Gå til innhold

Dumt å lekeslåss med kattunge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi har en kattunge i huset (4-5måneder gammel) og jeg liker å leke med den. Det jeg liker aller best er at vi rett og slett leke"slåss". Det vil si at den biter seg fast i hånden min og klorer/sparker/griper langs armen, og jeg driver å "bryter" mot den med hånden min. Ganske vanskelig å forklare. De andre jeg bor med sier at jeg ikke må la den bite hånden min, og at jeg burde vise at det ikke er greit, selv om det kun er lekebiting.

Er det dumt av meg å gjøre det? Eller går det greit så lenge det er leking fra begge parter?

Anonym poster: 9f1957d71ac88927df6ff3a769f1e02e

Videoannonse
Annonse
Gjest Memories
Skrevet

Jeg pleide å gjøre det med vår katt når han var kattunge/ungkatt. Syntes det var moro. Nå er han en plass mellom 8-10 år og han er verdens roligste katt så han har i alle fall ikke tatt noen skade av det. Lar oss gjøre så og si alt med han uten at han protesterer.

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Det er fryktelig vanskelig å la være å leke med dem, og de liker den leken hvor man 'slåss for å finne ut hvem som er sterkest'.

Jeg har alltid et par 'utbrukte' vinterhansker (sånne som er laget av saueskinn med ullen på innersiden).

Da hindrer jeg de verste skadene på egen hånd, og det er hansken som forbindes med akkurat den leken, - ikke mine nakne hender :)

Så langt ser det ut som jeg har funnet en god løsning som både tilfredsstiller kattene og mine hender.

- for: Merk, merk: det er en annnen kraft i en voksen katt enn i 5 mnd. gammel halvvoksen katt :fnise:

Edit: Jeg synes det er viktig å leke denne leken med spesielt halvvoksne katter, - for det er den leken de naturlig ville lekt med sine søsken i den alderen, før de ble jaget hjemmefra av kattemor.

Det de lærer ved den leken vil være viktig ute i samkvem med andre katter.

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Skrevet

Min erfaring er at hvis man lar kattunger bite i hånden så fortsetter de å gjøre det som voksne. Bare at da gjør det vondere. Det er godt mulig at du syns det er greit, men det er sikkert at besøkende og eventuelle senere eiere syns det.

Så jeg har sluttet helt å leke på den måten med hendene. Bruker heller leker; tråder, bamser osv. De liker det like godt :) (det kan jo selvfølgelig hende at den slutter med det når den blir større uansett, jeg har opplevd begge deler, men etter at jeg sluttet å la de bite i hendene så har ingen fortsatt som voksne).

Har også brukt hansker og votter som lille-pus over her skriver, med stor suksess :)

Anonym poster: ecec82ca43748f5da84f5194cd7beefa

• Liker 3
Skrevet

Det Lille-pus sier her er en god idé. Bruk en egen hanske når du leker sånn med katten, så forbinder den hansken med lek, og ikke hendene dine. Katter er litt mer tricky enn hunder når det gjelder den typen adferdsbetinging, men det kan ikke SKADE å ha klare rammer.

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode svar :) Var det de ande også sa: At katten vil forbinde hendene mine med biting og at når den er voksen så er det en helt annen sak.

Så det med hansken høres bra ut! Den liker veldig godt at jeg leker med den med skjerf, tråder, "katte"leker (ala mus etc) og alt annet mulig:P Men både jeg og kattungen synes det er morsomt å "bryte". Men høres bra ut med hanske, ettersom hvis vi fortsatt leker sånn når den er voksen så kan det by på problemer, og merker allerede (og den er vel ganske ung?) at den er sterkere. Og når jeg ser på hånden min så er den full av arr ^^

Gjest Twelve12
Skrevet

Åh det pleide jeg gå gjøre med katten til mor og far.

når den var veldig liten. så pleide jeg også å skli den bortover parketten.. HAHA så reiste den seg opp i fart. :skratte: . og skulle angripe meg igjen.. :skratte: var hysterisk morsomt. også var det på'n igjen

hånd mi så ikke ut etterpå.. og katten har heller ikke tatt noe skade av det. den syns det er gøy

Skrevet

Åh det pleide jeg gå gjøre med katten til mor og far.

når den var veldig liten. så pleide jeg også å skli den bortover parketten.. HAHA så reiste den seg opp i fart. :skratte: . og skulle angripe meg igjen.. :skratte: var hysterisk morsomt. også var det på'n igjen

hånd mi så ikke ut etterpå.. og katten har heller ikke tatt noe skade av det. den syns det er gøy

Haha er akkurat sånn det er! Kjenner meg så utrolig godt igjen i det du sier! :D

Gjest Twelve12
Skrevet

Haha er akkurat sånn det er! Kjenner meg så utrolig godt igjen i det du sier! :D

:fnise: Jeg ler bare jeg tenker på det jeg.

prøvde det med katta mi.. hu reiste seg.. så stygt på meg og gikk.. det var tydeligvis IKKE morsomt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...