Gå til innhold

Hva er sveller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 27 år og nygift. Svigermor kommer til kaffe i kveld og mannen foreslo at jeg skulle lage noen sveller. Hva er sveller og hvordan lager jeg det. Han sa det vare litt som vafler og det kan jeg <ikke lage.

<hjeeeeelp<+++111

Anonym poster: 36ba57ec07f302b39b040f48d5f73360

Skrevet

Sveler er tykke små pannekaker. Ved å google finner du både bilder, oppskrift og sikkert trinn-for-trinn videoer... :)

Anonym poster: 3c1cd3babaa502029a728cf96c62b022

• Liker 2
Skrevet

Først og fremst så er det SVELER Ikke sveller :fnise:

Har ikke noen oppskrift, men ser det ligger mange ute på nettet. Søk på google !

:sol:

• Liker 1
Skrevet

Mannen min sa det het sveller han da. Uff, har googlet og finner så mange oppskrifter. <hva er hortesalt??? og hva er takke?

har ikke egg, kan jeg lage de uten, ha i mer mel kanskje? ufff jeg kan jo ikke dette. er sveller gott?

Skrevet

Glem takke, stek i stekepanne. Og bruk smør, ikke olje.

Egg må du ha, så da må du heller på butikken. Hjortetakksalt kan du også spørre etter på butikken :)

Sveler er godt ja, jeg liker dem best med syltetøy til.

• Liker 2
Skrevet

Eller så fikser du noe du KAN lage til kaffen og svigermorbesøket i kveld. Og så finner du ut av det med svelene og lager dem en annen gang.

Da slipper du forventningspresset i kveld og mannen din får en hyggelig overaskelse en annen dag.

• Liker 10
Skrevet

Hjortetakksalt er en gul liten boks med et stinkende hvitt pulver i. Og jeg tuller ikke, det stinker KRAFTIG :fnise:

Ønsker du å lukte på det, så gjør det på eget ansvar.

Sveler er godt og kjempeenkelt. Hjemme kaller vi dem lapper, kjært barn har mange navn.

Anonym poster: 0f470b07798c973611acc3374a6c881c

Skrevet

Foreslår en av følgende:

1. Mannen lager sveler (med en L). Når det er hans mot som kommer, og han vil ha sveler, er jo det det mest naturlige.

2. Du lager noe du kan, og liker å lage. Da får du nok en mye koseligere opplevelse.

Sveler er veldig enkelt. Rør sammen ingrediensene og lå det svelle ( :) ) i 15 min. Det vanskeligste er ofte å regulere varmen, slik at man får gjennomstekte, saftige sveler med en lysebrun farge.

• Liker 5
Skrevet

Lag litt tjukk vaffelrøre, la den svelle litt, stek i stekepanne istedenfor på takke (stor stekehelle).

Bruk svak til middels varme. Øs røra i stekepannen, slik at hver pannekake blir omtrent på størrelse med et tefat. Vend dem med stekespade i det de blir "tørr" oppå, og de fleste små boblene har sprukket. Reguler varmen etter fargen på de snudde. Blir de for mørke, har du for mye varme, osv...

Du kan bruke kulturmelk, youghurt, rømme eller annet syrlig i røra. Dette er ingen millimetervitenskap, og alle har sin vri på det. Men kall dem bare for "lapper" så får du litt større takhøyde.

Tja, heter det sveler eller sveller? Ettersom det kalles sveler på Sunnmøre, og å svele er å svelle på bokmål, så ser jeg ingen grunn til å korrigere deg. Mannen din har sikkert rett, og det er tross alt resultatet som teller. Og slike skal du være meget dyktig, om du skal føkke det opp. Dette blir oftest bra, selv om du ikke følger oppskriften slavisk.

Skrevet
[...]Mannen lager sveler (med en L). Når det er hans mot som kommer[...]
Det heter mor, ikke mot. :lur:

Trådstarter:

Slenger inn et tips, helt på tampen: Hell røre i stekepanna i trekantform, stek og snu. Så fort kaka er snudd tegner du en 'S' med røra, slik at det ser ut som en supermann-S. Vend igjen. Så har du en spesialkake til "supersvigermor". Lar hun seg ikke sjarmere av det, skifter du bare ut gubben. :jepp:

• Liker 2
Skrevet

Det heter mor, ikke mot. :lur:

Prøv å forklare det til den #\% iPaden min... Som forsåvidt også er gladere i sveller en i sveler.

• Liker 1
Skrevet

TS her, hun i butikken var frekk når jeg spurte etter nattron og hånsalt så jeg kjøpe en frossen daimkake i steddet. Mannen blir vel skuffa menn menn

Skrevet

Hånsalt.

:hoho:

Unnskyld, altså.:fnise:

Anonym poster: 93bb6636fc8dca9cebf3a64dca9d40a0

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Jeg synes lapper/sveler er vanskelige å få fine, så jeg syns det var lurt av deg å ta noe annet.

Øv deg litt før du serverer sveler.

Skrevet (endret)

Øving gjør mester. Støtter forslaget om å ikke lage de aller første til svigermor, riktig ennå.

Hjortetakksalt lukter ikke godt, men smaken forsvinner helt bort i bakverket og disse gode,

store, tykke "pannekakene" smaker kjempegodt både varme og kalde,

med syltetøy/smør/sukker/brunost m.m. på. Jeg kaller det "lapper" på min dialekt,

men det spiller ingen rolle hva de blir kalt, for de smaker like godt uansett hvor de lages.

Knallgode er de! :spise: Jeg melder meg som prøvesmaker nummer èn

når du skal begynne å eksperimentere med sånt noe. Bare si ifra. :jepp:

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Tja, heter det sveler eller sveller? Ettersom det kalles sveler på Sunnmøre, og å svele er å svelle på bokmål, så ser jeg ingen grunn til å korrigere deg.

Det heter sveler, og selv vi som bor på Sunnmøre sier svelle når røra skal stå i fred en stund for å tykne - det er ingenting som heter "å svele" så vidt jeg vet. Så selv om alle sier "svelle" så heter det altså "svele" med én L. :)

On topic: Hørtes bra ut ts, er ikke så lurt å stresse med svelesteking samme dag som svigermor skal komme når du aldri har gjort det før. Som mange andre har sagt, prøv gjerne å lage det en gang før du skal servere til mange, selv om det ikke er så vanskelig som du tror. Siden du ikke har takke, går det helt fint å bruke en stekepanne på middels varme, bare husk å bruke veldig lite smør/olje eller en god teflonpanne :)Herer en god oppskrift om du vil prøve deg senere (1 mrf-kopp er ca 2 dl).

Endret av Johanne.R
Skrevet

Tja, heter det sveler eller sveller? Ettersom det kalles sveler på Sunnmøre, og å svele er å svelle på bokmål, så ser jeg ingen grunn til å korrigere deg.

Svelle er svelle på både nynorsk og bokmål.

Anonym poster: 53c6934a6abe16df28f95fdca1298575

Gjest "gjest"
Skrevet

Sveler heter det og det er pannekaker, de skal ha syltetøy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...