Gjest Gjestine Skrevet 8. oktober 2012 #1 Skrevet 8. oktober 2012 ...er igjen et hett tema i mediene, også denne gang på grunn av utvidelse av fedrekvote. Særlig dreier det seg om par hvor den ene, ofte mannen, ikke har anledning til å ta ut sin kvote pga arbeidssituasjonen og de dermed mister de ukene (i alle fall på den måten at permisjonen ikke blir sammenhengende og barnet dermed blir "tvunget" ut i barnehage tidlig). Det jeg lurer på er ganske enkelt: Er det ikke slik at man kan søke om å overføre fars kvote (eller motsatt selvsagt, men det er som regel ikke problemstillingen) til mor dersom far ikke har anledning? La oss si at far jobber i en gründerbedrift/er selvstendig næringsdrivende og bedriften rett og slett ikke vil overleve dersom far tar ut 12 ukers perm - i tillegg vil barnet være kanskje kun 8 måneder når mors perm utløper: Er da reglene så firkantet at det er umulig å få innvilget en slik søknad? Det er ikke et aktuelt problem for min del, jeg bare lurer... Og så tenker jeg kanskje at de reglene som eksisterer rundt foreldrepermisjonen nå egentlig er helt greie dersom systemet ikke er så rigid at man ikke kan få innvilget en godt begrunnet søknad om å overføre deler av permisjonen som er forbeholdt den ene eller den andre...
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #2 Skrevet 8. oktober 2012 De eneste grunnene til at mor kan få pappapermen er hvis far er for syk til å kunne ta seg av barnet, studerer, eller mor og far ikke er sammen lenger! Vi prøvde å få overført pappapermen til meg, da mannen min fikk beskjed på jobb at om han tok ut fedrekvoten ville de ikke fornye kontrakten hans, men lot han vær å ta de ukene ville han få ny kontrakt... Jeg var arbeidsledig selv, så det hadde vært suupert med han uker. Vi prøvde også å klage på avslaget, men det gikk heller ikke igjennom. Når vi spurte NAV om de virkelig mente at det var bedre at han ble arbeidsledig enn at jeg fikk hans uker var svaret ja! Og ja hvor mener folk at man skal gjøre av ungen på 7-8 mnd når mors perm er over og man mister fars 12 uker???????? Anonym poster: 89962d3e9d72a49c949d07c4dbca88a8
Gjest Gjestine Skrevet 8. oktober 2012 #3 Skrevet 8. oktober 2012 De eneste grunnene til at mor kan få pappapermen er hvis far er for syk til å kunne ta seg av barnet, studerer, eller mor og far ikke er sammen lenger! Vi prøvde å få overført pappapermen til meg, da mannen min fikk beskjed på jobb at om han tok ut fedrekvoten ville de ikke fornye kontrakten hans, men lot han vær å ta de ukene ville han få ny kontrakt... Jeg var arbeidsledig selv, så det hadde vært suupert med han uker. Vi prøvde også å klage på avslaget, men det gikk heller ikke igjennom. Når vi spurte NAV om de virkelig mente at det var bedre at han ble arbeidsledig enn at jeg fikk hans uker var svaret ja! Og ja hvor mener folk at man skal gjøre av ungen på 7-8 mnd når mors perm er over og man mister fars 12 uker???????? Anonym poster: 89962d3e9d72a49c949d07c4dbca88a8 TS her Ja, og nettopp ditt tilfelle viser vel at det blir for mye regelrytteri når det gjelder dette. Som sagt, ordningen hadde ikke vært så problematisk dersom de ikke var så rigide når det gjelder søknaden om overføring. Men for all del, jeg skjønner jo at det ville blitt mer arbeid på saksbehandlerne i Nav - dog mener jeg at det ville være verdt det innsatsen. Men da har jeg hvertfall fått svar på spørsmålet...
Gjest ab Skrevet 8. oktober 2012 #4 Skrevet 8. oktober 2012 Det er nok voldsomt så vanskelig det skal være for disse fedrene å få tatt ut litt permisjon for ungen sin, det er et tilbud til far og hvis det er så vanskelig som det er for mange fedre så er jo ungen tross alt 42 uker gammel, eller 10,5 måned når mors/felles permisjon er over så det er vel egentlig ikke være så voldsam krise om ungen må i barnehage/dagmamma/bestemor eller hva som nå måtte va aktuellt, hvis mor må begynne å jobbe..
Mafalda Skrevet 8. oktober 2012 #5 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg tror dessverre grunnen til at NAV må være såpass rigide, er at hvis det var lettere å overføre fars uker til mor ville antallet søknader eksplodert. Jeg må si meg litt enig med Gjest_ab_ over, det er liksom ikke måte på hvor vanskelig det er for mange. Og selv om det finnes slike dypt urettferdige historier som Anonym Bruker skisserte over, aner det meg at mange fedre har vondt i viljen og mor har en lavtlønt og litt kjedelig jobb. Tyvärr tyvärr... 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #6 Skrevet 8. oktober 2012 Det er nok voldsomt så vanskelig det skal være for disse fedrene å få tatt ut litt permisjon for ungen sin, det er et tilbud til far og hvis det er så vanskelig som det er for mange fedre så er jo ungen tross alt 42 uker gammel, eller 10,5 måned når mors/felles permisjon er over så det er vel egentlig ikke være så voldsam krise om ungen må i barnehage/dagmamma/bestemor eller hva som nå måtte va aktuellt, hvis mor må begynne å jobbe.. Vel hvis man må velge kort permisjon og 100% lønn, er faktisk ikke ungen mer enn 7 mnd gammel når mor må ut i jobb igjen... Hvis far da ikke kan ta permisjon hvor tenker du at man skal gjøre av babyen?? Barnehageplasser vokser ikke på trær, og spessielt ikke for så små babyer!! Anonym poster: 89962d3e9d72a49c949d07c4dbca88a8
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2012 #7 Skrevet 8. oktober 2012 Vel hvis man må velge kort permisjon og 100% lønn, er faktisk ikke ungen mer enn 7 mnd gammel når mor må ut i jobb igjen... Hvis far da ikke kan ta permisjon hvor tenker du at man skal gjøre av babyen?? Barnehageplasser vokser ikke på trær, og spessielt ikke for så små babyer!! Anonym poster: 89962d3e9d72a49c949d07c4dbca88a8 I stort sett alle verdens lender ordner foreldrer med barnepass til ungen sin selv det er ikke i mange lender i verden der man tar det som en selvfølge at staten tar seg av ungen dagen etter du er ferdig med permisjon. Du/dere kunne vel for eksempel spart opp litt penger for ungen ble født.. Hva med dagmamma, Au-pair???
flickan Skrevet 8. oktober 2012 #8 Skrevet 8. oktober 2012 De eneste grunnene til at mor kan få pappapermen er hvis far er for syk til å kunne ta seg av barnet, studerer, eller mor og far ikke er sammen lenger! Vi prøvde å få overført pappapermen til meg, da mannen min fikk beskjed på jobb at om han tok ut fedrekvoten ville de ikke fornye kontrakten hans, men lot han vær å ta de ukene ville han få ny kontrakt... Jeg var arbeidsledig selv, så det hadde vært suupert med han uker. Vi prøvde også å klage på avslaget, men det gikk heller ikke igjennom. Når vi spurte NAV om de virkelig mente at det var bedre at han ble arbeidsledig enn at jeg fikk hans uker var svaret ja! Og ja hvor mener folk at man skal gjøre av ungen på 7-8 mnd når mors perm er over og man mister fars 12 uker???????? Anonym poster: 89962d3e9d72a49c949d07c4dbca88a8 Problemet i denne situasjonen er jo ikke reglene for permisjon, men at mannen mister jobben( ikke frå fornyet engasjementet) om han tar ut permisjonen. Det er ulovlig, så enkelt er det. Det er arbeidsgiver dere burde rette sinnet mot her, og faktisk være glad for at vi har et regelverk som skal beskytte dere mot slike situasjoner. Dette hadde vært en soleklar sak i retten. Mannen din burde ha takket ja til videre jobb, for deretter å informere om at han skulle ta ut permisjon. Det er greit å rette kritikken der hvor feilen ligger, og i dette spesielle tilfellet mener jeg at det ikke er permisjonsreglene. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå