AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #1 Skrevet 7. oktober 2012 Er dette akseptert? Jeg er jøde, min mor er jøde, min far er kristen. Hos mine foreldre har ikke religionen stått noe særlig sterkt. Men mine foreldres søsken og mine besteforeldre er veldig opptatt av religion, så som barn ble jeg veldig påvirket av dem. Blant annet var konflikten mellom israelerne og palestinerne et heftig samtaleemne. Som voksen har jeg tatt et standpunkt i konflikten mellom israelerne og palestinerne, og jeg støtter palestinerne. Familien, spesielt på min mors side er sinte på meg, fordi jeg støtter palestinerne. De mener at jeg sverter min jødiske familie, og at jeg sverter meg selv. Hvorfor skal ikke jeg, som jøde, selv kunne velge side i konflikten? Må alle jøder holde med Israels politiske linje? Anonym poster: 6cb61a16052692cf6c463991a737ce20 1
Abdullah Skrevet 7. oktober 2012 #2 Skrevet 7. oktober 2012 Skjønner din mors familie veldig godt. Virker som du har en del identitetsproblematikk og må gjøre opprør. Er du i tenårene?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #3 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg er voksen. Og nei, dette handler ikke om identitetsproblematikk. Jeg har funnet ut at mitt syn på den konflikten ikke sammenfaller med Israels politikk, og det sammenfaller heller ikke med det synet min familie har. Anonym poster: 6cb61a16052692cf6c463991a737ce20 1
waco Skrevet 7. oktober 2012 #4 Skrevet 7. oktober 2012 Det er jo som å velge side i et fotball-lag. Heier foreldrene på Lillestrøm vil dem ikke at barna skal heie på Vålerenga. Jeg heier på palestinerne, men det er fordi at per dags øyeblikk er det palestinere det er mest synd på. Ikke glem at til og med nordmenn er nektet å seile sjøveien til gaza av israelerne. Når muslimer ikke en gang har adgang til ben-Gurion flyplassen så sier det sitt. 1
Gjest Gunfreak Skrevet 7. oktober 2012 #5 Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Jeg er voksen. Og nei, dette handler ikke om identitetsproblematikk. Jeg har funnet ut at mitt syn på den konflikten ikke sammenfaller med Israels politikk, og det sammenfaller heller ikke med det synet min familie har. Anonym poster: 6cb61a16052692cf6c463991a737ce20 Det er greit det, synd at det skal gå utover dit forhold til familien, De fleste jøder i norge er ortodokse, som ofte er nært knyttet Israel, i andre land der Refrom og liberale jødedommen står sterkere, finnes det mer nøyansert syn på Israel/palestina. Det finnes jo også mange jøder I ISRAEL! som også er mot det Isreal's ledere gjør og hva nybyggerne gjør. Endret 7. oktober 2012 av Gunfreak
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #6 Skrevet 7. oktober 2012 Det er slik jeg ser på det også waco. For meg handler det om å velge side etter hva som passer mine holdninger. Jeg kan ikke bare holde med en side på grunn av min bakgrunn, det blir for lettvindt. Man bør tenke gjennom de valg man tar. Jeg føler at store deler av min familie kun holder seg til den israelske siden fordi de er jøder, ikke fordi de har gode kunnskaper om konflikten eller har tatt et rasjonelt valg. Anonym poster: 6cb61a16052692cf6c463991a737ce20 1
Abdullah Skrevet 7. oktober 2012 #7 Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Eller kanskje du er hjernevasket av norsk media, har du ikke tenkt tanken? Jeg er av den oppfatning - og vi har ikke samme tro - at man aldri skal legge seg ut med nær familie i eksplosive spørsmål som betyr mye for dem, men ingenting for en selv. Litt info som kan få deg på bedre tanker: Dritt i palestinerne og jødene der nede, det er en sak som har fått alt for mye oppmerksomhet av politiske grunner. Faktisk sykt mye i forhold til hvor de virkelige oppgrepene finner sted: Nemlig Afrika. Hvis du ser hvor lite oppmerksomhet dødsfall og overgrep i Afrika får i forhold til Palestina så blir du endelig klar over at det faktisk finnes noe som heter virkelig rasisme her i verden. En annen årsak til at jeg tror du prøver å kritisere Israel er at du stadig blir påminnet konflikten av norske venner/kolleger. Hva er ditt synspunkt etc. De er selvfølgelig farget av Nrks kontinuerlige dekning siden 70-tallet (som er en parodi på balansert nyhetsformidling). Aldri legg deg ut med familien. Til det er ikke denne saken viktig nok. Om du vil "redde verden" så dra til Afrika, det er der skjebnens elendige befinner seg. De dør som fluer. Palestina/Israel konflikten er rene dukketeateret i forhold. Har selv jobbet som hjelpearbeider i verdens farligste konfliktområder i over fem år så jeg vet hva jeg snakker om. Endret 7. oktober 2012 av Abdullah
