AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #1 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg har en valp på 5-6 mnd. Han er en glad liten fyr. Han er veldig lærenem, glad i å gå tur og veldig hengiven. Vi har gått på hvalpekurs og skal snart begynne med grunnkurs. Jeg har lagt merke til at han biter seg litt på forbena (potene). Jeg har tenkt at det er fordi han klør, men i det siste har jeg merket at han har fått tynnere pels der, og i dag ser jeg ar han regelrett har bitt seg selv til blods, på begge potene. Hva er galt? Flere av mine venner som har hund sier at han virker som en veldig glad og veltilpasset hund, kursleder på hvalpekurs sier hunden virker smart og fornøyd. Til og med fremmede har sagt til meg (på buss og lignende) at han ser ut som en usedvanlig glad og oppdragen hund. Han får Royal Canin hvalpefor, pelsen ser pen og fin ut (han røyter, men det er vel årstiden som gjør), vi trener mye mental trening og vi går både korte og lange turer. Han er hjemme alene max 6-7 timer i hverdagene og sammen med meg 24/7 i alle fridager. Han leker fint både med meg, andre hunder og alene. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, vet noen hva som kan være galt? Anonym poster: 7ddcf58d777733f8e0acd6c14d75e447
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #2 Skrevet 7. oktober 2012 Selvfølgelig er jeg aldri voldelig mot hunden min. Jeg praktiserer prositiv opplæring. Anonym poster: 7ddcf58d777733f8e0acd6c14d75e447
Rubies_ Skrevet 7. oktober 2012 #4 Skrevet 7. oktober 2012 Det kan være allergi (på fòret). Over- eller understimulering (mest sannsynlig overstimulering, stress, i så fall). 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #5 Skrevet 7. oktober 2012 Har ikke vært hos dyrlege, nei. Jeg har ikke sett blod før i dag (for 15 min siden). Jeg har også tenkt på over/understimulering, men jeg syntes jeg balanserer aktivitet og ro ganske bra. - TS Anonym poster: 7ddcf58d777733f8e0acd6c14d75e447
Gjest Bobler Skrevet 7. oktober 2012 #6 Skrevet 7. oktober 2012 Først og fremst ville jeg tatt han med til veterinær Mye som kan være årsaken til at han gjør dette. Hvis medisinske årsaker utelukkes ville jeg gjette på overstimulering. Nå vet jeg ikke hvor mye du gir, men en valp på 5mnd skal ikke ha massevis av hjernetrim og turer. Det er veldig mye som skjer i hodet dems fra før av i utviklingen, og det kan fort bli for mye av det gode som fører til overstimulering. Hvis min hund er overstimulert så begynner han å slikke på labbene sine, og kan fint slikke bort pelsen hvis jeg ikke tar hensyn og roer meg ned litt.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2012 #8 Skrevet 7. oktober 2012 Nå fant jeg ut hva det var! Han har et spiselig tyggeben som er rødt. Når det blir fuktig avgir det rødfarge, og han holder det fast med forlabbene når han ligger og tygger på det! Det er altså ikke blod, men fargestoff fra tyggebenet hans! Når det gjelder overstimulering, så er dette hverdagen vår: Tur på 5-10 min om morgenen Frokost Alene hjemme i 6-7 timer tur på 10-20 min når jeg kommer hjem fra jobb avslappning litt leking inne (ca 10 min) Avslappning Mental trening (15 min) Avslappning middag Kveldstur 15 min Innimellom kommer også tisseturer, men de er på tre minutter (rett ut av døra, fem meter ut, tisse, inn) To ganger i uka er vi på kurs, da blir det mye fysisk og mental aktivitet. I helgene pleier vi å gå litt lengre turer, gjerne i skogen hvor han kan løpe fritt. Høres dette mye eller lite ut? Det er vanskelig si akkurat hvor mye tid vi bruker, for det varierer litt. Noen dager er vi mer aktive enn andre, vi ser det litt ann på dagsformen til hunden. Når det gjelder mental trening og lek, så pleier jeg å spre det utover dagen, så jeg er usikker på akkurat hvor mye tid vi bruker. På kursdagene er det lite fysisk og mental trening ellers på dagen. -ts Anonym poster: 7ddcf58d777733f8e0acd6c14d75e447
Gjest Skrevet 8. oktober 2012 #9 Skrevet 8. oktober 2012 Ville tatt valpen med til dyrlegen og hørt der. Den ene hunden min drev med det samme og det viste seg å være kløe pga allergi.
