Lutetium 71 Skrevet 7. oktober 2012 #1 Skrevet 7. oktober 2012 Endel av dere har nok lagt inn Adblock i Firefox, eller Chrome, eller til og med i Safari. Men, dette er noe man må gjøre på hver eneste enhet man vil holde "ren" for blinkende flash og gif annonser, som truer med å svi av netthinna, hver gang du er innom en nettavis for å oppdatere deg på dagens hendelser. Du må legge inn adblock på pcen, på nettbrettet ditt, på mobilen din, på Xboxen din, på... well, you get it by now. Hadde det ikke vært enklere å heller stoppe disse greiene i inngangsdøra, på bare ett sted? Hva er felles for alle disse boksene du har i hjemmet ditt? Jo, internettruteren din! Om du er så heldig å inneha en ruter som kan oppgraderes med en programvare kalt "Tomato", så er det håp. Dette gjelder først og fremt eldre Linksys og Asus rutere, full liste over kompatible rutere finnes her. Etter at man har lagt inn Tomato på ruteren, og den er oppe og går (les anvisningen nøye, og for sikkerhets skyld, få nærmeste datanerd til å hjelpe deg), så blar man opp til denne siden, limer inn det lille scriptet på bare 9 linjer på angitt sted, lagrer, og restarter ruteren. Ta-daa, alle dine nettdingser er nå reklamefrie! NB! 1.Scriptet kan bygges ut med en sk. "whitelist", dvs at de sidene du vil slippe igjennom, kan du legge til på en egen liste. (Se den første linja <01/27/09 - Added whitelist> i linken der scriptet ligger, dvs denne linken) 2.Denne softwaren vil ta knekken på garantien på ruteren din, så gjør det på enheter du faktisk har råd til å bytte ut, om ting går til hælv.. 3.Adblock kan i verste fall blokkere for nyttetrafikk, og du må dermed vite hvordan du kobler ut scriptet, om du skulle få problemer. (På nettsiden som beskriver scriptet, snakker man om å bruke SSH, jeg fant det enklere å bare slette hele scriptet fra webgrensesnittet, lagre, og restarte ruteren) 4.For at dette trikset skal virke, må ruteren du har fått fra internettleverandøren din settes i det som kalles bridgemode. Dette er fordi datatrafikken skal gå uhindret frem til "adblockruteren din", slik at den kan ta seg av filteringen. 5.Det er mulig å bruke denne metoden til også å "barnesikre" nettet sitt, en type sikring som vil være rimelig vanskelig å gå rundt, siden filteret ikke vil ligge på den enkelte pc/nettdings. Men jeg har ikke fundert ut akkurat hvordan enda. 6.Dette gjelder programvaren Tomato, det fins andre programvarepakker som støtter enda flere typer rutere, og fremfor alt, nyere rutere enn Tomato gjør. Jeg har sett lignede løsninger for DDWRT og OpenWRT (nærmere bestemt proxytjenesten Privoxy), men jeg datt ned på Tomato, fordi den er såpass enkel å sette opp.
Yme Skrevet 8. oktober 2012 #2 Skrevet 8. oktober 2012 Menneh... Når jeg er inne på en side, som gir meg gratis nyheter av diverse typer, er det jo litt dårlig gjort av meg å skru av reklamen, så de ikke får noe inntekt. Sånn sett, syns jeg det er greit å skur av ad-blocker på de sidene jeg syns er gode, så får de litt mer intekt.... Også har jeg ikke sånn gammel ruter :cry:
Lutetium 71 Skrevet 8. oktober 2012 Forfatter #3 Skrevet 8. oktober 2012 Menneh... Når jeg er inne på en side, som gir meg gratis nyheter av diverse typer, er det jo litt dårlig gjort av meg å skru av reklamen, så de ikke får noe inntekt. Sånn sett, syns jeg det er greit å skur av ad-blocker på de sidene jeg syns er gode, så får de litt mer intekt.... Også har jeg ikke sånn gammel ruter :cry: Og nøyaktig det kan man også gjøre! Se punkt 1 under "NB!". Hardwaren som trengs er litt spesiell, enig i det. Skal se om jeg finner ut noe mer om hvordan dette fungerer på litt andre og nyere rutere. Men nå er det så absolutt kveld!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå