Gå til innhold

Mine kommende svigerforeldre vil sponse brudekjolen min! :S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine kommende svigerforeldre har sagt at de skal sponse brudekjolen min. Det er kjempe hyggelig, og jeg er veldig takknemlig, men er det ikke litt rart? Det er vel ikke vanlig? Jeg tror mamma vil synes det er litt rart, og kanskje bli litt fornærmet på en måte, eller føle at hun burde ha tilbudt det. Kanskje til og med hun har tenkt på det, foreldrene mine har sagt de kommer til å sponse, men har ikke blitt enige om hvor mye/hva de skal sponse.

Jeg er så usikker på hva jeg skal si, egentlig vil jeg også betale den selv, da føler jeg at jeg kan betale akkurat det jeg vil og jeg kan velge akkurat hvordan kjole jeg vil....

Hva synes dere?

Uff at det skal være vanskelig når det er noe som er så snilt... :-(

Anonym poster: 49034af8e51ae2c7231e75141612a46c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Hva med å foreslå at de kan betale evt. mat/drikkevarer eller noe annet til bryllupet? Så gagner det både deg og din kommende mann uten at du føler det blir rart.

Tror hvertfall jeg selv ville følt det litt merkelig :/

Anonym poster: 01bf439fadf59250d323cd46cb73aa56

• Liker 2
Skrevet

Du kan si at du har tenkt å betale den selv, siden du ikke er sikker på hva du skal bruke enda?

At dere blir kjempeglade for at de ønsker bidra - og om det er OK for dem at summen de ønsker å gi går til noe annet?

(de kommer jo til å svare ja)

Men ja, det var litt rart iom at det pleier være brudeparet selv som betaler(eller brudens foreldre da i de tilfeller man gir seperat til formål)

Anonym poster: a2bbf4411df39cb791dce71a6af978be

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er litt merkelig. Jeg vet ikke hva jeg hadde svart. Jeg tenker jo litt på prisen jeg da, jeg hadde jo kanskje ønsket en kjole som var dyrere enn det de tenkte å betale. Og jeg vet jo også at den dagen vil jeg ha med min mamma på shopping, og kjøpe denne sammen med henne, og da blir det kanskej litt rart at svigermor skal betale?!

Jeg tipper de foreslo dette fordi de ville betale noe for DEG, for å få deg til å føle deg velkommen i familien eller noe? Veldig vanskelig sak! Å foreslå at de kan betale for noe annet er jo lurt, f.eks kan du jo ta en spansk en å si at din mor allerede har tilbydt seg å betale for dette.

• Liker 2
Skrevet

TS her,

God i ide å spørre om de kanskje heller vil betale for noe annet. Tror det kommer til å bli ganske ubehagelig å si det, de vil jo sikkert betale akkurat kjolen av en grunn.

Jeg kan jo begrunne med at jeg ikke vet hvor dyr den kommer til å bli, og at jeg synes det er stas å betale akkurat den selv.

Noen som har noen andre gode grunner jeg kan argumentere med? Det kommer til å bli så flaut hvis de er påståelige eller blir fornærmet...

Anonym poster: 49034af8e51ae2c7231e75141612a46c

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg tror jeg kanskje ville vært bunnløst ærlig her. Sagt noe som: "Jeg setter utrolig stor pris på det sjenerøse tilbudet, men kan jeg få foreslå at dere heller sponser meg med tilbehøret til brudekjolen? (Sånn som sko, slør, veske, evt smykker osv?) For når det gjelder selve kjolen, tror jeg kanskje mine foreldre ønsker å være de som spanderer denne på meg, og jeg håper dere har forståelse for at jeg ikke vil tråkke de på tærne."

Sagt ansikt til ansikt, i en pen tone, og med et avvæpnende smil - kanskje til og med en avvæpnende klem - så tror jeg ikke de kan klare å bli fornærmet for dette :) Jeg tror at de da heller vil synes det er flott at du tenker på både foreldrene dine og dine kommende svigerforeldre, og innse at selv om tilbudet deres er svært sjenerøst, er det kanskje litt feilplassert ;)

Lykke til! :blomst:

• Liker 5
Skrevet

Som sagt, hva med å si at dine foreldre skal betale for den? Så kan du jo alltids alliere deg med moren din slik at hun er klar over at du har sagt det.

Skrevet

"nei takk men kjøp gjerne noe annet til meg" .. .??

tror jeg hadde blitt ordentlig lei meg som svigermor dersom min kommende svigerdatter hadde sagt noe sånt. Jeg kan ikke se for meg at noen kommer med et sånt tilbud (her i Norge) uten at de har tenkt over hvor mye penger de vil bruke og at de tenker at de syns du er verdt det og vil vise deg det/ gi deg det. Utrolig uhøflig å be de betale for noe annet istedet syns jeg. Enten bør du la de bidra med det de har sett for seg at de vil bidra med - nemlig penger til kjolen din - eller så bør du si at dere skal betale for alle ting selv.

Å si "jeg vil heller ha mammas penger i kjolen min" og så heller be de sette penger i noe annet er direkte ufint syns jeg. De hadde lyst til å bidra i noe som var personlig og viktig for deg. Hadde de bare vært ute etter å spytte inn penger ville de vel kommet med et konkret pengebeløp.

• Liker 15
Skrevet

tror jeg hadde blitt ordentlig lei meg som svigermor dersom min kommende svigerdatter hadde sagt noe sånt. Jeg kan ikke se for meg at noen kommer med et sånt tilbud (her i Norge) uten at de har tenkt over hvor mye penger de vil bruke og at de tenker at de syns du er verdt det og vil vise deg det/ gi deg det. Utrolig uhøflig å be de betale for noe annet istedet syns jeg. Enten bør du la de bidra med det de har sett for seg at de vil bidra med - nemlig penger til kjolen din - eller så bør du si at dere skal betale for alle ting selv.

Å si "jeg vil heller ha mammas penger i kjolen min" og så heller be de sette penger i noe annet er direkte ufint syns jeg. De hadde lyst til å bidra i noe som var personlig og viktig for deg. Hadde de bare vært ute etter å spytte inn penger ville de vel kommet med et konkret pengebeløp.

Signerer denne!!!

• Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Mulig jeg har uttrykt meg klønete (hvis det var mitt innlegg denne var rettet mot). Jeg tror de fleste svigermødre kan forstå at brudens foreldre ønsker å være de som spanderer kjolen - man kan risikere å tråkke på noen ganske ømme tær om man skal begynne å betale for sin kommende svigerdatters kjole. For brudens foreldre kan det fort bli misoppfattet som at brudgommens foreldre skal "brife med at de har mye penger" osv osv. Det er ofte fryktelig mye følelser ute og går når det gjelder bryllup - iallfall for brudens mor. Jeg sier absolutt ikke at alle er sånn, men det er ikke uvanlig heller.

Når det gjaldt å foreslå at de kan bidra til feks tilbehør til kjolen i stedet, så er jo ikke det for å dra penger ut av dem, men nettopp for å vise de at man setter pris på at de ønsker å gi noe personlig. Selvsagt kan man vri også dette til verste mening; så sånn sett var det kanskje et klønete forslag ja.

PS: Bare fordi kommende svigerforeldre ønsker å bidra med noe som er personlig og viktig for bruden, så betyr ikke det nødvendigvis at det er greit å "tråkke over" på brudens foreldres "domene", uansett hvor godt ment det er ;)

• Liker 1
Skrevet

Det jeg hadde syntes var ekkelt var at de kanskje hadde et annet syn på hva som er greit å bruke på brudekjole enn meg, og ville tenkt mye på om de hadde syntes det var for mye i utvelgelsesprosessen.

Men om de har nevnt en sum de vil gi deg til brudekjole så tror jeg at jeg bare hadde takket ja til det, og vil du bruke mer så legg til det selv. Du kan jo snakke med din mor, og fortell hva svigerforeldrene har tilbudt, så kan du finne ut hva hun synes.

• Liker 2
Skrevet

Kan dere bli enige om et beløp de betaler, så betaler du resten? Jeg fikk en sum av farmor, og brukte bare litt over. Evt han svigerforeldrene og dine foreldre betale halve hver :)

Skrevet

Mulig jeg har uttrykt meg klønete (hvis det var mitt innlegg denne var rettet mot). Jeg tror de fleste svigermødre kan forstå at brudens foreldre ønsker å være de som spanderer kjolen - man kan risikere å tråkke på noen ganske ømme tær om man skal begynne å betale for sin kommende svigerdatters kjole. For brudens foreldre kan det fort bli misoppfattet som at brudgommens foreldre skal "brife med at de har mye penger" osv osv. Det er ofte fryktelig mye følelser ute og går når det gjelder bryllup - iallfall for brudens mor. Jeg sier absolutt ikke at alle er sånn, men det er ikke uvanlig heller.

Når det gjaldt å foreslå at de kan bidra til feks tilbehør til kjolen i stedet, så er jo ikke det for å dra penger ut av dem, men nettopp for å vise de at man setter pris på at de ønsker å gi noe personlig. Selvsagt kan man vri også dette til verste mening; så sånn sett var det kanskje et klønete forslag ja.

PS: Bare fordi kommende svigerforeldre ønsker å bidra med noe som er personlig og viktig for bruden, så betyr ikke det nødvendigvis at det er greit å "tråkke over" på brudens foreldres "domene", uansett hvor godt ment det er ;)

Skulle tro du kjente moren min, hehe. Eller egentlig begge foreldrene mine. Mamma ville følt seg overkjørt av svigermor, og pappa ville definitivt brumma i skjegget om "dessa folka som ska vise at døm har så my peng, trur itte at vi kan betala sjøl". Joda, hos oss ville der blitt full krig og unntakstilstand. Heldigvis for meg, skjønner mine kommende svigers at de må holde seg på sin side av gjerdet, so to speak ;)

Til deg ts: jeg syns Adrianes forslag er godt, men i fall svigerforeldrene dine er hårsåre som Petalouda beskriver, så kanskje det beste er å ... jeg vet ikke... Bare ta imot og holde kjeft antakelig, for ellers blir det jo uansett feil for svigers...?

Skrevet

Det handler vel ikke om hvorvidt svigerforeldrene har råd eller ikke, og hvor mye de har tenkt på akkurat det? Det handler om at ts ikke vil såre moren sin, og at hun føler at det med tilbud om å betale kjole automatisk følger med begrensninger i hvor mye hun kan bruke på kjole - og for den saks skyld, hvilken kjole hun velger. Jeg syns begge disse årsakene er fullstendig forståelige. Gjør ikke du? Og tror du svigerforeldrene blir mindre fornærmet av et "takk for tilbudet, men nei takk", enn noe i retning det som ble skissert her? Personlig tror jeg det vil fornærme mer å få en "takk, men vi vil betale sjæl" i fjeset enn en "takk, men mamma og pappa vil veldig gjerne få spandere kjolen på meg".

Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, men det beste er å betale selv uansett, sånn at man er sikker på at man har det siste ordet.

• Liker 1
Skrevet

Forklar den kommende brudgommen det du har skrevet her og få han til å ordne deg ut av knipa..... Det er jo hans foreldre og han vet sikkert bedre hvordan si ting til dem så de ikke blir fornærmet/såret :fnise:

• Liker 3
Skrevet

Fatter og begriper ikke at dette kan være et problem.. first world problems!

Ingen i min familie ville følt seg såret eller overkjørt om svigermor hadde betalt for brudekjolen min. Det er DITT bryllup, og du må da få ta imot gaver fra hvem du vil. Hvorfor føler alltid familien til brudeparet at de har rett til å blande seg inn i logistikk og finansiering ved bryllupet? Latterlig...

Anonym poster: 6a10e84032e715f3a7276f9c565405c6

• Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Definitivt et luksusproblem ja, men det betyr jo ikke at problemet ikke er ekte nok for den det gjelder. Du er heldig om du har familie der ingen ville blitt fornærmet eller følt seg overkjørt i en sånn situasjon. I min familie - og i familiene til mange rundt meg også - så ville dette skapt en, tja la oss kalle det anspent situasjon, mellom brudens og brudgommens mor.

Jeg har også lurt på hvorfor familien(e) føler de har rett til å blande seg inn, og til dels stille krav, ang bryllupet. Men det er nå engang den virkeligheten mange brudepar lever i, og da gjør man ganske enkelt bare sitt beste for å beholde familiefreden og fordrageligheten ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser ikke problemet? Er du redd for at de, om de betaler, vil legge seg opp i hvilken kjole du skal ha?

For da kan jeg skjønne det, men om det er fordi du er redd for å tråkke noen burde du tenke deg om. Det er veldig generøst og sikkert noe din svigermor virkelig har lyst til. Jeg hadde blitt kjempelei meg om jeg fikk neitakk, men betal gjerne for spriten.

• Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Jeg ser ikke problemet? Er du redd for at de, om de betaler, vil legge seg opp i hvilken kjole du skal ha?

For da kan jeg skjønne det, men om det er fordi du er redd for å tråkke noen burde du tenke deg om. Det er veldig generøst og sikkert noe din svigermor virkelig har lyst til. Jeg hadde blitt kjempelei meg om jeg fikk neitakk, men betal gjerne for spriten.

Så det du egentlig sier er: vokt deg vel for å såre svigermor, selv om det betyr at din egen mor blir såret isteden?

Selvfølgelig er det sjenerøst av svigermoren å ville betale kjolen, men det betyr jo ikke at det nødvendigvis er riktig av den grunn? Men jeg er enig i at man da ikke snur seg rundt og sier at hun heller kan få betale for spriten, maten osv. Mitt forslag om at man kunne komme til en enighet der mor betaler kjolen og svigermor betaler tilbehøret bunner i at jeg går utfra at svigermor også ønsker å bidra til noe personlig til bruden. På den måten får både mor og svigermor bidratt personlig til bruden var tanken min.

(PS: kjenner jeg er veldig glad for at dette ikke vil være et tema under egen bryllupsplanlegging! :lete: )

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...