Gjest Skrevet 9. oktober 2012 #10 Skrevet 9. oktober 2012 Selv om rødfargern er fra tyggebeinet er de tikke særlig bra at han klær seg så mye at han mister pels på labbene sine"!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 9. oktober 2012 #11 Skrevet 9. oktober 2012 Høres ut som en heldig hund. Bortsett fra kløingen. Dette høres veldig ut som allergi. Så en tur til veterinær er nok lurt for å finne ut hva han er allergisk mot.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #12 Skrevet 9. oktober 2012 Høres ut som han får alt for lite tur! Anonym poster: f383d0b68b9440b09c8afbefb2ae7605
LittleJ Skrevet 9. oktober 2012 #13 Skrevet 9. oktober 2012 Bikkja vi passet hadde blødende sår på fremlabben når den kom, men det var pga. kjedsomhet. Virker jo ikke som om det gjelder din, men kanskje det har andre psykiske forklaringer?
LittleJ Skrevet 9. oktober 2012 #14 Skrevet 9. oktober 2012 Høres ut som han får alt for lite tur! Anonym poster: f383d0b68b9440b09c8afbefb2ae7605 Har du lest alderen på hunden ell?
Alvina Skrevet 9. oktober 2012 #15 Skrevet 9. oktober 2012 Svarer på hovedinnlegget, har ikke lest resten. Det kan være en type sopp/eksem som gir kløe slik du beskriver bitingen på labbene. Prøv med grønnsåpebad på potene 2-3 ganger daglig, skyll av og la potene tørke, og sett på en bandasje og potesokker. (1 del grønnsåpe, 2 deler vann, dypp labben i badet og skyll godt. Har hunden lang pels på potene, klipp det ned) Høres enkelt ut, men siden dette er en valp vil den vel rive av seg bandasjen, så ta den med til veterinær. Det kan være nødvendig med antibiotika eller /og kortison.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2012 #16 Skrevet 9. oktober 2012 Tusen takk for tips Vi skal ta med valpen tl dyrlege for å få orden på pote-gnagingen (time er bestillt). Jeg ble veldig lettet da jeg fant ut at det var fargestoffer og ikke blod på potene hans. -TS Anonym poster: 7ddcf58d777733f8e0acd6c14d75e447
Alvina Skrevet 10. oktober 2012 #17 Skrevet 10. oktober 2012 Det er kjempebra at du tar ansvar. Bra også om du skriver hva som måtte til for å få valpen til å avvennes fra å gnage på labbene. Noen sier det kan være stress, men en hund stresser som regel ikke ved å bite egne labber. Da ser man det, på andre tegn langt før. Gi den en godbit da.
Nalaya Skrevet 10. oktober 2012 #18 Skrevet 10. oktober 2012 Kan komme av overstimulering slik de andre sier. Ellers kan det høres ut som både allergi og furunkelose.
Alvina Skrevet 10. oktober 2012 #19 Skrevet 10. oktober 2012 Hvis det er allergi, ville jeg forsøkt å bytte for til vom og hundemat (nei, jeg er ikke en selger, men har venner som driver aktivt med bikkjer). Vom og hundemat er råforing, og har ingen tilsetningstoffer. Man kan bestille og driver man aktivt, også få det levert på døra. Det er kanskje et problem, men 500 gram vom koster ca 23 kroner i de dyrebutikkene som har det. Det lønner seg å kjøpe større mengder, og er ikke dyrt i lengden. Det beste av alt er at tigging også stopper, siden hunden er fornøyd (vet ikke om du har problemer med tigging ved bordet, men noen har det) Hvis det er allergi, og ikke kun overflatisk eksem kan det fungere veldig bra. Er det større problemer, vet jeg ikke, jeg vet, men det er langt mer vanskelig å gi råd.
Nalaya Skrevet 10. oktober 2012 #20 Skrevet 10. oktober 2012 Hvis det er allergi, ville jeg forsøkt å bytte for til vom og hundemat (nei, jeg er ikke en selger, men har venner som driver aktivt med bikkjer). Vom og hundemat er råforing, og har ingen tilsetningstoffer. Man kan bestille og driver man aktivt, også få det levert på døra. Det er kanskje et problem, men 500 gram vom koster ca 23 kroner i de dyrebutikkene som har det. Det lønner seg å kjøpe større mengder, og er ikke dyrt i lengden. Det beste av alt er at tigging også stopper, siden hunden er fornøyd (vet ikke om du har problemer med tigging ved bordet, men noen har det) Hvis det er allergi, og ikke kun overflatisk eksem kan det fungere veldig bra. Er det større problemer, vet jeg ikke, jeg vet, men det er langt mer vanskelig å gi råd. Min hund har kraftig allergi mot husstøvmidd og lagermidd, og V&H har hjulpet kjempemasse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå