Gå til innhold

Å lyse en hest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva koster det og få lyst en hest hos dyrlegen for og sjekke om d feks er bronkitt?

Anonym poster: 4b3f61ada8ac04bb844c187963c73388

Videoannonse
Annonse
Skrevet

opp.

Skrevet

Har ingen erfaring med det den sykdommen, men opplever generelt at vetrinærer har svært ulike priser. Ta en telefon til vetrinæren/kinikken din, så vil du få en prisantydning.

Anonym poster: 5958a06eb817eb8f078dc550b96bfe0e

Skrevet

Enig med ab over, jeg har ikke vært borti denne sykdommen på mine hester, så ingen egenerfaring her. Men ring til de forskjellige klinikkene i nærheten av deg å forhør deg med pris, for som ab sier, det kan variere.

Lykke til! :)

Skrevet

Har ingen erfaring med det den sykdommen, men opplever generelt at vetrinærer har svært ulike priser. Ta en telefon til vetrinæren/kinikken din, så vil du få en prisantydning.

Anonym poster: 5958a06eb817eb8f078dc550b96bfe0e

Enig med ab over, jeg har ikke vært borti denne sykdommen på mine hester, så ingen egenerfaring her. Men ring til de forskjellige klinikkene i nærheten av deg å forhør deg med pris, for som ab sier, det kan variere.

Lykke til! :)

Okei, takk for svar! :)

Skrevet

Klør meg litt i hodet nå, er det jeg som misoppfattet hva det innebærer å lyse en hest?

Vil det ikke si å få en veterinærattest og også å få den kåret til avl?

Skrevet

Klør meg litt i hodet nå, er det jeg som misoppfattet hva det innebærer å lyse en hest?

Det kan godt hende det betyr det også, men det vet jeg ikke noe om.

Men å lyse en hest er også for å sjekke om det er noe galt med luftveier og slikt som: lungeblødning, sprukket åre, bronkitt osv...

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Å vise en hest, er for å få den avlsgodkjent. Da viser man den for veterinær og eksteriørdommere osv.

Å lyse en hest er medisinsk undersøkelse for å avdekke sykdom.

• Liker 1
Skrevet

Å vise en hest, er for å få den avlsgodkjent. Da viser man den for veterinær og eksteriørdommere osv.

Å lyse en hest er medisinsk undersøkelse for å avdekke sykdom.

Da har jeg tatt feil av begrepene, trodde at en hest måtte ha veterinærattest før den kan vises, og at dette ble kalt å lyses, men disse begrepene kan jeg ikke så mye om siden jeg null erfaring med avl.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Nei de trenger ingen vet.attest for å vises. Hingster blir sjekket i "hue og ræva" av veterinær på kåring. Hopper blir bare sett over av veterinær, som tar mål av hesten, og mønstrer denne for å se om det er avvik i bevegelsesmekanikken og eksteriøret. Så er det andre dommere, som ser om hesten er brukbar til sitt formål (kjøreprøver, rideprøver ol) og dommere for eksteriør, for å bedømme om hesten er rasetypisk og har et godt og holdbart eksteriør. Oj oooops spora helt av fra TS sitt innlegg. Sårry.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...