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #8 Skrevet 7. oktober 2012 Hjernevasket? Selvsagt er jeg ikke det. Selv om jeg er uenig med store deler av familien, så er jeg ikke hjernevasket. Skulle jeg hvert hjernevasket måtte det ha vært dersom jeg var blind for all informasjon som finnes om situasjonen og blindt stoler på det enkelte sider. Blir jeg påvirket av norske venner/kollegaer? For det første så er ikke dette noe jeg har diskutert med venner/kolleger. For det andre, hvorfor skriver du norske? Er det kun oss nordmenn som har meninger om denne konflikten? Dette handler ikke å legge seg ut med familien. Dette handler om å ta egne selvstendige valg og få forståelse for det. Det handler om at familien skal kunne eksistere som en familie, selv om enkelte i den har andre politiske syn enn majoriteten. Anonym poster: 6cb61a16052692cf6c463991a737ce20 2
Gjest Vampen Skrevet 7. oktober 2012 #9 Skrevet 7. oktober 2012 Selvfølgelig kan du velge selv. At man er jøde betyr ikke at man er forpliktet til å støtte Israel og alt som skjer der. Du velger det du synes er riktig. 5
Abdullah Skrevet 7. oktober 2012 #10 Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Jeg er sannsynligvis en god del eldre enn deg og har litt mer livserfaring. Og om jeg var jødisk og i din situasjon ville jeg aldri risikert forholdet til familien pga noe dritt. Det er det mest dyrbare du har, det vil du tidsnok innse. Jødene har en unik historie, nesten overalt hvor de har beveget seg har de blitt utsatt for blindt hat og pogromer (det var dog en viss toleranse under det ottomanske riket). Nesten halve folkeslaget ble systematisk gasset i hjel for ikke så altfor lenge siden (og alle jøder bærer denne vissheten med seg hver eneste dag). Klart at du vil bli lage rabalder og kanskje endog risikere å bli utstøtt hvis du inntar såpass kontroversielle standpunkter. I min kulturkrets hadde det det vært det samme som om jeg pisset på Profeten og brukte Koraen som toalettpapir. Tror ikke at jeg hadde blitt så populær da for å si det mildt. Endret 7. oktober 2012 av Abdullah
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #11 Skrevet 7. oktober 2012 Det er flere i familien som ikke er 100 % enig i Israels politikk, så det gjelder ikke bare meg. Jeg ser ikke helt hvorfor jeg som jøde ikke skal få ha mine egne meninger om politikk, bare fordi min nærmeste familie ikke deler samme syn. Skal man f.eks. ikke kunne stemme Høyre fordi familien hele tiden har stemt AP? Familien vet at jeg ikke hater jøder, det er ikke jøder jeg har noe imot. Da ville jeg ha hatt noe imot meg selv. Jeg har noe imot Israels politiske linjer. Det er det vi er uenig om. De mener at jeg ubetinget bør støtte Israels politikk på bakgrunn av at jeg er jøde. Jeg mener at det ikke stemmer, man bør, enten man er jøde eller ikke, ha sitt syn på en stats politikk, uten at det betyr at man sverten familiens tro eller bakgrunn. Mine søsken deler store deler av mitt syn, så det er ikke sånn at jeg er enslig svart får i familien. Spørsmålet mitt er: Skal man som jøde bindes fast på grunn av sin bakgrunn, og ikke ha sine egne politiske meninger? Skal dere aksept for det? Hva om kristne ikke kunne mene at homofili er greit? Skal man akseptere det? Skal den religiøse overbevisningen ha så stor makt? Jeg har to barn, og jeg ønsker på ingen måte å bestemme hvilke meninger de skal ha som voksne. Om de ikke ser på seg selv som jøder, kanskje én av dem blir ateist, og en anne kristen, så er det opp til dem. Anonym poster: 6cb61a16052692cf6c463991a737ce20 1
Gjest Kim Skrevet 7. oktober 2012 #12 Skrevet 7. oktober 2012 Det er da mange jøder og israelere som er imot sitt eget lands politikk.
Abdullah Skrevet 7. oktober 2012 #13 Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Tror de er nokså ensomme. Det var da også mange nordmenn som støttet Hitler-regimet..... Israel er i en kontinuerlig krigstilstand omgitt av fiender som vil utrydde landet. Klart at det ikke vil bli tatt nådig opp om man er overløper, spesielt med den historien jødefolket har. Endret 7. oktober 2012 av Abdullah
Gjest Gunfreak Skrevet 7. oktober 2012 #14 Skrevet 7. oktober 2012 Det er flere i familien som ikke er 100 % enig i Israels politikk, så det gjelder ikke bare meg. Jeg ser ikke helt hvorfor jeg som jøde ikke skal få ha mine egne meninger om politikk, bare fordi min nærmeste familie ikke deler samme syn. Skal man f.eks. ikke kunne stemme Høyre fordi familien hele tiden har stemt AP? Familien vet at jeg ikke hater jøder, det er ikke jøder jeg har noe imot. Da ville jeg ha hatt noe imot meg selv. Jeg har noe imot Israels politiske linjer. Det er det vi er uenig om. De mener at jeg ubetinget bør støtte Israels politikk på bakgrunn av at jeg er jøde. Jeg mener at det ikke stemmer, man bør, enten man er jøde eller ikke, ha sitt syn på en stats politikk, uten at det betyr at man sverten familiens tro eller bakgrunn. Mine søsken deler store deler av mitt syn, så det er ikke sånn at jeg er enslig svart får i familien. Spørsmålet mitt er: Skal man som jøde bindes fast på grunn av sin bakgrunn, og ikke ha sine egne politiske meninger? Skal dere aksept for det? Hva om kristne ikke kunne mene at homofili er greit? Skal man akseptere det? Skal den religiøse overbevisningen ha så stor makt? Jeg har to barn, og jeg ønsker på ingen måte å bestemme hvilke meninger de skal ha som voksne. Om de ikke ser på seg selv som jøder, kanskje én av dem blir ateist, og en anne kristen, så er det opp til dem. Anonym poster: 6cb61a16052692cf6c463991a737ce20 Jeg syns du sier veldig mye bra, høres ut som du har et sundt forhold til religion og egen identiet. Jøde er i dag like mye identiet som en religions sak, mange jøder er sekulære jøder og ikke religiøse. Problemet er at Isreal blir sett på som en veldig viktig ting for mange jøder, etter hundrevis av år uten et egent land, har de nå det, og da mister de litt sundt vett, når det kommer til Israel. Det blir nok bedre, kanskje din og dines barn generasjon kan finne på en løsing i Israel når alle de gammle sure ektreme menneskene er døde eller ikke har makt enda. 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #15 Skrevet 7. oktober 2012 Synes du er ganske krass nå Abdullah. Det å støtte nazister en nå en ting, men det kan da ikke sammenlignes med dette. Jødenes historie er fæl, men skal historien ha så mye å si i våre dager? Skal hele verden fremdeles ha dårlig samvittighet for enkeltes syn på rasehygiene på 1930- og 1940-tallet? Kan man ikke gå videre? Skal historien holde oss igjen? Anonym poster: 6cb61a16052692cf6c463991a737ce20 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #16 Skrevet 7. oktober 2012 For meg er ikke Israel som land noe særlig viktig. Jeg føler ingen tilknytning til Israel. Mitt hjemland er Norge, det har det alltid vært og det vil det alltid være. Men jeg forstår at for mange jøder så er Israel veldig viktig. Slik jeg føler det i deler av min familie, så handler dette mye om sterke følelser, og mye handler om andre verdenskrig. Jeg husker min bestemor var veldig klar på at alle burde gjøre det de kunne for å hjelpe jødene. Hun mente jødene fortjente det, på bakgrunn av behandlingen av nazistene. Jeg kan skjønne den tanken i tiden etter andre verdenskrig, men ikke i dag. Det var ikke bare jødene som fikk gjennomgå i de tider. Og det er ikke bare jøder som har hatt det tøft historisk sett. Man bør klare å komme seg videre. Blir man gående å tralte rundt i gamle problemer, så kommer man ingen vei, og da blir det heller ingen løsninger. Jeg ønsker et skille mellom det religiøse og det politiske. Jeg er ingen religiøs person selv, men min eldste bror er det, selv om han er ganske enig med meg i synet på Israels politikk. Så, jeg er enig i dine betraktninger Gunfreak. Jeg håper at de yngre generasjoner klarer å se problematikken med andre biller. Kanskje det er det som må til for å skape en løsning på alt hatet og ikke minst alle drapene, unødvendige drap. Anonym poster: 6cb61a16052692cf6c463991a737ce20 1
Gjest Gunfreak Skrevet 7. oktober 2012 #17 Skrevet 7. oktober 2012 For meg er ikke Israel som land noe særlig viktig. Jeg føler ingen tilknytning til Israel. Mitt hjemland er Norge, det har det alltid vært og det vil det alltid være. Men jeg forstår at for mange jøder så er Israel veldig viktig. Ha, jeg vet om MANGE antisemiter og rasister, som mener at jøder aldri kan ha tilkytting til et land de bor i og kan aldri være trofaste ovenfor noen andre en den onde jødiske konspirasjonen om å ta over verden. Jeg vet bedre, du er bare ett av tusen bevis for dette. Du høres ut som en veldiig bra persjon. Respekt!
Abdullah Skrevet 7. oktober 2012 #18 Skrevet 7. oktober 2012 (endret) Litt spesielt at det er jeg som muslim som må forklare deg dette. Jødehat var ikke noe som plutselig oppstod på 1930-tallet for så og forsvinne med et trylleslag i 1945. Makthavere over hele verden har alltid brukt jødefolket som lynavledere for sin egen inkompetanse. Var det noe som gikk galt, enten det var pest, krig etc. var det jødene som lå bak det (http://www.ferdyonfi...15166571254.jpg). Mange opererer med en dobbelstandard hva angår jøder. Landene omkring går til krig, Israel forsvarer seg, Israel får skylden etc. Jevnfør også boikottsaken. Hva er det man tenker med om man skal boikotte et etter forholdene velfungerende demokrati omgitt av røverstater? Er man ikke riktig navlet. Israel har en noenlunde profesjonell arme som prøver å unngå å ta sivile liv. Og det vitner litt om manglende kulturforståelse om du ikke innser hvor viktig Israel er for folket ditt. Og nå fremover kan det kanskje til og med bli en stygg krig mellom Iran og Israel. Hvem skal du da ta parti med? Mitt engasjement skyldes at man pga politiske grunner blåser opp den menneskelige elendigheten på Gaza og ignorerer de bunnløse tragediene i Afrika . For media har ikke afrikanske liv noen verdi. De er bare statistikk, for å sitere Stalin. Faktum er at de dør som fluer uten at media verdiger de så mye som en kort notis. Jeg blir kvalm når jeg ser kjendiser og politikere, endog prester, reise på PR tur til Palestina. Det er bare show. De gjør ikke nytte for seg der. Det var i Afrika de skulle vært. Noen liv synes å være mer verdt enn andres. Endret 7. oktober 2012 av Abdullah
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #19 Skrevet 7. oktober 2012 Du som muslim må ikke forklare meg noe som helst. Jeg tror ikke at jødehatet oppstod med nazismen, om det er det du tror. Jeg forstår at Israel er viktig for mange jøder, men det betyr at Israel må være like viktig for meg. Eller at det å ikke være enig i et lands politikk, er det samme som at man hater folkene fra det landet. Anonym poster: 6cb61a16052692cf6c463991a737ce20 1
Abdullah Skrevet 7. oktober 2012 #20 Skrevet 7. oktober 2012 Du spurte et innledende spørsmål: "Er dette akseptert?" Og jeg har svart etter beste evne et rungende "Nei!" http://www.hlsenteret.no/publikasjoner/digitale-hefter/pdf/hl-temahefte-9---lorenz-einhart---jodisk-historie-kultur-og-identiteter.-mangfoldet-i-jodedommen.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå