Gå til innhold

Få en riktig vekt! Garantert virkning!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her på forumet har det vært utallige spørsmål om "hvordan gå ned x kg i vekt", eller spørsmålsstillingen "vil dette opplegget få meg ned x kg?". Når det gjelder sistnevnte er det ofte i beste fall opplegg som ikke er mulige å opprettholde over tid, i verste fall helt idiotiske opplegg som vil gi mangelsykdommer og det som verre er hvis man gjennomfører dem.

Når jeg står i kø på butikken ser jeg samme type overskrifter i ukeblader og dameblader.

Nå skal jeg i min godhet gi dere fasitsvaret her. Her kommer et opplegg som garantert vil gi deg riktig vekt på lang sikt. Legg merke til at det står riktig vekt, det betyr det som er naturlig for din kropp, og det samsvarer ikke med diverse syke idealer.

• Spis normal sunn mat i passelige mengder. Spis sakte og stopp mens du ennå godt kunne orket litt til.
  • Normal sunn mat betyr grovbrød med pålegg av fisk, magre meieriprodukter etc., middag og muligens lunsj av fisk, poteter, rikelig med grønnsaker, kylling, gjerne en vegetarmiddag innimellom osv. Frukt er ypperlig som mellommåltid.
  • Er du blant dem som ikke klarer å stoppe å spise av deg selv kan det være lurt å skrive ned alt du spiser, og ha en maksimumsgrense per dag. Ideelt sett bør man allikevel klare å bruke sultfølelsen til å bestemme hvor mye man skal spise.
  • Trening: Det viktigste er å være i litt aktivitet hver dag, helst en time eller mer. Bruk sykkel i stedenfor bil, det er sååå lett og bekvemt å bare ta fram bilnøkkelen. Bruk trappene i stedenfor heis, bruk fantasien til å bli mer aktiv i hverdagen.
  • I tillegg er det bra å drive med noe 2-3 ganger i uka i tillegg. Hva det er, er ikke så farlig så lenge du får opp pulsen. Imidlertid er det stor forskjell på f. eks. jogging og sykling. Jogging forbrenner mye mer per tid, derfor må man sykle mye lenger både i distanse og tid for å få samme treningseffekt og forbrenne like mye som en joggetur. Om du hater jogging bør du heller drive med noe du liker, som f. eks. dans, tennis, kampsport etc.
  • I tillegg bør man trene styrke 2-3 ganger i uka. Det er mye man kan gjøre hjemme med litt kreativitet og kanskje litt utstyr. Kjøper du en terapimaster fra www.redcord.no kan du gjøre omtrent alt du kan gjøre på et treningsstudio.
  • En kombinasjon av styrketrening og utholdenhetstrening gir deg helseeffektene fra begge: Større fettforbrenning, mindre sjanse for hjerte- og karsykdommer (utholdenhet), mindre sjanse for beinskjørhet, mindre sjanse for belastningsskader (styrke) etc.
  • Mange klarer å gå ned i vekt med all verdens rare opplegg, men de aller, aller fleste går opp igjen minst like mye som de mistet. Årsaken er at de faller tilbake til gamle (u)vaner. Derfor er dette punktet kanskje det viktigste: Du er ikke i mål når vekta viser et tall du er fornøyd med. Du må fortsette med en sunn livsstil resten av livet.
  • Det sto en utmerket artikkel i Dagens Næringsliv forrige lørdag: Du skal ikke spørre deg selv "skal jeg trene i dag?". Du må ha en vane, en rutine, om at "i dag skal jeg trene, punktum.
  • Hvis vekta står stille på et nivå som klinisk tilsier er for mye, ikke bare visuelt, får du redusere litt på matinntaket og øke mosjonsmengden litt.

Det som jeg har skrevet her burde ikke være noen bombe for noen som har fullført grunnskolen. Allikevel ser det ut til at svært få vet dette hvis jeg skal dømme etter alle de mildt sagt merkelige innleggene her.

Til slutt: Dette gjelder selvsagt ikke for mennesker som er overvektige grunnet fordøyelsessykdommer og lignende.

• Liker 16
Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

Kjempebra Lance :) Jeg tror noe av det viktigste er å innse at det er en livsstil, ikke en kjapp løsning, og å gjøre trening og sunn mat til en vane.

Gjest bamsemumsa
Skrevet

Også var det den indre motivasjonen da, som er drivkraften vår til å faktisk klare å gjennomføre dette. Spiller ingen rolle hvor belest man er på trening og kosthold om den indre motivasjonen ikke er der. Sånn har jeg det hvertfall.

• Liker 2
Skrevet

Også var det den indre motivasjonen da, som er drivkraften vår til å faktisk klare å gjennomføre dette. Spiller ingen rolle hvor belest man er på trening og kosthold om den indre motivasjonen ikke er der. Sånn har jeg det hvertfall.

Det har du helt rett i. Uten en genuin motivasjon, går det faktisk ikke, uansett! :P Men veldig bra innlegg, Lance.

Anonym poster: 4d5cfa87ee9db7fb5fe28921799b12a0

Skrevet

Synes du overdriver kraftig hvor mye tid man skal bruke på trening her! En aktivitet time om dagen pluss tre treninger i uken? Hallo, mann! Hvor mange småbarnsforeldre har tid til slikt?

Nei, folkens. Du kan fint leve et godt liv, og gå ned i vekt uten å legge så mye tid i trening.

Når det er sagt; Hvis du har tid, er det selvsagt flott å følge disse rådene!

Anonym poster: 4271f81b24319e2fb5bf0579fbefd80f

• Liker 1
Skrevet

Jeg er uenig i kostanbefalingene dine Lance. Jeg skjønner godt at du bruker dem - de er jo i tråd med statens anbefalinger. Det er dog rart at selv om vi spiser rimelig mye fullkorn så er det ikke tilbakegang på overvekt, hks, metabolsk syndrom osv. Dette skyldes ikke kun inaktivitet!

Det skyldes i stor grad overspising og et kosthold som er basert på mat en ikke blir mett av.

Trening er også noe som slett ikke er nødvendig for å holde seg frisk. Vektkontroll og stresskontroll må kunne sies å være viktigere faktorer. Og dersom en må trene så mye at det går ut over det sosiale. Er det da et liv du ønsker å leve? Jeg tipper de fleste heller vil dø når de er 80-85 enn å leve til 100 der de siste 10 årene er på en institusjon der de ikke klarer å spise, eller tørke seg bak, selv.

Jeg mener man bør trene, for all del, men bare dersom en har lyst. Selv finner jeg stor glede i omtrent all idrett. Spesielt i idrett som legger vekt på det sosiale - enten det måtte være crossfit gruppetimer eller sykling.

• Liker 1
Skrevet

Mens jeg -hater- treningsstudioer, men elsker å danse i en halvtime-time i stua til jeg blir svett, eller å gjøre enkle styrkeøvelser på kvelden når ungen har lagt seg.

Jeg spiser det jeg vil, og det er 80% sunt, men jeg mener også at det er viktig å ikke nekte seg selv ting man liker, som kan være usunt. Alt med måte.

Ifølge bmi er jeg på grensa til overvektig, men ifølge legen er jeg sunn og aktiv, selv om jeg ikke er veltrent. Kroppen min er frisk, og for meg er det det viktigste.

Skrevet (endret)

Men hvor får man motivasjon fra????

Sliter veldig med dette - kommer aldri i gang og motivasjonen er på bunn, selv om jeg VIL ned i vekt.

Og så er det dette sukkersuget da :roll:

Håpløst tilfelle!

Endret av Soon
Gjest Allergikeren
Skrevet

Sliter veldig med dette - kommer aldri i gang og motivasjonen er på bunn, selv om jeg VIL ned i vekt.

Håpløst tilfelle!

Da er vi to! Bare det å få til regelmessige måltider er en utfordring, selv om jeg vet av erfaring hvor mye bedre jeg fungerer i hverdagen da.

Gjest Trolltausa
Skrevet (endret)

Trening er også noe som slett ikke er nødvendig for å holde seg frisk. Vektkontroll og stresskontroll må kunne sies å være viktigere faktorer. Og dersom en må trene så mye at det går ut over det sosiale. Er det da et liv du ønsker å leve? Jeg tipper de fleste heller vil dø når de er 80-85 enn å leve til 100 der de siste 10 årene er på en institusjon der de ikke klarer å spise, eller tørke seg bak, selv.

Jeg mener man bør trene, for all del, men bare dersom en har lyst. Selv finner jeg stor glede i omtrent all idrett. Spesielt i idrett som legger vekt på det sosiale - enten det måtte være crossfit gruppetimer eller sykling.

Snakker du utelukkende om vekt, og ikke helse, er jeg enig med deg i at det ikke er nødvendig å trene hvis man ikke kan eller har lyst.

Det er jeg et prakteksempel på!

Men mosjon/trim er viktig i hverdagen for å ha en sunn kropp, uansett hvilket kosthold man velger å ha!

Men man kan ikke vedlikeholde muskulatur utelukkende ved hjelp av kosthold, og uten å vedlikeholde muskulaturen, vil man ofte få en høy fettprosent i en ellers slank kropp.

Man kan heller ikke forebygge beinskjørhet eller belastningsskader utelukkende ved hjelp av kosthold, til det behøves aktivitet.

Etter lang tids sykdom, hvor jeg ved hjelp av kostholdet har klart å holde meg slank, er jeg nå i prosessen med å redusere fettprosent, styrke skjelett og muskulatur, samt å øke bevegelighet i ledd og muskulatur.

Alt dette er en konsekvens av inaktivitet, og tro meg, det å gjenreise noe som har ligget i brakk i mange år føles som en fulldagsjobb for øyeblikket!

Endret av Trolltausa
Skrevet

Snakker du utelukkende om vekt, og ikke helse, er jeg enig med deg i at det ikke er nødvendig å trene hvis man ikke kan eller har lyst.

Det er jeg et prakteksempel på!

Men mosjon/trim er viktig i hverdagen for å ha en sunn kropp, uansett hvilket kosthold man velger å ha!

Det sprs helt på hverdagen. Har man en jobb som innebærer mye fysisk aktivitet, så får man faktisk mye trim der. Går og står man hele dagen, og i konstant bevegelse, så er det en del der også.

Har man en kontorjobb fra 8-17 hver dag burde man selvsagt rre på seg mer, f.eks ved å gå til og fra jobb, jogge, sykle til og fra o.l.

Man MÅ ikke "trimme" i den forstand, men man bør absolutt være fysisk aktiv.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Det at man skal stoppe mens man godt kunne ha klart litt til er helt riktig. Har lest en plass at det tar kroppen 15 minutter før den oppfatter at den er mett...?

Gjest Trolltausa
Skrevet (endret)

Det sprs helt på hverdagen. Har man en jobb som innebærer mye fysisk aktivitet, så får man faktisk mye trim der. Går og står man hele dagen, og i konstant bevegelse, så er det en del der også.

Selvsagt, og det sier jeg også, trim/mosjon er viktig i hverdagen.

Om man får den i løpet av arbeidsdagen, eller på kveldsturen, (eller på treningssenteret) er likegyldig. Poenget var at kosthold alene ikke er tilstrekkelig for å ha en sunn kropp, selv om det er tilstrekkelig for å ha en slank/tynn kropp.

Endret av Trolltausa
Skrevet

Synes du overdriver kraftig hvor mye tid man skal bruke på trening her! En aktivitet time om dagen pluss tre treninger i uken? Hallo, mann! Hvor mange småbarnsforeldre har tid til slikt?

Nei, folkens. Du kan fint leve et godt liv, og gå ned i vekt uten å legge så mye tid i trening.

Når det er sagt; Hvis du har tid, er det selvsagt flott å følge disse rådene!

Anonym poster: 4271f81b24319e2fb5bf0579fbefd80f

Selvsagt kan man ha en normal vekt uten å være så aktiv. Det er imidlertid mye lettere når man er aktiv, dessuten har det ikke minst en rekke helsefordeler, på både kort og lang sikt, å være aktiv.

