Gå til innhold

Veldig lang syklus...Begynner å bli litt redd nå

Anbefalte innlegg

Gjest Impreza
Skrevet

Jeg sluttet på p-pillen i Mars eller tiden rundt der (husker ikke eksakt), og har etter det stort sett hatt syklus på rundt 28 dager, tror jeg. Jeg fulgte ikke så nøye med da, siden jeg da ikke hadde noe spesielt ønske om å bli gravid.

Sist syklus var på 46 dager, og nå igjen er syklusen også lang. Jeg er nå på dag 44, og ingen tegn til mens, men litt murringer i magen. Tror ikke jeg er gravid, da burde jeg ha merket symptomer på det nå så sent, når det er over 6 uker siden mens? Begynner å bli litt redd for om jeg faktisk ikke kan få barn, da vi ikke har brukt prevensjon siden jeg sluttet på pillen. Og jeg er bare 19 år, jeg burde vel kunne bli gravid enkelt i utgangspunktet? Jeg er overvektig, men dog...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ta opp til et år før kroppen er tilbake til normalen etter p pillebruk, så foreløpig er det bare å se de ann litt.

Husk at mange ikke har symptomer, og de fleste først får symptomer i uke 6-7. Så om du er usikker kan du jo ta en test.

Ikke for å være slem. Men med tanke på fruktbarhet er vekt viktigere enn alder, i alle fall frem til ca 35 årsalderen da fruktbarheten reduseres. Så om du ønsker å bedre sjangsene dine er et sunt kosthold og aktivitet noe av det smarteste du kan gjøre.

Gjest Impreza
Skrevet

Takk for svar. Lurer på om jeg skal bestille eggløsningstester, har du noen erfaringer med det? Vil du anbefale det til meg? Og hvor lenge "bør" jeg gå med så lange sykluser før jeg evt kontakter lege (kan det være cyster eller noe annet som gjør at det går så lang tid mellom hver mens)?

Skrevet

Takk for svar. Lurer på om jeg skal bestille eggløsningstester, har du noen erfaringer med det? Vil du anbefale det til meg? Og hvor lenge "bør" jeg gå med så lange sykluser før jeg evt kontakter lege (kan det være cyster eller noe annet som gjør at det går så lang tid mellom hver mens)?

Eggløsningstester kan gi en indikasjon. Men de er ikke helt pålitelige, og kan være temmelig håpløse å bruke når man har så lange sykluser.

Jeg hadde stor nytte av temping da jeg slet med tulle-sykluser. Google pernilleinfo, og klikk deg videre inn på temping, så ser du hva det går i. Det kan være litt stressende, men man ser tydelig om man har eggløsning eller ikke.

I og med at du mener du har hatt sykluser på 28 dager frem til nå, og i og med at du har sluttet på pillen såpass nylig, er det ingen hensikt å kontakte lege for henvisning til gynekolog ennå. Ser du samme mønster 2-3 sykluser til hadde jeg ringt legen med en gang det nærmet seg året for pilleslutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...