Gå til innhold

Macbook Pro - Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Etter å ha brukt Windows hele livet vurderer jeg nå å kjøpe en Macbook Pro (15", Retina-skjerm). Jeg er egentlig bare ute etter å vite om det finnes noen Macbook Pro brukere her som vil anbefale maskinen? Er dere fornøyde, og hvorfor? Hvorfor synes dere en Macbook Pro er bedre enn en annen PC med Windows? Har en Macbook god holdbarhet? Jeg har tenkt å begynne å studere neste høst og trenger da maskinen i seks år framover, regner med jeg ikke har 18 000 å punge ut med underveis i studiene, så kan jeg satse på at den vil holde såpass lenge (jeg kommer nok til å kjøpe forsikring for sikkerhetsskyld)?

Anonym poster: 7d007ccbeeba6d8365ede924560bd1ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid brukt windows inntill jeg for 2,5 år siden kjøpte meg min første macbook pro. Jeg elsker den og kommer ALDRI til å gå tilbake til windows igjen. Jeg liker den bedre fordi jeg syns den er raskere, mer brukervennlig og greiere "oppbygd" enn windows sin maskinvare. Skal være god "holdbarhet" på maskinene så ville ikke vært redd for at den ikke holder ut studietiden :) Lykke til med kjøpet!

Skrevet

Har utrolig mange venner som har slitt med div små problemer med mac'en sin. Har også hørt at den passer bedre til en som har stor interesse for bilder/redigering, musikk o.l. Men jeg eier ikke en selv, så jeg har null peiling. Har veldig lyst på en mac, men er veldig skeptisk til apple sine produkter.

Skrevet

Har utrolig mange venner som har slitt med div små problemer med mac'en sin. Har også hørt at den passer bedre til en som har stor interesse for bilder/redigering, musikk o.l. Men jeg eier ikke en selv, så jeg har null peiling. Har veldig lyst på en mac, men er veldig skeptisk til apple sine produkter.

Du husker ikke hva slags problemer?

Anonym poster: 5ec19db3836071ce89212b25bfdca0d7

Skrevet

Du husker ikke hva slags problemer?

Anonym poster: 5ec19db3836071ce89212b25bfdca0d7

Mener ei sleit med batteriet og ledningen, og en annen's sloknet uten videre. Men dette kan jo selvfølgelig skje med hvilken som helst data.

1 året på VGS her for noen år tilbake fikk alle en mac som skolePC, alle svært fornøyde, men de fleste slet med ett eller annet, for det meste små plukk.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med batteri, ledning eller at den bare slukker hvertfall. og har hatt min i 2,5 år :)

Skrevet

Jeg har hatt min i over et år og jeg elsker den. Kommer aldri til å kjøpe PC igjen!

Anonym poster: 11fbef03fe45bdc6b594cbd0ba43effb

Skrevet

Jeg har hatt min i snart to år, og er kjempefornøyd. Har aldri hatt problemer, og alt fungerer som det skal. Kommer aldri til å gå over til PC igjen, DER hadde jeg mye problemer der... Har inntrykk av at Mac holder utrolig lenge hvis de behandles bra.

Skrevet

Mener ei sleit med batteriet og ledningen, og en annen's sloknet uten videre. Men dette kan jo selvfølgelig skje med hvilken som helst data.

1 året på VGS her for noen år tilbake fikk alle en mac som skolePC, alle svært fornøyde, men de fleste slet med ett eller annet, for det meste små plukk.

Som du selv sier, dette er noe som kan skje med hvilken som helst data, og min erfaring er at det oftere skjer med f.eks. en Windows-datamaskin, med mindre du vet hvordan du skal ta vare på den og vedlikeholde den. Det gjør de aller færreste, og maskinen blir fort treig. Jeg har selv hatt Mac i 2 år, og elsker den. Eneste som trekker ned for meg er at den ikke takler spill så bra, så hvis jeg noen gang kjøper stasjonær, blir det Windows. Uansett, Macbook Proen min tok kvelden for ca ei uke siden, men jeg tror det er min feil da jeg lot den ligge ubeskyttet i en bag som ble flyttet mye på. Har ellers ikke hatt noe som helst problemer med den, og jeg tror det er mindre problemer med en Mac for "mannen i gata" (altså folk uten peil på data) enn med Windows-pcer.

Skrevet (endret)

Mac er ikke feilfri, bare så det er sagt. Men jeg har opplevd så så så mye mer problemer med windows enn med mac.

Men å punge ut 18 000 for en 15 tommer??? Greit nok retina er fint det, men det er absolutt ikke nødvendig med mindre du er totalt avhengig av å ha superkvalitet på filmer og bilder til en hver tid. Da er det nesten bedre at du bruker 10 000 på en skikkelig god PC, og de resterende 8000 på reparasjoner av den :P Eller bruk 15 000 på en uten retina og 3000 på apple care(3 års support og gratis reparasjon).

Som student er det jo software som teller mest, vil jeg tro, da er det wate å betale så mye kun fordi skjermen har litt bedre oppløsning. Mac er supre student-maskiner, jeg ville anbefalt å heller betale 13 000 for en 13". Jeg har hatt min i 2 år nå, like gulle god enda :) *klappe på chassis*

Endret av kattepus89
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg gikk over til Mac(bookpro) i 2006. Har samme maskin i dag og det er helt uaktuelt å bruke en pc igjen. Etter 6 år har jeg ikke hatt et eneste problem med maskinen. Ikke i tvil om hva jeg selv vil anbefale. <3

Skrevet

Jeg har ingen problemer med batteri, ledning eller at den bare slukker hvertfall. og har hatt min i 2,5 år :)

Ikke jeg heller, og har hatt min i 6 ½ år. Ingen problemer overhodet.
Skrevet

Hei!

Jeg gikk rundt og lurte på akkurat det samme som deg, så derfor gikk jeg til innkjøp av en MBPro 15" med retina skjerm. Det var rett og slett fordi jeg aldri hadde prøvd Mac OS skikkelig, ettersom jeg har stort sett har brukt Windows. Etter å ha hatt mac'en i ca. 3 uker nå, har jeg følgende ting å si om min opplevelse:

- Helhetlig utseende av selve maskinen er bra.

- Out of the box experience er en smule bedre enn windows. Dvs. man slipper å installere så mange programmer selv før man er fornøyd med ett eventuelt oppsett.

- batteritiden er OK. Ikke superfantastisk.

- Fin skjerm

- Mac'en har enda ikke krasjet, men det opplever jeg så og si aldri med windows heller.

Jeg har dog kommet frem til at selv om alt ser fancy ut og "virker", er det ikke godt nok for min del. Jeg bruker kun mac'en til vanlig nettsurfing, litt streaming, oppdatering av generelle ting som hjemmesider osv. Den holder desverre ikke mål til en eventuelt mer teknisk jobb. Jeg foretrekker fortsatt Windows som platform samt til å jobbe på. Jeg ser for meg at MBPro'en vil skinne litt mer hvis man har apple produkter fra før som iphone, apple TV, ipad, ipod osv.

Ville lett anbefalt å bruke mac som student, men hvis du studerer innen IT eller jobber med IT, er ikke Mac OS X den rette platformen, i mine øyne. Du begrenser deg allerede ved at du ikke har en standard port for nettverkskabel.

Just my two cents though. :b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...