Som jeg har skrevet i innlegg tidligere så er mange veldig flinke til å finne grunner til at de absolutt ikke kan trene. Tenk om de heller kunne vært like flinke til å finne tid og anledning til å være i aktivitet. Legg merke til at jeg ikke sier at man må tilbringe mange timer på treningsstudio, i svømmehall eller på joggetur. Over halvparten av alle bilturer i Norge er på under 5 km. Har man f. eks. 8-10 km til jobben og sykler til og fra, da har man unnagjort mesteparten av den timen med trim man bør få. Resten kan lett dekkes ved å velge trapper framfor heis og/eller andre måter å få opp pulsen på.

De fleste småbarn liker å være i aktivitet, og de synes ofte det er moro når foreldrene er med på f. eks. sisten. En gang var det en artikkel i Dagens Næringsliv om folk i godt voksen alder som gjør det sterkt i Birken. Det var ei dame der på noenogførti år som ikke hadde tid til tidsklemma. Hun fulgte en av sønnene til fotballkamp, så tok hun en joggetur mens han spilte kamp. Det er mulig for de aller fleste hvis man bare har den rette innstillingen.

Hvor mange timer i uka bruker du foran PC og TV? For gjennomsnittsnordmannen er dette et tosifret tall. Om man bytta ut halvparten av disse timene med en eller annen form for aktivitet så hadde det gitt enorme gevinster for enkeltindividet, og store besparelser på helsebudsjettet for AS Norge.

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips! Før jeg leste innlegget ditt, satt jeg og tenkte "skal jeg trene i dag, eller skal jeg drite i det?", og så leste jeg det nest siste punktet ditt, og da sa jeg til meg selv: "Jeg skal trene i dag. punktum".

Så takk!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er uenig i kostanbefalingene dine Lance. Jeg skjønner godt at du bruker dem - de er jo i tråd med statens anbefalinger. Det er dog rart at selv om vi spiser rimelig mye fullkorn så er det ikke tilbakegang på overvekt, hks, metabolsk syndrom osv. Dette skyldes ikke kun inaktivitet!

Det skyldes i stor grad overspising og et kosthold som er basert på mat en ikke blir mett av.

Jeg skal ikke ta hele debatten fullkorn versus lavkarbo her, men jeg konstaterer at fullkornprodukter har vært en stor del av kostholdet i Norge i århundrer. Allikevel er overvekt først blitt et stort problem etter at bilen har blitt allemannseie og diverse andre dingser gjør at vi ikke trenger å røre så mye på oss. Om et kosthold der store deler av energien kommer fra fullkorn er optimalt mhp helseeffekter, vekt og fysisk form, skal jeg ikke påstå, men det kan da ikke være så ille som lavkarbo-misjonærene skal ha det til.

Jeg kan gå med på at en del ikke trenger å trene for å holde seg slanke, men å trene øker dramatisk sjansene for å holde seg frisk. Det er mange eldre som er pleietrengende, som kunne vært selvhjulpne eller mindre pleietrengende om de hadde tatt bedre vare på kroppen gjennom livet, dvs. trent både styrke og utholdenhet. Jeg vil påstå at man får færre år som pleietrengende med trening enn uten.

Dessuten er det da mye trening som også er sosial. Lagidretter, individuelle idretter som tennis og bordtennis, dans, kamsport etc.

Her kommer et annet problem inn. Mennesket (som alle andre dyr, vi er jo tross alt et dyr) er grunnleggende makelig anlagt. I naturen er det som regel et problem å få nok mat, ikke å begrense matinntaket. Dermed ligger det i de fleste dyrs natur å ikke bruke krefter unødig. Det er veldig lett å bli et sofadyr.

Jeg har lest portretter av folk som har vært sofapoteter som har klart å oppdage gleden ved trening. De fleste har hatt en sjelsettende årsak til at de begynte å trene. Det var en jeg leste om som var i 40-årene. Han hadde vært hos legen og fått konstatert at med hans vekt, blodtrykk osv. ville han ikke ha mange år igjen. Så hadde han begynt å trene, og etter noen år var han i toppen i sin aldersklasse i Iron Man triathlon. Hvis noen hadde spurt ham før den legekontrollen om han hadde hatt lyst til å trene ville nok svaret vært nei. Han begynte å trene fordi det var livsnødvendig, men derigjennom oppdaget han gleden ved fysisk aktivitet. Jeg mener derfor at de fleste mennesker trenger både pisk og gulrot.

• Liker 2
Gjest Tigress
Skrevet

Då VIL du ikkje ned i vekt, då berre ønskjer du deg det. VIL du ned i vekt er det motivasjon nok.

Skrevet

Håpløst tilfelle!

Som jeg sa, artikkelen i Dagens Næringsliv har sett på hvordan man skal få seg/holde på gode vaner. Det er nettopp å gjøre det til en vane, en rutine, som du ikke tenker noe videre på utover at du gjør det.

Sett deg ned og se hvilke dager i uka der du har tid til å trimme. Jeg vet ikke hvilken treningsform du har tenkt på, men la oss si at du skal dra i svømmehallen på tirsdag og torsdag. Når tirsdagen kommer skal du ikke tenke "skal jeg dra i svømmehallen?". Du skal bare tenke "åja, nå skal jeg i svømmehallen", og så pakker du svømmetøy og skift.

Det samme gjelder mat. Mye av det vi spiser bygger på vaner. Du har vent deg til å spise mye sukker en gang, altså kan du vende deg av med det. Det krever selvsagt viljestyrke en stund. Det er lettere å stå i mot sukkersuget hvis man ikke er skrubbsulten. Skulle du bli veldig sulten så ta deg et eple.

Skrevet (endret)

Jeg skal ikke ta hele debatten fullkorn versus lavkarbo her, men jeg konstaterer at fullkornprodukter har vært en stor del av kostholdet i Norge i århundrer. Allikevel er overvekt først blitt et stort problem etter at bilen har blitt allemannseie og diverse andre dingser gjør at vi ikke trenger å røre så mye på oss. Om et kosthold der store deler av energien kommer fra fullkorn er optimalt mhp helseeffekter, vekt og fysisk form, skal jeg ikke påstå, men det kan da ikke være så ille som lavkarbo-misjonærene skal ha det til.

Lavkarbodebatten kan vi godt spare oss for. Vi vet begge at polariseringen her inne er så stor at det fort blir usaklig med anklager om fanatisme fra begge parter. Jeg respekterer at andre har en annen oppfatning enn jeg, men jeg velger like vel å fronte min mening i slike tråder.

Du trekker frem bil og mindre mosjon som kausalitet for overvekt. Det finnes noen studier på dette med daglig aktivitet og kroppsvekt. Mer spesifikt en sammenligning mellom vestlige og en jeger-samler-stamme. "Hunter-Gatherer Energetics and Human Obesity, Pontzer H et al. 2012".

Studien kommer frem til at regnet om for vekt så er det ikke signifikant forskjell mellom energiforbruk i vesten og hos en jeger-samler-stamme.

Jeg sier ikke studien er perfekt eller at den avdekker kausaliteten mellom energiforbruk og overvekt, men den kan gi en indikasjon på at det er mat-inntaket som har den største rollen når det gjelder overvekt og livsstilsykdommer.

Og her kommer noe interessant inn. I den samme perioden der bilen ble allemannseie ble det også utformet kostanbefalinger i USA (70-årene) som har spredt seg til hele vesten. Anbefalingene var å kutte ut fett, mer spesifikt redusere mettet fett-inntak så mye som mulig og bytte det ut med flerumettet fett (av typen omega 6).

Anbefalingene la også til grunne at en skulle bytte ut energien man tidligere fikk fra fett med energi fra karbohydrater. Etterhvert har anbefalingene dreid over på grove karbohydrater, men det kom ikke før 2000-tallet.

Hvor lenge korn har vært en stor del av kostholdet i Norge vet jeg ikke, men jeg vet at fettinntaket var større før og i og med at ikke like mange var overvektige før er det rimelig å anta at de spiste mindre E% fra karbohydrater siden E% fra fett var større uten at de gikk opp i vekt.

Jeg kan gå med på at en del ikke trenger å trene for å holde seg slanke, men å trene øker dramatisk sjansene for å holde seg frisk. Det er mange eldre som er pleietrengende, som kunne vært selvhjulpne eller mindre pleietrengende om de hadde tatt bedre vare på kroppen gjennom livet, dvs. trent både styrke og utholdenhet. Jeg vil påstå at man får færre år som pleietrengende med trening enn uten.

Dessuten er det da mye trening som også er sosial. Lagidretter, individuelle idretter som tennis og bordtennis, dans, kamsport etc.

Her kommer et annet problem inn. Mennesket (som alle andre dyr, vi er jo tross alt et dyr) er grunnleggende makelig anlagt. I naturen er det som regel et problem å få nok mat, ikke å begrense matinntaket. Dermed ligger det i de fleste dyrs natur å ikke bruke krefter unødig. Det er veldig lett å bli et sofadyr.

Jeg har lest portretter av folk som har vært sofapoteter som har klart å oppdage gleden ved trening. De fleste har hatt en sjelsettende årsak til at de begynte å trene. Det var en jeg leste om som var i 40-årene. Han hadde vært hos legen og fått konstatert at med hans vekt, blodtrykk osv. ville han ikke ha mange år igjen. Så hadde han begynt å trene, og etter noen år var han i toppen i sin aldersklasse i Iron Man triathlon. Hvis noen hadde spurt ham før den legekontrollen om han hadde hatt lyst til å trene ville nok svaret vært nei. Han begynte å trene fordi det var livsnødvendig, men derigjennom oppdaget han gleden ved fysisk aktivitet. Jeg mener derfor at de fleste mennesker trenger både pisk og gulrot.

Jeg fornekter ikke fordeler av å trene. Det er absolutt mange fordeler med å trene! Men det er ikke nødvendig å trene for å gå ned i vekt.

Alle bør trene styrke og stabilisering. Gjerne med sin egen kroppsvekt.

Jeg mener ikke at de som slanker seg (på feks lavkarbo) skal ligge på sofaen. Daglig aktivitet er fortsatt viktig. Jeg er en forkjemper for å gå i trapper, gjerne etter man har handlet og går med tunge bæreposer.

Jeg sykler korte distanser når jeg kan (feks for å ta en kaffe i byen). Og jeg sykler til jobb i blant, men jeg må innrømme at jeg skulle ønske at jeg hadde ork til å sykle mer til jobben.

Det viktigste for å like trening er å få oppleve mestringsfølelse. Mange klarer ikke det fordi de enten blir presset for hardt, har dårlige trenere, dårligere lagspillere eller lite støtte hjemme/etc.

Man er nødt å sette seg mål der en kan mestre. Målsetning i seg selv er også veldig viktig. For min egen del er det å lære seg noe nytt en vesentlig del av motivasjonen. Jeg setter gjerne opp øvelser jeg vil mestre. I vår var det muscle up i ringer - uten kipp. Gleden er stor når en når de små målene.

Det samme gjelder mat. Mye av det vi spiser bygger på vaner. Du har vent deg til å spise mye sukker en gang, altså kan du vende deg av med det. Det krever selvsagt viljestyrke en stund. Det er lettere å stå i mot sukkersuget hvis man ikke er skrubbsulten. Skulle du bli veldig sulten så ta deg et eple.

Enig at mat er en vane. Jeg lager all maten min selv. I begynnelsen var det noe drit og jeg brukte lang tid. Nå bruker jeg en brøkdel av tiden og alt går liksom av seg selv. Bruker garantert ikke lengre tid på en sunn middag enn det tar å steke en grandiosa. Jeg kan dog finne på å lage ting som tar vesentlig lenger tid siden jeg finner glede i det å lage noe nytt. J.f. mestringsfølelse jeg snakket om tidligere.

Jeg er dog uenig at en bør spise frukt hver gang en får søtsug. Det fungerer sikkert for dem med lite søtsug. Frukt inneholder ikke enorme mengder sukker ift andre sukkerholdige produkter, men de er ikke sukkerfrie og epler spesielt er spesielt fruktoserike. Spiser jeg frukt når jeg er sulten så blir jeg enda mer sulten en liten stund etter.

Jeg foreslår heller å spise et kokt egg. Egg inneholder proteiner og fett og gir en annen form for metthetsfølelse. Nå inneholder et vanlig medium eple ca 60-70kcal mens et egg inneholder ca 90kcal. Så det er jo litt mer energi i egget.

Endret av Supraspinatus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...