faktisk bare at de dekker kurs kostnadene ved at jeg binder meg i 12 mnd etter endt kurs. Er bare litt over en mnd siden jeg tok kurset. Jeg sa forøvrig at jeg ville levere tilbake kursbeviset, dette sa de nei til. De mente at jeg ikke skulle tatt med meg kursbeviset i utgangspunktet. Og mente at jeg hadde hatt full mulighet til å kopiere dette beviset. Skal ta de skikkelig jeg om jeg ikke får den lønnen jeg har krav på... Anonym poster: 5239b750dc031861138d5618eb5e0f67
Cho Kon It Skrevet 9. oktober 2012 #20 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg syns iallefall det er dårlig gjort av arbeidsgiver. Det står faktisk bare at de dekker kurs kostnadene ved at jeg binder meg i 12 mnd etter endt kurs. Er bare litt over en mnd siden jeg tok kurset. Jeg sa forøvrig at jeg ville levere tilbake kursbeviset, dette sa de nei til. De mente at jeg ikke skulle tatt med meg kursbeviset i utgangspunktet. Og mente at jeg hadde hatt full mulighet til å kopiere dette beviset. Skal ta de skikkelig jeg om jeg ikke får den lønnen jeg har krav på... Anonym poster: 5239b750dc031861138d5618eb5e0f67 Seriøst, er du er troll eller har du virkelig så vanskelig for det? 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå