FantasDick Skrevet 8. oktober 2012 #1 Skrevet 8. oktober 2012 Vi har lagt merke til at valpen vår på 5 mnd har begynt å stresse når han ser at vi mennesker (kjærestepar) koser med hverandre uten at han får være med. Han tripper, stresser, piper og syter høylytt om vi klemmer og holder rundt hverandre, eller koser på hverandre mens vi ligger på sofaen, og han ikke er der sammen med oss. Han har en binge i stua som han er i av og til, og det er verst om vi koser når han er i bingen. Da kan han selvsagt ikke komme bort til oss, og stresser veldig. Vi gjorde en test nå nettopp og så lenge vi var fra hverandre sa ikke valpen et pip, men med én gang vi holdt rundt hverandre så satte han i gang. Noen som har vært borti lignende? Hva gjør vi?
la Flaca Skrevet 8. oktober 2012 #3 Skrevet 8. oktober 2012 Mange hunder reagerer på nærkontakt mellom mennesker. De tolker det som en konflikt, og det motsatte av kos og harmoni. Særlig valper blir litt stressa, før de lærer at det er sånt mennesker gjør, og undertrykker behovet for å dempe oss. Det naturlige for mange er å gå imellom, og roe oss ned. Et tekn på en oppegående hund syns jeg. 2
FantasDick Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2012 Rottweileren kan også å "trenge seg litt på" når vi koser, men han har liksom skjønt det der for lenge siden, så han bryr seg som regel ikke. Valpen er det verre med. Om han får ligge i sofaen sammen med oss, så kan vi kose og klemme så mye vi gidder på hverandre uten at han er mer involvert enn at han ligger i nærheten, men hvis han er på gulvet eller i bingen så hyler og piper han. Jaja, om det er som du sier så håper jeg han skjønner det snart. Er litt stress å skulle gjemme seg for en klem så valpen ikke starter hylekoret.
Dolly-Duck Skrevet 8. oktober 2012 #5 Skrevet 8. oktober 2012 Det stemmer nok det som la Flaca sier. Når hunder er så nærme hverandre er det fare for konflikt, det tror mange hunder er tilfelle for mennesker også. jeg kan tenke meg at det er vært når den er i bingen fordi den ikke vil ha mulighet for å stoppe konflikten om den skulle oppstå
Alvina Skrevet 8. oktober 2012 #6 Skrevet 8. oktober 2012 Har observert fenomenet jeg også, og uten samboer, men å gi klem til en venninne eller bare en vennskapsklem. Tror La flaca har rett, hunden tyder det som en konflikt, det beste er egentlig å lære hundespråket, legge seg ned på alle fire og invitere til"skal vi leke". Men i sosiale settinger ville det bare sett dumt ut. Det dummeste jeg har sett er folk som begynner å le av hunden sin når den reagerer på en klem. Tror det beste er å overse den, først gi den en kommando den kan, eller bare la den surre og fullstendig overse oppførselen. Kan man noe om dempende signaler, kan man komme langt. Hunder som er godt sosialiserte kan reagere når vi gjør noe utenfor deres erfaring.
Portvinpiken Skrevet 8. oktober 2012 #7 Skrevet 8. oktober 2012 For mange hunder er tett kontakt en indikasjon på en begynnende konflikt. De vil da prøve å splitte og helst ønsker de å gå i mellom de som er for nære (dette kan man observere på hunder i lek også - veldig interessant og artig å se hvor fantastisk hundespråket er!). Hunder er av natur konfliktsky da en konflikt i flokken kan føre til splittelse og dermed vil de stå i større fare for å bli "overmannet" av en annen flokk. Splitting kan man som sagt se veldig ofte når flere hunder er sammen. Absolutt å anbefale å se etter; lærerikt og morsomt. Jeg ville lært inn et håndsignal som de aller fleste hunder tar på rappen: stå vendt til siden mot hunden og se i en annen retning. Ta håndflaten rolig til siden (som et stoppsignal). For de fleste hunder betyr dette på hundespråket noe sånt som: "rolig, jeg skal ta meg av denne situasjonen. Du behøver ikke bry deg for jeg ordner opp for oss alle". Jeg har sett overraskende gode resultater med bruk av dette. Det er også gjort forsking på det som viser at pulsen på hunden IKKE øker når man bruker håndsignalet. Det er da filmet flere hunder som ligger i sofaen når det ringer på. Hvis eieren reiser seg uten å vise håndsignalet går pulsen noen ganger opp i nesten det dobbelte. De gangene eieren derimot viser håndsignalet blir hundene liggende med en tilnærmet lik hvilepuls. Er det ikke fantastisk! 2
Rubies_ Skrevet 8. oktober 2012 #8 Skrevet 8. oktober 2012 (endret) Det er noe med hunder og skal være inkludert i alt. Når jeg klemmer noen, kommer hunden løpende logrende bort, strekker seg opp etter beina våre og "klemmer" sammen med oss. Merkelige greier. Endret 8. oktober 2012 av Rubies_
Portvinpiken Skrevet 8. oktober 2012 #9 Skrevet 8. oktober 2012 Det er noe med hunder og skal være inkludert i alt. Når jeg klemmer noen, kommer hunden løpende logrende bort, strekker seg opp etter beina våre og "klemmer" sammen med oss. Merkelige greier. Eller prøver å splitte med å komme imellom :-)
Rubies_ Skrevet 8. oktober 2012 #10 Skrevet 8. oktober 2012 Eller prøver å splitte med å komme imellom :-) Ja, jeg vet ikke hva årsaken er...
FantasDick Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter #11 Skrevet 9. oktober 2012 Tusen takk, Portvinpiken! Jeg synes du alltid har så gode, forklarende og utfyllende svar her på kjæledyrforumet - du kan få meg til å forstå det meste. Vi har aldri hatt valp i hus før, kun voksne hunder, så er en del småting vi ikke har vært borti tidligere som plutselig dukker opp. De voksne hundene har jo alltid bare "kunnet" slike småting. 1
QueenOfTheSidewalk Skrevet 9. oktober 2012 #12 Skrevet 9. oktober 2012 For mange hunder er tett kontakt en indikasjon på en begynnende konflikt. De vil da prøve å splitte og helst ønsker de å gå i mellom de som er for nære (dette kan man observere på hunder i lek også - veldig interessant og artig å se hvor fantastisk hundespråket er!). Hunder er av natur konfliktsky da en konflikt i flokken kan føre til splittelse og dermed vil de stå i større fare for å bli "overmannet" av en annen flokk. Splitting kan man som sagt se veldig ofte når flere hunder er sammen. Absolutt å anbefale å se etter; lærerikt og morsomt. Jeg ville lært inn et håndsignal som de aller fleste hunder tar på rappen: stå vendt til siden mot hunden og se i en annen retning. Ta håndflaten rolig til siden (som et stoppsignal). For de fleste hunder betyr dette på hundespråket noe sånt som: "rolig, jeg skal ta meg av denne situasjonen. Du behøver ikke bry deg for jeg ordner opp for oss alle". Jeg har sett overraskende gode resultater med bruk av dette. Det er også gjort forsking på det som viser at pulsen på hunden IKKE øker når man bruker håndsignalet. Det er da filmet flere hunder som ligger i sofaen når det ringer på. Hvis eieren reiser seg uten å vise håndsignalet går pulsen noen ganger opp i nesten det dobbelte. De gangene eieren derimot viser håndsignalet blir hundene liggende med en tilnærmet lik hvilepuls. Er det ikke fantastisk! Jøss Det skal testes ut 1
Portvinpiken Skrevet 9. oktober 2012 #13 Skrevet 9. oktober 2012 (endret) Så veldig hyggelig å høre :-). Det er nemlig ikke alt som er like enkelt å forklare kun skriftlig uten stemme, kroppsspråk og bilder/film :-) Jeg vil legge til at dette håndsignalet bruker jeg hver eneste dag. Jeg har rett og slett klart å bytte det ut med ordet "nei". Det er ingen enkel prosess fordi det ofte er refleks å lire ut av seg både nei, og alle mulige andre ting. Helt ærlig har jeg vel klart det sånn 95% og det er jeg fornøyd med! Tenk på hånden som en liten "blokkering"; hit men ikke lenger (ikke ta maten min), vent der - jeg kommer tilbake (når du går ut døra), bjeffing i vinduet og/eller tv, etc. Det kan brukes i alle settinger. Det er ikke alle hunder som tar det med en gang, men jeg ble veldig overrasket da jeg prøvde det på alle mine seks hunder her hjemme første gangen! Da gikk jeg for å åpne ytterdøren da noen ringte på, og jeg viste håndsignalet i gangen (før yttergangen), og hundene ble stående! Riktignok litt forvirret og helt stille var de jo ikke, men at de faktisk så noe mening i dette signalet overrasket meg veldig. Legger til at det er viktig å ikke stirre/se hundene i øynene men se bort og gjerne med siden eller hele ryggen din til. Dette med å gå i mellom; "å splitte" bruker jeg også veldig ofte. I praksis går man da imellom hundene og gjerne med ryggen til den som bjeffer/utagerer mest. Hvis man går tur med en litt usikker hund som har lett for å bjeffe, så vil det veldig ofte også hjelpe om du stiller deg fysisk foran hunden med ryggen til, slik at man er i mellom hundene. Dette gjelder på nær avstand (1 - 2 meter) og på lang avstand som 10 - 20 meter. Har sett og opplevd det utallige ganger selv :-) Helt til sist vil jeg gjerne nevne at det også er viktig å ikke stresse men være helt rolig. Altså stille seg stille og rolig mellom to hunder, og ved håndtegnet vise håndflaten mot hunden kort og rolig. Noen hunder trener at hånden er oppe lenger enn andre. Håper dette kan være til hjelp i mange ulike situasjoner, for det er det her hos meg :-) PS det funker på hunder i alle aldre. Jeg har omplasseringshunder som er voksne når de har kommet og de oppfatter det raskt også. Kom gjerne med tilbakemeldinger på hvordan det går når dere prøver ut dette. Jeg synes alltid det er interessant å høre andres erfaringer også. Endret 9. oktober 2012 av Portvinpiken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå