Gå til innhold

Snakker flytende amerikansk, får dårlig karakter siden det ikke er britisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søstra mi går i 10. og de har fått ny engelsklærer. Er det rett av han å gi søstra mi dårligere karakter i engelsk fordi hun snakker amerikansk og ikke britisk? Hun snakker faktisk 100% flytende amerikansk siden vi har bodd lenge i USA før og drar ditt hvert år, faktisk så snakker hun langt bedre amerikansk enn læreren snakker britisk.

Har det virkelig så mye å si om man snakker amerikansk eller engelsk i skolen da? Hun har fått streng bedsjed om å ta seg sammen. De har nettopp hatt en munlig prøve og hun fikk tre. Ei annen som snakker norskengelsk, ikke akkurat flytende britisk fikk 5. Synes det rett og slett det er uretferdig. Samme med skriftlig også, ser læreren ord der som er mer vanlig på amerikansk så setter han ned karakteren.

Så nå har faktisk gått fra 6 i engelsk og ned til en 3-er i muntlig. 4 på skriftlig, men der sa læreren at det kun var fordi at historiemessig så var det bra.

Kan også legge til at læreren er pro-britisk og nesten anti-USA så vet ikke om det ligger noe der. Men er dette lov? Det burde jo ikke ha noe å si mener nå jeg. Snakker man flytende amerikansk i dag så kommer man jo langt, gjør man ikke? I forhold til en som kun har grunnleggene engelskkunskaper med norsk aksent.

Anonym poster: 3d6c4fcd60e630985a2ad764d627da7e

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff det minner meg om en av mine engelsk lærere, hun var også veldig imot amerikansk. Vi _skulle_ snakke britisk, mens for meg falt det mer naturlig med amerikansk. Hun var veldig på enkelte av oss som snakket amerikansk, men jeg kan ikke si at jeg ble trukket i karakter. Men det du kan gjøre er å be foreldrene deres ta kontakt med rektor, og læreren og få inn en samtale. Det blir mye påstand mot påstand men om dere kan dokumentere tingene står dere i alle fall sterkere..

Anonym poster: 4c428a794918f540795a7fea9ccc4217

Skrevet

Det høres helt vilt ut. Jeg prata så amerikansk jeg klarte, og brukte amerikanske ord i stedet for britiske. Jeg fikk 6 likevel, både på ungdomsskolen og videregående. Kunne aldri falt meg inn å prøve å gjøre det om til britisk, det hadde jo hørtes helt falskt ut om jeg skulle gjøre det, når det amerikanske faller mye mer naturlig. Alle lærerne jeg har hatt har prata britisk, men aldri trukket meg likevel.

• Liker 6
Skrevet

For meg var det omvendt på vgs - jeg snakket og skrev britisk, læreren min var fra USA (snakket ikke norsk). Jeg ble alltid rettet til amerikansk, men protesterte stort. Han ga seg etter hvert når jeg tok møter med han og forklarte hvorfor jeg brukte andre ord enn han brukte osv, og det gikk seg til.

Skrevet

Så ufattelig merkelig. Hos oss var det faktisk omvendt, at de som hadde liksom-amerikansk fikk bedre enn de av oss med britisk uttale (vi var 2 som hadde bodd i England), og alt som hadde med USA å gjøre var heeelt fantastisk. Men jeg sier meg enig, gi beskjed til rektor om at dette ikke gir mening, ei heller er rett. Da må også læreren forsvare karaktergivningen. Men det som er viktig å tenke på i dette her, er at eksempelvis muntlig ikke har så mye med uttale å gjøre, det har mer med innhold å gjøre - det hjelper ikke å ha en fin uttale dersom innholdet er dårlig/ikke svarer på oppgaven. Kan det være noe slikt?

Men det skal ikke bety noe, og på vgs så får man velge om man vil vurderes på det britiske eller det amerikanske (hadde en i klassen som valgte indisk - var rett det også). Eneste er å holde seg til én målform. Håper dette ordner seg, for dette er absolutt ikke greit.

• Liker 6
Skrevet

Hun bør be om skriftlig begrunnelse for karakterene og så kontakte rektor for å få avklart om faget heter "britisk" eller "engelsk". Skriftlige oppgaver kan hun be en annen engelsklærer rette, for å se om de kommer frem til samme resultat.

Når det er sagt, så er jo forskjellen mellom amerikansk og britisk en del av faget, og hun bør kunne vite forskjellene på språkene og kunne benytte seg av dette både muntlig og skriftlig. Det skal ikke trekke ned at man kun kan amerikansk, men kan man ikke vise forskjellene på britisk og amerikansk, er ikke det nok til en 6'er.

Anonym poster: 87459e8cadd584b97de5c8fc84711d88

• Liker 6
Skrevet

Det bør påklages. Amerikansk engelsk og britisk engelsk er likeverdige, all den tid en er konsekvent; dvs. at en ikke sjalter fra den ene til den andre.

• Liker 10
Skrevet

Her er læreplanen for faget:

http://www.udir.no/kl06/ENG1-02/Hele/Komplett_visning/

Kan det tenkes at til tross for godt muntlig ordforråd og god amerikansk uttale, så er det noe annet som mangler iht målene i læreplanen? Hvis ikke bør dere absolutt ta det opp med læreren.

Anonym poster: 690476f2f8ca4ec9f336f6886b6376e4

Skrevet

Lurer på hva det er med norske engelsk lærere siden jeg hadde samme problematikken og jeg hadde britisk engelsk.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Du burde sende en skriftlig klage om det generelle problemet, og også klage på karakterene du mener er urettferdig satt.

• Liker 1
Skrevet

Det skal ikke være lov, og jeg hadde klaget! Det eneste man skal være bevisst på er at man holder seg til enten amerikanskengelsk eller britiskengelsk, men den ene skal ikke være bedre enn den andre.

Klag!

• Liker 2
Skrevet

Når man får karakter i engelsk så er det grammatikk og staving som gjelder. Ikke om man kan synge og hoie på amerikansk.

• Liker 4
Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, på skolen lærer man engelsk og forholder seg til engelsk grammatikk og ikke amerikansk, som skriver ting litt anerledes, så hvis eleven ikke har husket på de småtingene, så er man jo nødt til å fastsette karakteren deretter. Uansett hvor godt utgangspunkt eleven har.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk veldig gode karakterer i engelsk. Både på ungdomsskolen og i videregående. Men i 2.klasse på videregående fikk jeg valget fra læreren: Du kan enten skrive og snakke britisk, eller du kan skrive og snakke amerikansk. Jeg hadde en sterk tendens til å bytte mellom disse, og det skal man helst ikke gjøre. Forståelig nok, egentlig. Det er jo faktisk to forskjellige språk. Så jeg forstår hva som er baktanken, men jeg syns at datteren din skal kunne skrive og snakke amerikansk om hun ønsker det. På videregående kan hun jo velge mellom disse, så hvorfor skulle hun ikke kunne gjøre det på ungdomsskolen? Står det noe i Kunnskapsløftet om det?

Jeg syns du skal ta deg en prat med læreren, og eventuelt rektor eller andre ansvarlige. Det er veldig trist om datteren din skal oppleve å få dårlige karakterer bare pga. at hun skriver og snakker amerikansk. Jeg vet ikke reglene, jeg kjenner bare til min egen erfaring fra videregående. Jeg sluttet å skrive og snakke en blanding mellom engelsk og amerikansk, og fokuserte på det ene språket. Fikk 6 til slutt. Men denne læreren var en særdeles god lærer - forståelsesfull og hjelpsom også.

Skrevet

Jeg og søsteren min hadde samme problemet, vokst opp med amerikansk, jeg som er yngst snakket det flytende før skolestart, men vi fikk lærere som sverget til oxford-english. Foreldrene våre tok det opp med skolene, og der ble det presisert at man skulle få praktisere begge deler som elev, så lenge man var konsekvent. Jeg har forøvrig aldri fått under 5 (som regel 6) i engelsk gjennom ungdomsskolen og 4 år på videregående.

Skrevet

Vi hadde ei i klassen som snakka britisk-engelsk, det svei i ørene hver gang hun åpna kjeften. Hun fikk sikkert 5 eller 6, men det var et mareritt å høre på og jeg ville bare gå derifra.

Resten snakka amerikansk, eller prøvde på det. Noe er alvorlig galt i skoleverket hvis det er riktig å trekke for amerikansk, eller f.eks. skotsk.

Skrevet

Når man får karakter i engelsk så er det grammatikk og staving som gjelder. Ikke om man kan synge og hoie på amerikansk.

Problemene oppstår når man blir bedømt feil i bruk/uttale av ord som "aunt", "can't", autumn vs fall, colour vs color, eller annet som eksemplene i denne linken.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan forstå litt det med skriftlig, at man skal bruke britiske ord fremfor amerikanske ord, men jeg har aldri opplevd at man ikke får snakke amerikansk.. Hun burde klage, og få en annen lærer til å vurdere henne..

Skrevet

I engelsktimene fikk jeg beskjed om at amerikansk og britisk var likeverdige, og at elevene måtte velge en form og være konsekvente og holde seg til enten britisk eller amerikansk. Det er akkurat slik det bør være. Jeg har også opplevd endel britofile engelsklærere, men de har heldigvis ikke vært anti-amerikanske. Personlig blir jeg mer påvirket av amerikansk engelsk, pga. spill filmer og TV, så da lærer jeg jo en del av det.

Anonym poster: 094a96c51947387b2d1231f06733aeea

• Liker 1
Skrevet (endret)

At man prater et språk flytende gir en ikke automatisk rett til en 6 er. Det er så mye mer man skal lære, grammatikk ol. er det jo ikke sikkert hun behersker fullt ut.

Jeg prater norsk flytende, fikk ikke 6 fordi. (blir ikke helt det samme men du skjønner kanskje poenget.)

Foreldrene eller eleven bør ta en prat med læreren og vite hvorfor hun får den karakteren hun får, det kan være det er riktig. Eller så kan det være hun har en urettferdig lærer.

Red: Slik som jeg husker fra jeg gikk på skolen så ble vi ikke bare vurdert i om vi pratet flytende eller ikke, vi hadde oppgaver å løse på prøvene/eksamenene også. Klarte vi ikke de så fikk vi selvsagt dårligere karakter.

Endret av Sinner
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...