Gå til innhold

København!

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s
Skrevet

Hei, er det noen som har link til side med kart over København?

Og: er det noen her som har noen supre københavntips å dele med meg? Favoritt spisested, museum eller shopping?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes museumet Ripleys er morsomt! Både for barn og voksne. Men styr unna Guinnes world of records museumet, dårlige greier!

Ellers så er det jo fint å ta seg en tur til Kristiania. Artig å gå rundt der og observere de rare husene og menneskene som bor der...

Skrevet

Tycho Brahe-observatoriet er kjempestilig!

Skrevet
Hei, er det noen som har link til side med kart over København?  

Og: er det noen her som har noen supre københavntips å dele med meg? Favoritt spisested, museum eller shopping?

:)

Hei du!

Jeg har bodd i kbh selv så det skulle vel gå :)

Tips nr 1 er å bevege seg vekk fra selve strøget. Mye flott der også men selve "funnet" gjør du andre steder. Begynner du på strøget (fra rådhusplassen) så kan du ta første til høyre etter complente - det vil føre deg til Grand Teatret som forøvring er den nydeligste lille kinoen som finnes :) Skal du på kino må du også oppsøke Cinemateket <fjes retning cafè norden, ta til venste, runde tårn, til høyre>. Selve cafèen du møter 7 m fra Grand Teatret er rett og slett et "funn" hver gang du finner det så det må du få med deg. Går du videre igjennom strøget til du kommer til H&M sniker du deg inn der, går tvers igjennom butikken og når du kommer ut på andre siden er du i 1 av strøgets mange bakgater som bugner av perler. Mest populær idag er ubetvilsomt Zirup. God mat også på Cafè Høøgs. Er du som meg og liker jazz kan du glemme copenhagen jazzhouse. Besøk heller La fontaine, sofiekælderen samt et sted til som jeg desverre ikke husker navnet på i farten. Uansett ligger det i samme gate som Cinemateket.

Ellers synes jeg du gjør lurt i å bevege deg ut av sentrum og mot eksempelsvis Amager (uttales Amaaa) eller kansje Fredriksberg. Ta en tur i Valbyparken eller Fredriksbergparken. Søndermarken er også helt fantastisk. En taxi tur i kbh koster ingen verdens ting (som allt annet) i motsetning til hva du er vant med her i kjære norge så det trenger du ikke bekymre deg om.

Er du av den fest-glade typen som vil ut og rocke Villt, er det ingen vei utenom Rust (å foretrekke) og Vega/lille Vega. Nasa pleide å være ok men har sett sine bedre dager.

For kunst er Louisiana et absolutt must. Ta også turen innom Ny Carlsberg Glypotek. Ligger 2 minutter unna rådhusplassen, men kle deg naken før du går inn der da de til enhver tid hoder +45 der inne ;)

For øyeblikket er vel Louisiana inne i en pop-k periode.

Shopping? :ler: Jeg vil anbefalle deg å kjøpe noen store bagger først som sist - dette kommer til å bli tungt å bære ;)

ps: dersom alle disse navnene ikke sier deg noen verdens ting så husk dette med billig taxi. 2 min. så er du der.

God tur!

Gjest Embla s
Skrevet

Tusen takk for gode råd og tips og kartlink! :kysse:

Har bare noen timer til rådighet, så det blir spise, en severdighet og bittelittegranne shopping :wink: Dermed er det viktig å ikke bruke opp tiden på å lete etter bra steder..

Skrevet

Calvin kommer med mange gode tips, men jeg synes også du skal ta deg en tur på Nørrebro. Ta utgangspunkt i Sankt Hans Torv: http://www.krak.dk/scripts/kort/krakdk_kor...vejdata=dk_veje og gå på oppdagelse i de små gatene der. Mange bra antikvitetsbutikker og kule klesbutikker. Billig og bra pizzareturant finner du også på venstre side av Sankt Hans torv. Romantisk, god stemning og fantastisk is.

Av shoping bør du gå med deg Zara på Strøget og de danske designerne som DAY og Munthe +Simonsen.

Piglet

Skrevet

Så sant Piglet! Og hva med Nørreport!!

Pizza ja :o Det er helt komisk faktisk. Når jeg flyttet til kbh turde jeg ikke kjøpe pizza de første 6 mnd da jeg var sikker på at det måtte være kattekjøtt eller værre i en så Stor og saftig pizza til (mellom) 35/47 kr. Det var rett og slett en umulighet å oppdrive et sted som solgte en dyrere pizza :ler: Peppes og all annen (jeg finner ikke ord!) vi har her hjemme til den nette lille sum av - ja? Hva blir det med kjøring? 280? 310?

Komisk er det i alle fall :)

(æsj, savner pizzan min :grine: )

O javisst! Buttikker som Zara som lever etter H&M prinsippet kryr det av, så kos deg masse :) Zara er forøvrig spansk og har kule gutte og jente klær.

God tur!

Gjest Embla s
Skrevet

Av shoping bør du gå med deg Zara på Strøget og de danske designerne som DAY og Munthe +Simonsen.

Piglet

Du kan ikke gi en gå-beskrivelse slik at jeg finner Munthe+Simonsen vel? Har fryktelig lyst til å titte i butikken deres :)

Ellers tusen takk for masse godt tips, :)

Skrevet

Skal konferere litt, og vender tilbake.

Piglet

Skrevet

I'm back!

Du finner Munthe plus Simonsens flagship store i Grønnegade 10. Her er det: http://www.krak.dk/scripts/kort/krakdk_kor...vejdata=dk_veje

På veien dit bør du gå innom Flying A: http://www.flyinga.dk/site/index.asp?store=2 Den ligger i Kronprinsensgade 5, og den finner du her: http://www.krak.dk/scripts/kort/krakdk_kor...vejdata=dk_veje

En siste ting jeg vil anbefale er Cafe Norden som ligger på Amager Torv. Minner litt om Teatercafeen. Litt dyrt, men "ærverdig", og ligger fint på midten av Strøget: http://www.aok.dk/profile/1241 Herfra er det også kort å gå til både Flying A og M+S

Før du drar kan du jo hygge deg med: www.muntheplussimonsen.dk/

Piglet

Skrevet

Her finner du det meste om københavn... www.aok.dk

du får ta deg en tur til Nyhavn :-)

Gjest HildePilde
Skrevet

Dette var en fin tråd! Vi skal til Køben om en måned, hva kan være fint for 16-åringen vår? Experimentarium? Tivoli er jo enda stengt da.

Har en 1-åring også, så vi kommer til å rulle rundt med barnevogn - noen som har tips til barnevennlige restauranter?

Gjest Embla s
Skrevet
I'm back!

Piglet

For sent :-(

(Men jeg skal til København snart igjen, så da har jeg noe å glede meg til )

Takk for hjelpen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...