Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har datet ei døv jente i nesten en måned nå. Jeg kan ikke noe tegnspråk, i det hele tatt, så vi har kommunisert ved å skrive til hverandre i en liten notatbok. Det tar litt tid, men vi får iallefall kommunisert med hverandre. Vi skal møtes igjen om to uker, jeg vil gjerne overraske henne ved å kunne si noen enkle ting på tegnspråk.

Det jeg lurte på er om noen vet om en måte jeg kan lære det på? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Youtube! Da kan du jo klare å lære noen enkle greier i allefall:)

Gjest Gunfreak
Skrevet

Bare pass på at det er norsk tegnspåk, det er forskjellge typer, de fleste land har sin egen versjon, finnes også en internasjonal en også tror jeg.

• Liker 8
Skrevet

som gunfreak sier - pass på at det er norsk, og hvis det er engelskspråklig vit om det er amerikansk eller britisk. eller slår jeg også et slag for youtube!!!

Anonym poster: 86137bb8ffbef15c32ae856c0e36e237

Skrevet

Jeg syns du skal spørre henne om hun kan lære deg tegnespråk! :) Det hadde vært en liten søt erklæring til henne om at du er interessert i henne og bryr deg.

• Liker 17
Gjest Gunfreak
Skrevet

Jeg syns du skal spørre henne om hun kan lære deg tegnespråk! :) Det hadde vært en liten søt erklæring til henne om at du er interessert i henne og bryr deg.

Oh det var faktisk veldig god ide.

Kanskje bare lær "kan du lære meg tengespråk" på tengespråk, også lar du henne lære deg resten.

• Liker 8
Skrevet

Her finner du litt om både tegnspråk og tegn-til-tale. Sist nevnte er veldig enkelt å lære seg. Jeg ville overasket med å lært noe uten hennes hjelp :danse:http://www.tegntiltale.no/

Skrevet

Så fint at du ønsker å lære deg tegnspråk for hennes del! Det tror jeg hun vil sette veldig stor pris på! :)

Det er ikke så veldig vanskelig å lære seg, i alle fall ikke om du lærer det fra en annen person. Mye lettere enn bøker og youtube. Så jeg vil så absolutt anbefale deg at du gjør som Gunfreak sier, og lære deg den setningen, og la henne lære deg resten!

Masse lykke til! :)

Skrevet (endret)

Det ligger norsk tegnordbok gratis på nett, med video av hvert ord. Tegnordbok.no

Lykke til! :)

Endret av PecanPie
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Som Pecanpie sier er tegnordbok.no ett godt sted å finne tegn. Søk opp tegnet "bra", form "gå bra" på munnen og hev øyenbrynene. Det siste er en spørsmålsmarkør på tegnspråk, og du har akkurat spurt om det går bra, en vanlig ting å si når man møtes på tegnspråk ;)

Det kan også være lurt å begynne og øve på alfabet, det er greit å ha når du sitter fast og ikke kan tegnet når du begynnet å snakke tegnspråk :)

Lykke til! Tegnspråk er et fantastisk språk :)

Skrevet

Jeg har en tegnespråkapp på tlf. Er 1000 tegn ordbok egentlig:) jeg har bare lyst til å kunne det. Kan jo lære deg enkle ting til neste gang og øve med hun:)

Skrevet

tegnspråk.no der kan du klikke deg inn på hvert enkelt ord og få video i både rask og slowmotion.

noe som er verd å huske på ang tegnspråk er at det ikek trenger åvære så komplisert.

skal du feks si: vil du ha kaffe?,,, så holder det å si feks "du kaffe"

mange av tegnene er også ganske logisk også

Skrevet

tegnspråk.no der kan du klikke deg inn på hvert enkelt ord og få video i både rask og slowmotion.

noe som er verd å huske på ang tegnspråk er at det ikek trenger åvære så komplisert.

skal du feks si: vil du ha kaffe?,,, så holder det å si feks "du kaffe"

mange av tegnene er også ganske logisk også

Enig i at mange av tegnene er ganske logiske, og sånn sett blir det enkelt å lære noen tegn som har logiske forklaringer bak, som f.eks sol = pekefinger som man lager en sirkel-form "ut i luften".

Ellers så foretrekker jeg å kommunisere med hele og fulle setninger som du skrev i eksempelet ditt : "Vil du ha en kaffe?" på tegnspråk. Føler meg ikke så vel med å ta bort ord i setninger slik at det blir redusert til "du kaffe". Synes det blir å dumme ned den døve. Bare min mening.

Anonym poster: 0af9f757a763c651f9e987d3ac651ba0

Skrevet

Enig i at mange av tegnene er ganske logiske, og sånn sett blir det enkelt å lære noen tegn som har logiske forklaringer bak, som f.eks sol = pekefinger som man lager en sirkel-form "ut i luften".

Ellers så foretrekker jeg å kommunisere med hele og fulle setninger som du skrev i eksempelet ditt : "Vil du ha en kaffe?" på tegnspråk. Føler meg ikke så vel med å ta bort ord i setninger slik at det blir redusert til "du kaffe". Synes det blir å dumme ned den døve. Bare min mening.

dumme ned de døve??? det er jo de selv som snakker slik. er jo dems valg at de foretrekker forkortelser. herregud for en latterlig påstand! jeg jobber et sted med mange døve, er ingen som ser på disse forkortelsene som fordummende. er jo de døve som har lagt det opp slik med forkortelser, ikke jeg

Skrevet

Sånn for TS' del er det vel mye enklere å begynne med "du kaffe?" enn å hive seg inn på lange setninger. Det er å lære et nytt språk, og da vil jeg si det er bedre å gjøre seg forstått, enn å måtte snakke perfekt. Så får man heller ta setningsoppbygging og alle andre "fyllord" senere. :)

• Liker 1
Gjest pærecider
Skrevet

Jeezes... Døve er vel ikke dumme fordi de bruker et språk med en annen grammatikk enn norsk. Da er kinesere og franskmenn dumme fordi de ikke har samme grammatikk som norsk.

Til TS; så flott at du vil lære tegnspråk, spør jenta om hun kan lære deg TS, og fordelen med TS er at det er logisk, og som nybegynner har man en stor fordel hvis man tør å bruke mimikk (grimaser) og kroppspråket aktivt. Peking, improvisering, og ofte kan gjettingen være riktig, siden TS er så logisk, som å gjøre en drikkebevegelse mot munnen for å vise tegnet for drikke. Å lære håndalfabetet er og en god start, da kan du og spørre henne om tegn for det og det ordet. Lykke til:)

Skrevet

Sånn for TS' del er det vel mye enklere å begynne med "du kaffe?" enn å hive seg inn på lange setninger. Det er å lære et nytt språk, og da vil jeg si det er bedre å gjøre seg forstått, enn å måtte snakke perfekt. Så får man heller ta setningsoppbygging og alle andre "fyllord" senere. :)

Jeg ser den! Og er helt enig med deg, bedre å ta de enkleste først og deretter fylle inn på med ord. Tenker jeg vil råde TS til å lære seg håndalfabetet også. Har lært flere av mine hørende venner ved først å lære dem håndalfabetet slik at når de sitter fast, så bruker de håndalfabetet og jeg oversetter det til tegn. Viktig å bli vant til å bruke hender. Ønsker TS lykke til :)

Gjest Havbris
Skrevet

Dumme ned den døve? Tegnspråk er et visuelt språk, med en annen syntaks enn norsk, der mening konstrueres gjennom manuelle tegn, mimikk og posisjonering. Man gjør da ikke andre mennesker dummere enn de er ved å snakke det samme språket som de selv gjør.

Gjest Surrehodet
Skrevet

Er du døv?

Skrevet

Er du døv?

Ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...