Gå til innhold

male veggene på badet...


Thomasine

Anbefalte innlegg

Vi har verdens styggeste etterligning av flis-tapet på veggene på badet vårt... :-? :veldigsur:

I de nærmeste årene ( 2-3 ) har vi ikke råd til å pusse dette opp skikkelig, men litt billige løsninger håper jeg vi klarer... :roll:

Man kvier seg nesten for å gå på do.... :o :wink:

Så, da lurer jeg på hvordan det blir å male denne linoleums-tapeten?! :klø:

Ser det bra ut, eller "ser" det billig ut... :klø:

Andre forslag til billig oppussning av badet?!

Møblemanget er greit, men veggene ( ...i småblomstret plastikk-tapet :kvalm: ) er grusomme og gulvet har et veldig slitt mørkt linoleumsgulv......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har klokkertro på oljebasert heftgrunn og oljebasert lady over det. Jeg aner ikke om det vil funke hos deg, men hvis du kun tenker at du skal gjøre en forbedring som varer en stund, så tror jeg nok det vil kunne holde ihvertfall 1 år. I verste fall må du male om en gang til før du tar den store oppussingssjauen.

Dette er litt avhengig av fukt etc - jo nærmere våtsoner jo vanskeligere å få pent7holde pent.

Men det kan bli knallbra! Se på alle de TV-programmene om oppussing - mye av det er jo relativt lettvinte greier :roll: men gir masse effekt.

Vask først godt med sterkt salmiakkvann, lim alle løse skjøter, pass på at alt får tørke godt og lenge (sett inn ekstra varmeovn om nødvendig).

Heftgrunn kan brekkes i den fargen du ønsker å bruke, slik at du får et inntrykk med en gang. Tror det kan være lurt å bruke lady 40 (altså glansgrad 40) på veggen, da blir det blankere, glattere og lettere å holde rent.

Bytt ut knagger, dorullholder og kjøp noen fine håndklær - vips :ekstra kul: knallfint bad!

Tror det er vanskelig å gjøre noe med gulvet, men det er ikke sikkert det spiller så stor rolle når du først har gjort de andre endringene :-)

FOrtell hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har malt mitt bad. Veggene var brune og hakkete. Var sånne plater som skulle etterlikne treverk. Tror de ble brukt på 70 tallet (??)

Startet med en grundig salmiakk-vask (Husk god lufting!!) og spaklet hullene. Deretter et strøk med heftgrunn. Jeg malte i våtsonen også så jeg brukte våtromsmaling. Etter heftgrunn var det 3 strøk maling. Badet ble som nytt!! :-) Det mørke, triste badet ble lyst og fint. I tillegg kom det opp nye knagger og håndkle-stang. Nye håndklær og ny matte på gulvet.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi malte badet. det var gørrstygge brune fliser på veggene som vi malte hvite. (gulvet beholdt vi som det var)

- salmiakkvask

- heftgrunn

- oljemaling

Inni dusjen beregnet vi det ville holde ca 2 år. Det gjorde det. nå skaller det litt av, men så har det også gått nesten tre og et halvt år, så nå skal det tas igjen. Men kun inni dusjen. Jeg synes det har holdt meget bra, jeg. Det var nytt bad for ikke mange tusen kronene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette høres bra ut!! :-)

Vi har ikke fliser da, bare slik vinyl, eller hva det heter, som skal etterligne fliser. :roll:

Den er litt sånn plastikk-aktig. Ser for meg at malingen ikke sitter, men det er kanskje derfor man skal male med heftgrunn... :klø:

Hvis jeg vil ha en slags hvitfarge, hvilken bør jeg velge?! Kunne kanskje tenke meg å male skapfrontene i kirsebær. Hva passer da - av hvitfarger?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Prøv å unngå maling med alt for mye løsemidler på hele vegger. Hefgrunn for våtrom og akrylmaling holder lenge.

Heftgrunn først, sparkle med våtromssparkel på skjøter og sår i tapeten, to strøk med akryl og du er ferdig.

Jeg tror det ville vært fint med en hvitfarge med litt gult i fremfor en med rødt i når du skal ha skapene i kirsebær. Det kan fort bli veldig rosa da fargene vil påvirke hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...