AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #1 Skrevet 8. oktober 2012 Hei, er det noen her som har klart å gå ned i vekt kun ved hjelp av kostholdsendring? Nå mener jeg ikke at man sitter på ræva til alle døgnets tider, men at man ikke driver med jogging osv. At man tar seg en tur nå og da. Isåfall, hvor mye gikk du ned? Anonym poster: eaf18b425275e047f3c60c107abbadf1
Gjest *Maja* Skrevet 8. oktober 2012 #2 Skrevet 8. oktober 2012 Skal du ned i vekt uten trening så er kostholdet superviktig. Du må gå i underskudd. Det beste er 0,5 kilo ned i uka. Men uten trening vil du ikke bli like stram i fisken, derfor er det beste å kombinere vektnedgang med sunt kosthold sammen med trening. Men kroppen vil uansett miste vekt ved kaloriunderskudd.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #3 Skrevet 8. oktober 2012 På grunn av alvorlig sykdom, var jeg i en periode helt ute av stand til å være fysisk aktiv. La dermed på meg nesten 10kg. Endret da til lavkarbokosthold og gikk ned de 10 ekstra kiloene på 3-4 måneder. Anonym poster: 5a86347d66dde822497c2c0fe3262c69
Supraspinatus Skrevet 8. oktober 2012 #4 Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Skal du gå ned i vekt er kostholdet viktigst, uansett. Å trene seg vesentlig ned i vekt krever et volum som ikke egner seg for andre enn godt trente. Det finnes mange suksesshistorier uten at man nødvendigvis trener. Et sted jeg ville letet er f.eks her: http://www.kostdokto...skap/anekdoter/ Endring: Det finnes selvsagt også mange historier med de som får til både kosthold og trening. De får ofte bedre resultater mtp kroppssammensetning, men for mange er vektnedgang (uten trening) det som må til for å kunne leve en aktiv livsstil. Endret 8. oktober 2012 av Supraspinatus
Gjest Katee Skrevet 8. oktober 2012 #5 Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Ts, jeg gikk ned 10 kilo ved å legge om kosten totalt. Kuttet ut ferdigprodukter og halvfabrikata, lager det meste fra bunnen av og spiser sunnere. Trente minimalt. Gikk noen få turer i ny og ne Innlegg redigert for fjernet innhold Sophie-Ann, mod Endret 9. oktober 2012 av Sophie-Ann
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #6 Skrevet 8. oktober 2012 Skal du ned i vekt uten trening så er kostholdet superviktig. Du må gå i underskudd. Det beste er 0,5 kilo ned i uka. Men uten trening vil du ikke bli like stram i fisken, derfor er det beste å kombinere vektnedgang med sunt kosthold sammen med trening. Men kroppen vil uansett miste vekt ved kaloriunderskudd. Jeg skjønner ikke hvorfor 0,5 til et kilo i uka skal være optimalt for de som ikke trener? Greie er vel det at når man mister over et kilo i uka med trening og man har trent styrke så betyr det at muskelmassen også gir tapt for underskuddet. Trener man ikke styrke på vektnedgangen vil man jo uansett ikke beholde muskelmassen så da er det vel helt irrelevant om man går ned mer enn 0,5 kg. Og har man ikke trent styrke før så har man neppe noe særlig med muskler å beholde uansett. 0,5 greia er vel for de som søker en litt annen kroppssammensettning enn de som bare vil ned i vekt og da er det vel like greit å gå i større underskudd enn det der. Anonym poster: 84d6fd6f5b61f37d30c97a03b9f619ca 1
Gjest *Maja* Skrevet 8. oktober 2012 #7 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor 0,5 til et kilo i uka skal være optimalt for de som ikke trener? Greie er vel det at når man mister over et kilo i uka med trening og man har trent styrke så betyr det at muskelmassen også gir tapt for underskuddet. Trener man ikke styrke på vektnedgangen vil man jo uansett ikke beholde muskelmassen så da er det vel helt irrelevant om man går ned mer enn 0,5 kg. Og har man ikke trent styrke før så har man neppe noe særlig med muskler å beholde uansett. 0,5 greia er vel for de som søker en litt annen kroppssammensettning enn de som bare vil ned i vekt og da er det vel like greit å gå i større underskudd enn det der. Anonym poster: 84d6fd6f5b61f37d30c97a03b9f619ca Det er ikke farlig å gå ned mere per uke, og i starten vil en ofte miste mer vekt per uke pga. vannvekt og avfallstoffer, men over tid er det anbefalt at en ikke mister så mye mer da for rask nedgang med for mye underskudd kan brenne bort verdifull muskelmasse. Men mye vil jo selvsagt avhenge av utgangspunktet om hvor stor personen er ved start. Når en trener så trenger en ikke å gå på like mye underskudd som de som ikke trener nettopp fordi de som trener brenner mer kalorier, så da lider ikke muskelmassen så store tap, men det avhenger igjen av at en spiser lite nok til å gå ned i vekt, men nok så en ikke sulter seg selv og mister for mye muskelmasse. http://www.slankenett.no/artikler/art.php?id=127 http://fitnessbloggen.no/moderat-vektnedgang-best-effek/
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #8 Skrevet 8. oktober 2012 Det er ikke farlig å gå ned mere per uke, og i starten vil en ofte miste mer vekt per uke pga. vannvekt og avfallstoffer, men over tid er det anbefalt at en ikke mister så mye mer da for rask nedgang med for mye underskudd kan brenne bort verdifull muskelmasse. Men mye vil jo selvsagt avhenge av utgangspunktet om hvor stor personen er ved start. Når en trener så trenger en ikke å gå på like mye underskudd som de som ikke trener nettopp fordi de som trener brenner mer kalorier, så da lider ikke muskelmassen så store tap, men det avhenger igjen av at en spiser lite nok til å gå ned i vekt, men nok så en ikke sulter seg selv og mister for mye muskelmasse. http://www.slankenet.../art.php?id=127 http://fitnessblogge...ang-best-effek/ Verdifull muskelmasse? Mener du det som styrer indre organer osv? utover det med at de som trener ikke vil miste like mye muskelmasse er jo bare tull. hvis du bare løper så er det en perfekt måte å brenne muskler på. Det eneste som kan redde muskelmassen er styrketrening. pronto. Kaloriunderskudd av lite mat og null aktivitet er like ødeleggende for muskelmassen som kaloriunderskudd av mye løping og lite styrketrening. Anonym poster: 84d6fd6f5b61f37d30c97a03b9f619ca 1
Gjest *Maja* Skrevet 8. oktober 2012 #9 Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Verdifull muskelmasse? Mener du det som styrer indre organer osv? utover det med at de som trener ikke vil miste like mye muskelmasse er jo bare tull. hvis du bare løper så er det en perfekt måte å brenne muskler på. Det eneste som kan redde muskelmassen er styrketrening. pronto. Kaloriunderskudd av lite mat og null aktivitet er like ødeleggende for muskelmassen som kaloriunderskudd av mye løping og lite styrketrening. Anonym poster: 84d6fd6f5b61f37d30c97a03b9f619ca Man brenner ikke bort muskelmasse ved løping så lenge en spiser nok til å opprettholde dem. Jeg løper flere ganger i uka, men har god muskelmasse, definerte muskler, og en fin balanse mellom fett og muskler. Man bygger ikke muskler heller, det gjøres med styrketrening. Men får ikke kroppen nok næring vil den tære på muskelmassen. Forskjell på å beholde muskelmassen en har og bygge større muskler Det jeg tenker på angående tapt muskelmasse for de som trenger å gå ned i vekt er at muskelmassen brenner fett og dess mindre muskler en har dess mindre fett brenner en. Når en slanker seg med for stort underskudd er det fare for at når en har oppnådd idealvekten at en har brent bort for mye muskelmasse slikt kroppen lettere lagrer fett når en starter å spise normalt igjen. Spiser en heller litt mer under hele nedgangenså vil kroppen tære mer på fettet og mindre på musklene. Endret 8. oktober 2012 av *Maja*
Gjest Tigress Skrevet 8. oktober 2012 #10 Skrevet 8. oktober 2012 Eg har gått ned i vekt berre gjennom kosthaldet, sjølv om eg trener. Grunnen til at eg seier det er at eg trener det same som før eg byrja prøve å miste feitt, det er altså berre kosten som er endra.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2012 #11 Skrevet 8. oktober 2012 -40 kg på ni måneder her. Anonym poster: b745ea1cefd04fa6ff4ae33da8800f50 1
Sophie-Ann Skrevet 9. oktober 2012 #12 Skrevet 9. oktober 2012 Tråden er ryddet for avsporinger Sophie-Ann, mod
Supraspinatus Skrevet 9. oktober 2012 #13 Skrevet 9. oktober 2012 Vektnedgang vil alltid gi noe tap av muskelmasse, uansett om man trener eller ei. Sammensetningen av kosten er viktigere enn man skulle tro. Dersom man søker på google, eller google scholar på "low carb diet and loss of lean mass" eller noe tilsvarende så finner man mange studier som viser at LC/HF-dietter gir mindre tap av muskelmasse enn HC/LF når man er i energiunderskudd. Trening vil sørge for en prioritering av hvilket deler som blir ofret. Sykling og løping er typiske eksempler på hvor overkroppen blir ofret for underkroppen. Det er svært sjeldent at langdistanseløpere eller syklister trener spesifikk styrke i overkroppen utenom stabilitetstrening. Ser man på maratonutøvere eller f.eks ultraløpere, så har de somoftest svært lite fett og veldig markerte muskler, men volumet på musklene er ofte lite. Styrkeutøvere er ofte betydelig mer muskuløse. Og jeg liker å trekke frem vektklassebasert vektløfting eller turn. Der har du de absolutt sterkeste individene selv med lav kroppsmasse. Sprintere er også verdt å nevne. I mange av bøkene jeg har lest forteller mange om at treningslysten kom, og mange av belastningskadene forsvant, som et resultat av vektnedgang kombinert med et høyfett-kosthold. Mennesket er laget for å bruke fett i lagt større grad enn det som er gjennomsnittet i dagens befolkning. Trening under faste er til og med en del av vår natur. Jeg ser derfor absolutt ingen problemer med at TS vil prioritere vektnedgang før trening i første omgang. Vektnedgang må jo være tillatt for dem som ikke kan trene også! Man skal ikke være dømt til et liv med overvekt dersom man av en eller annen grunn ikke klarer, orker eller har motivasjon til det akkurat nå.
addict Skrevet 9. oktober 2012 #14 Skrevet 9. oktober 2012 Jada, mista nesten 13 kilo i sommer uten å løfte en finger, kun kosthold. Så det er fullt mulig. Det skal sies at jeg trives mye bedre med å trene i tillegg til å tenke på hva jeg putter i meg, dog..
Adele Skrevet 15. oktober 2012 #15 Skrevet 15. oktober 2012 Jeg trener, men ikke like mye som jeg burde. Og har mest fokus på styrke istedenfor kondisjon.. Men i løpet av sommeren, og til nå, har jeg gått ned ca. 5 kg mest pga kostholdendring (Og for meg som veier så lite fra før, er ikke dette helt optimalt, kanskje?)
rikkerye Skrevet 15. oktober 2012 #16 Skrevet 15. oktober 2012 Kun kostholdsendring her inntil nå, har vært oppe i 60 kg og veier nå 47 kg. Har fått motivasjon til å bli mer aktiv nå og har derfor begynt å trene. Jogging, gåturer og styrketrening. Prøver å passe på å spise en fin kombinasjon av fett, proteiner og karbohydrater. Jeg passer i bunn og grunn bare på at kroppen får i seg det den trenger for å fungere greit. Jeg har kanskje ikke hatt noe "sunn" vektnedgang, det kan jeg lett innrømme. Jeg har nok gått i et ganske stort kaloriunderskudd og rast ned i vekt(typ 1000 kalorier inn om dagen, noen ganger mer, noen ganger mindre). Gikk ned 10 kg på 2 måneder. Jeg vil ikke oppfordre deg til å gå ned i vekt så fort som jeg har gjort, da det ikke er det beste å gjøre mot kroppen sin. For meg har det allikevel fungert best, fordi jeg vil ha resultater fort for så å legge om til et normalt kosthold som inneholder den næringen kroppen trenger. Jeg selv blir mye mer motivert på denne måten. Har ikke opplevd verken ødelagt forbrenning(vekta har holdt seg helt stabil etter jeg begynte å spise normalt igjen), ser ikke "tynnfeit ut" og føler meg ikke svak eller ødelagt på noen måter. Jeg har veldig definerte muskler og ikke noe slapp hud noe sted. Dette resultatet fikk jeg helt uten å trene, kun fokus på hva og hvor mye jeg har spist. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå