Gå til innhold

Sambo er sur fordi jeg vil kjøpe en dyr veske

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Må bare få høre andres syn på en sak som har skapt stor debatt i heimen....

Saken er at jeg så lenge jeg kan huske har drømt om å kjøpe en chanelveske, den er helt sinnsvakt dyr (25.000) men jeg har ønsket meg den i årevis og spart lenge.

Vi har organisert økonomien på følgende måte: Vi betaler likt på alt med leiligheten (eier 50/50) og deler strøm, felleskost, internett osv... Så setter vi inn like mye på matkontoen (som begge har kort på) og setter inn lik sum på en "ferie/kose" konto og sparekonto/buffer. Han har bil som jeg aldri bruker, og som han betaler alle faste kostnader på. Om vi er på langtur så kan jeg betale bensinen, men den er i utgangspunktet hans og noe han trenger i jobb. Vi bor så sentralt så den blir skjeldent brukt utenom.

Så etter at alt vi har avtalt er betalt har jeg ca 5.000 til rådighet, han litt mer. Disse pengene er det vi bruker på shopping, cafe, trening ol, og vi bryr oss ikke om hva den andre bruker de til.. Før nå...

Som sagt har jeg lenge, lenge dømt om den vesken og spart hver mnd + bursdagspenger og julegave penger. Og nå har jeg nok, + at vi skal til London til helgen. Og jeg hadde bestemt meg for å kjøpe den. Men nå er sambo dritsur og mener om jeg har så mye penger til overs skal det gå mer til felleskapet... Men jeg mener at dette er jo "mine" penger, altså som jeg har spart av det jeg har tilrådighet hver mnd, og som ikke har gått på bekostning av felleskapet. ... Han ser tydeligvis helt anderledes på det, og stemmningen er uggen. Jeg kan skjønne at det er enormt mye for en ting, men det er min drøm, unasett hvor teit den er...

Hva synes dere, burde jeg bruke pengene på "oss" eller kjøpe den, selv om stemmningen da blir dårlig?

Jeg kan også legge til at jeg bruker ikke mye penger på meg selv i hverdagen, derfor jeg har klart å spare...

Videoannonse
Annonse
Gjest "gjest"
Skrevet

Hva mener han du skal bruke de der 25000kr til da? Noe til dere??? Hvorfor skal du det, når du har spart alene? Kjøp deg veske du. Klem.

• Liker 47
Skrevet

Så lenge dere har avtalt at dere har hver deres pott med "snopepenger" som dere kan bruke på hva dere vil, så ser jeg ikke problemet. Han har valgt å bruke sine hver måned, du har valgt å spare til noe du virkelig ønsker deg. Selv begriper jeg ikke at noen kan bruke så mye penger på en veske, så jeg forstår samboeren din på akkurat det. Men her har han ikke noe han skulle ha sagt. Dette er dine penger etter deres egen økonomiske avtale.

• Liker 33
Gjest BabyBlue
Skrevet

Med mindre dere har økonomiske problemer ser jeg ikke noe problem i dette...? Og et tips til neste gang: Ikke fortell samboeren din om at du skal kjøpe en dyr veske, bare kjøp den, og om han spør så lyger du om prisen :fnise:

Skrevet

Dine sparepenger bruker du naturligvis på det du ønsker selv.

• Liker 8
Skrevet

Dine penger=din veske. Men pass på at du følger alle regler og lover når du skal hjem igjen slik at du ikke får problemer med tollen.

• Liker 8
Skrevet

kjøp deg den vesken!!

du har spart til det! han har ingenting han skulle sagt om de pengene som er dine som du har spart til !

• Liker 3
Skrevet

Selv forstår jeg ikke at du vil bruke 25 000 på en veske, men rent pengemessig er jeg på din side av saken. Har du forklart ham nøye hvordan pengene er spart opp, og lagt frem argumentene som du gjorde her?

• Liker 6
Gjest "gjest"
Skrevet

Ta med en veske der over, kjøp veska, ta bort prislappen, ha i alle vesketingene dine over der og lat som ingenting når du entrer tollen.

• Liker 8
Skrevet

Sett at dere bruker like mye penger på felleskostnader så synes jeg ikke han har rett til å være sint på deg for at du ønsker å kjøpe deg en såpass dyr veske, men jeg kan forstå at han synes det er et hodeløst kjøp. At du velger å spare det som blir igjen til overs hver måned for noe du har ønsket deg lenge kan han ikke nekte deg.

Men; har du virkelig tenkt over veskekjøpet? Du vil ikke vurdere å kjøpe en som er brukt for litt mindre penger? Jeg ser at mange går i den fella - de kjøper seg en svindyr veske som de lenge har vært nærmest besatt av, men når de har kjøpt den så slukner flammen ganske kjapt og til slutt ønsker de å kvitte seg med den.

• Liker 4
Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg forstår TS godt. Hun har spart og hun vil kjøpe rådyr veske, det betyr noe for henne at hun har klart å spare til det her målet. Når hun kikker på vesken sin så kan hun tenke: "Jeg kjøpte den". For mine penger.

Det betyr ganske mye for en kvinne.

• Liker 13
Skrevet

Steike! Det var dyrt! Jeg hadde ikke tort å bruke den vesken i frykt for å miste/skade den!

Når det er sagt så har han i følge deg høyere inntekt? Og forventer likevel at du skal betale mer til fellesskapet fordi du er flink å spare? Du får si til han at grunnen til at du her de sparepengene er jo at du har droppet å kjøpe andre ting fordi du ønsket deg nettopp denne vesken.

• Liker 16
Skrevet

Jeg hadde bedt han klappe igjen og vokse opp. Dere har betalt like mye hver til fellesskapet, og avtalt at dere (selvsagt) kan gjøre hva dere vil med det resterende av deres egen inntekt. Han har valgt å sulle vekk pengene hver måned - du har spart dem for å bruke dem på noe DU vil ha.

• Liker 6
Skrevet

Synes samboeren din er urimelig i dette tilfellet. Du har spinket og spart lenge, så klart du skal bruke de pengene på hva du vil. Det er DINE penger, uansett hvor mye han surmuler.

Kjøp deg veska du, og ha ihvertfall ikke dårlig samvittighet for det.

Du får vise samboeren hva vi har svart deg. Det er jo likt svar fra nesten alle. Kanskje han skjønner at det er han som tar feil i dette tilfellet :)

• Liker 2
Skrevet

Kjøp veska, her har han ingenting å være sur for.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Steike! Det var dyrt! Jeg hadde ikke tort å bruke den vesken i frykt for å miste/skade den!

Når det er sagt så har han i følge deg høyere inntekt? Og forventer likevel at du skal betale mer til fellesskapet fordi du er flink å spare? Du får si til han at grunnen til at du her de sparepengene er jo at du har droppet å kjøpe andre ting fordi du ønsket deg nettopp denne vesken.

Jeg også stusset på den der.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Men i alle dager! Jeg forstår ikke hvordan han kan mene at det er rettferdig? Det er dine penger og det er jo du selv som bestemmer hva du ønsker å bruke de på. Som du sier har han jo bil, denne utgjør en god del tusenlapper i året i form av vedlikehold, årsavgift, drivstoff +++, så at du bruker de pengene som du ikke trenger å bruke på slikt på en veske har han da ikke noe som helst med å gjøre. Nei, kjøp deg den vesken og kos deg med den. Har du forresten fortalt han sånn som du skrev her hva du tenker om saken og spurt han hva han mener du skal spytte i ekstra for fellesskapet på? Kos deg med vesken og god tur :)

Endret av boks
  • Liker 2
Skrevet

All honør til deg som har klart å spare de pengene! -YOU GO GIRL ;)

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville aldri kjøpt en så dyr veske, ville heller kjøpt en billig variant på et marked i Tyrkia eller noe, MEN det er dine penger som DU har spart opp! det er ikke som om du har tatt hans kredittkort og skal svinge det gjennom kortautomaten! La oss si han hadde spart penger til noe dyrt, skulle du ha nektet han det? så lenge det ikke går utover økonomien deres er det ikke noe problem. Haade det derimot vært slik at dere måtte vende på hver krone, så ville det vært litt ego å ikke bruke pengene på felleskapet:)

Skrevet

Takk for støtten alle sammen! Da er det ikke jeg som er helt borte vekk...

Grunnen til at han mener at jeg bør putte det inn i felleskapet er vel at både han og jeg har arvet/fått større pengebeløp har vi brukt det på "oss" (ex, ferie, tv, oppussing ol...) Men jeg mener at dette er anderledes, men han ikke...

Vet jeg kan kjøpe brukt, men er livredd for å bli lurt. Og gleder meg til å gå inn i Chanel butikken og velge ut akkurat den.... Vet jeg kommer til å ha den resten av livet og bare gleder meg til å gi den videre i arv til datteren min (om jeg noen gang får en da, hihi). Men det er vel en jentegreie...

Men da blir det veskekjøp... Vi skal til London sammen da, så litt vanskelig å skjule hva den koster..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...